۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۵۶۷۷۸
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی :

ریشه‌های فطری امور سرنوشتی بشر، قابلیت شناسایی و فعال‌سازی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در دیدار با رابرت ماردینی تاکید کرد: فطرت در امور جهانی و امور مربوط به سرنوشت بشر قابلیت شناسایی، پی‌گیری و فعال سازی به صورت حداکثری را داشته و دارای ضرورت است که می بایست تبدیل به یک اجتماع مشترک شود.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی دردیدار با رابت ماردینی رییس مرکز عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی در خاور نزدیک و میانه گفت: در زمینه حقوق بشر دوستانه، اشتراکاتی بین شیعه و سنی و همچنین مسلمانان و دیگر مذاهب از طرف دیگر بسیار زیاد است و اگرکوشش‌های بین المللی در این زمینه برای شناسایی و فعال سازی مشترکات فطری صورت گیرد، می تواند روابط بین مذاهب و ادیان را مستحکم کرده و نیز جنگ های مذهبی و فرقه‌ای را به حداقل برساند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اهمیت گفت و گوهای فطرت­محور بیان داشت: کوشش های بین المللی همچنین قادر است فضاهای انسانی را در سطح جهان تلطیف کرده و ابتکارات کنترل کننده جنگ را شکل دهد.
وی افزود: باید به "گفت وگوهای فطرت محور" به ویژه در زمینه حقوق بشردوستانه روی آورد و در فضای اجتماعی و جهانی می توان همگرایی‌یهایی را با تمرکز بر فطریات ایجاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با اشاره به وجود سه بعد اساسی فطری "اندیشه های فطری"، "احساسات فطری" و گرایش‌های فطری"، خاطرنشان کرد: از جمله مزایای حوزه حقوق بشردوستانه، در برگیرندگی آن به هر سه بعد فطری اندیشه ای، احساسی و گرایشی است.
وی اظهار داشت: به این معنا که اولاً، در حوزه حقوق بشردوستانه، اندیشه‌های بسیاری هستند که باور فطری نسبت به آنها وجود دارد؛ مثل ضرورت "به حداقل رساندن دامنه تخریب در جنگ" (آسیب نرساندن به طبیعت و انسان های خارج از جنگ و ...)، در ثانی در این حوزه بشردوستانه، احساس های فطری موج می زند؛ مثل احساس دوستی (عاطفه انسانی ) نسبت به انسان هایی که از آلام و مشکلات جنگ رنج می برند.و سوم اینکه دست زدن به فعالیت های حمایتی و کمک نسبت به گرفتارآمدگان در جنگ امری است که از فطرت انسان ریشه می گیرد و فطری بودن گرایش اجتماعی انسان به حقوق بشردوستانه می تواند شکل حداکثری یک اشتراک و اجماع را پیدا کند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خطاب به رابرت ماردینی بیان داشت: شما این ظرفیت استثنایی از حیث فطری که واجد همه خصلت های فطری است را در اختیار دارید و باید سعی کنید که کوشش هایتان با درصد بالای صداقت همراه باشد تا یک همگرایی فطری ایجاد کنید.
وی با اشاره به اهمیت گفت و گو در مسائل همراه با زمینه‌ها و ریشه‌های فطری گفت: گفت وگو باید این هنر را داشته باشد تا از لایه های تنیده شده در اطراف مساله عبور، و به درون هسته‌های فطری آن نفوذ پیدا کند تا اجماع ایجاد شود.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود : تمرکز بر هسته فطری مساله، مورد قبول قرآن کریم قرار گرفته است؛ به این دلیل که به پیامبر اسلام (ص) خطاب می شود که شما از اهل کتاب ( وطبعا با گفت وگو) بخواهید که بیایند و بر کلمه سواء ( یعنی خداوند ) تکیه کنند، در حالی که معلوم است در نزد اتباع ادیان مختلف، پیرایه ها و لایه هایی حتی در اطراف این اندیشه (خداوند باوری) تنیده شده است و اختلاف‌هایی به وجود آمده است.
حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: گویا قرآن می خواهد که هسته مرکزی نهفته در این نگاه ها( که اصل خداوند و عبادت در پیشگاه او است،) را از پیرایه های تنیده شده در اطراف آن را جدا کرده و آن هسته مرکزی را مورد اتفاق و اشتراک قرار دهیم.
وی اظهار داشت: مشکل گفت و گو کنندگان این است که به افزوده های پیرایه ای بیشتر تاکید کرده و هسته اصلی و فطری را به حاشیه می رانند و به فراموشی می سپارند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: فطرت در امور جهانی و امور مربوط به سرنوشت بشر قابلیت شناسایی، پی گیری و فعال سازی به صورت حداکثری را دارد و یک ضرورت بوده و  می بایست اجتماعاتی بر مشترکات شکل گیرد.
 رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن اشاره به زیاد بودن طرفداران این اقدام و رویکرد  ، گفت: مهم این است که سازمان‌هایی مثل سازمان شما از یک طرف داده‌ها و داشته‌های فطری مشترک انسان ها را معیار قرار دهد و از طرف دیگر تلاش هایتان در فضاهای فوق سیاسی شکل گیرد تا همگی احساس کنند که در مسیر فطرت انسانی گام بر می دارید.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان ضمن بیان این که می توانیم محوری تحت عنوان "حقوق بشردوستانه تقریبی" تشکیل دهیم، بیان داشت: اشتراک بین شیعه و سنی در مورد حقوق بشردوستانه بسیار زیاد بوده و اگر بتوانیم کوشش هایی در این زمینه در سطح بین الملل اسلامی انجام دهیم، روابط بین مذاهب محکم تر خواهد شد و واسطه ابعاد و پیامدهای ناشی از پدیده شوم مسلمان کشی از طریق انفجارهای کور نیز به حداقل خواهد رسید.
شایان ذکر است، در این مراسم "رابرت ماردینی" رییس مرکز عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاور نزدیک و دور گزارشی از فعالیت های صورت گرفته د این مرکز را ارائه دادند./9192/د103/ع
ارسال نظرات