۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۵۷۸۴۲
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

به یاد مرگ بودن سبب پیشگیری از تجمل‌گرایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: ‌بهترین راه جهت برون رفت از گرداب تجمل‌گرایی، بسیار به یاد مرگ بودن است؛ انسان دائم باید به این بیندیشد که در این دنیا ماندگار نخواهد بود بلکه باید به فکر ساختن دیار باقی باشد.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به پرسش‌های« تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» با اشاره به وجود آیات قرآنی متعدد در این زمینه گفت: یکی از مسائلی که در طریقه و سبک زندگی بشر در آموزه های اسلامی مورد نکوهش قرار گرفته، موضوع تجمل گرایی است.

وی افزود: در قرآن در سوره های متعددی همچون بنی اسرائیل و واقعه به طور صریح به موضوع تجمل‌گرایی اشاره شده و انسان‌های مبتلا به آن را با تعبیر مترفین ـ کسانی که در زندگی از یک رفاه اضافی برخوردارند ـ مورد خطاب قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با  بیان پسندیده بودن اصل زیبایی از نظر اسلام اظهار داشت: اصل زیبایی خوب است اما تجمل به معنای دربند کردن خود در زیبایی‌ها و اصرار در به وجود آوردن زندگی روز به روز مدرن‌تر از حیث لوازم زندگی و اهتمام و اصرار زیاد به زندگی هر چه زیباتر و آن هم هماهنگ با گذر زمان جهت رسیدن به نقطه ایده‌آل، از نظر اسلام و معارف الهی مذموم شمرده شده است.

وی در تبیین ناپسند بودن این امر بیان داشت: انسان موجودی مهاجر است و برای چند صباحی در این دنیا زندگی می‌کند؛ درست است که زندگی ایستا بوده و باقی خواهد ماند اما پس از گذر اندکی عمر از این دنیا رخت خواهد بست.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: از این‌رو عقل ایجاب نمی‌کند که انسان عمر ارزشمند خود را صرف زیبایی‌های گذرای زندگی مادی کرده و دائماً در فکر تجمل گرایی باشد.

وی با بیان اینکه جامعه امروزی به یک خواب عمیق فرو رفته است، گفت: مستی زندگی به گونه ای برخی از افراد را در برگرفته که مستی آن از مستی شراب بدتر و آن‌ها را در یک خواب عمیقی فرو برده است ،‌ به گونه ای که از حقایق زندگی غافل مانده و زمانی متوجه می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به بخشی از مناجات پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: رسول اکرم(ص) در دعایی به پروردگار عرض کرد«خداوندا به من به اندازه کفایت زندگی، عطا کن؛ نه به گونه ای که محتاج دیگران باشم و نه اینکه زندگی مرا مشغول خود کند».

وی ادامه داد: از بیان حضرت می‌توان برداشت کرد که انسان در تأمین نیاز های زندگی خود باید متناسب با نیازها تلاش کند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آفت‌های تجمل گرایی در بین طلاب و اهمیت این موضوع به عنوان بالاترین آفت برای طلاب اظهار داشت: طلاب باید زندگی و لوازم آن را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف خود بدانند و نه آن را به عنوان هدف انتخاب کنند.

وی ادامه داد: هدف اصلی اهل علم به ویژه روحانی و طلبه در گام نخست فراگیری و آموزش کامل و کافی آموزه های دین در جهت ساختن خود و در گام بعدی ساختن جامعه و کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی تأکید کرد: طلاب بر اساس این اصل باید قلب و دل خود را به این سمت هدایت کنند؛ نمی‌توان هم حب دنیا و هم حب آخرت را در دل داشت؛ نمی‌توان هم به دین و دانش فکر کرد و هم به زندگی ایده‌آل به عنوان هدف اندیشید، از این‌رو این دو در یک ظرف نمی‌گنجد و ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به روش و سلوک زندگی بزرگان علم و دین همچون مرحوم مجلسی، شیخ طوسی، ذکریای رازی و دیگر علما و دانشمندان بیان داشت:اگر در زندگی این بزرگان دقت کنیم خواهیم دید که از دیدگاه آن‌ها درباره زندگی جز وسیله ای برای رسیدن و طی کردن مسیر برای تحقق اهداف والای انسانی نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی در پایان با اشاره به راهکارهای مواجهه با مقوله تجمل گرایی گفت: بهترین راه جهت برون رفت از این گرداب، بسیار به یاد مرگ بودن است؛ و دائم باید به این بیندیشد که در این دنیا ماندگار نخواهد بود بلکه باید به فکر ساختن دیار باقی باشد.

وی در پایان گفت: مسؤولان و شخصیت‌های برجسته کشور به سبب جایگاهی که دارند باید بسیار مراقب باشند خدای ناکرده دروغ نگویند چرا که دروغ‌گویی آن‌ها آثار سوء بسیاری در جامعه خواهد داشت.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/ن

ارسال نظرات