۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۱۵۸۴۹۷
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی:

داشتن غیرت انقلابی و ولایی از ویژگی‌های آیت‌الله خوشوقت بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران التزام به انجام واجبات و ترک محرمات، داشتن غیرت انقلابی و ولایی و توسل به اهل‌بیت(ع) را از ویژگی‌های آیت‌الله خوشوقت عنوان کرد و گفت: آیت‌الله خوشوقت نسبت به مسائل مدیریتی کشور حساسیت نشان می‌داد و روشن‌ترین فرد در میان علما بود.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران عصر پنج شنبه دهم اسفندماه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله خوشوقت که در حسینیه حضرت فاطمةالزهرا(س) واقع در میدان سپاه تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که مصیبت عالم قابل جبران نیست و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد گفت: آیت‌الله خوشوقت عالمی بصیر، زمان‌شناس، دشمن‌شناس و آسیب‌شناس بود و جامعه را شناخته و نسبت به مسائل مدیریتی کشور حساسیت نشان می‌داد به‌طوری‌که روشن‌ترین فرد در جامعه ما در میان علما آیت‌الله خوشوقت بود.

وی ابراز داشت: آیت‌الله خوشوقت در فقه و اصول صاحب نظر بود اما درس خارج برگزار نکرد بکه جوانان را شناسایی کرده و با مهربانی به سؤالات آنها پاسخ می‌داد و همچنین در مقطعی از جوانی به تهران آمده و علوم اقتصاد، جامعه شناسی و روانشناسی را آموخته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که پیامبر(ص) در تمام امور حجت خدا است اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) کار شخصی نداشتند و همه حرکات و سکنات ایشان دعوت و هدایت به‌سوی خدا بود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: پیامبراکرم(ص) کسی است که در زندگی هیچ کاری برای خود انجام نداده است بلکه دربست در اختیار خداوند است به‌ این معنا که علی‌الاطلاق بنده است.

وی آیت‌الله خوشوقت را یک نمونه از تولیدات معنوی و جزو نخستین فرآورده‌های عرفانی و تربیتی علامه طباطبایی دانست و گفت: همه اشخاص به فناء ذات نمی‌رسند بلکه هرکس در یک حدی رشد می‌کند به‌طوری‌که برخی عبدالرحمن، برخی عبدالرحیم و برخی عبدالشافی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی عنوان داشت: در روایت داریم که پیامبر اکرم(ص) وقتی در شب معراج به عالی‌ترین درجه قرب نائل شدند، خداوند به ایشان پیشنهاد کرد که یکی از دو تحفه عبدالله و یا حبیب‌الله را قبول کند که پیامبر(ص) عبداللهی را پذیرفتند و از طرف خداوند خطاب شد هرکس که عبدالله است، حبیب‌الله است.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: آیت‌الله خوشوقت راه معرفت نفس که مسیر علامه طباطبایی، سید احمد کربلایی، ملاحسینقلی همدانی، آیت‌الله سید علی شوشتری و ملای جولا بوده را طی کرد زیرا اگر کسی خودش را بیابد و بشناسد، خدای خود را شناخته است.

وی با اشاره به این‌که خدا بارقه‌ای از وجود خود را در وجود ما قرار داده است ابراز داشت: انسان تا از حجاب‌ها عبور نکند، به مقام عبودیت نمی‌رسد که البته حجاب فقط گناه و رذائل اخلاقی نیست بلکه برخی وقتی به مشاهدات و مکاشفات می‌رسند، دچار خودبینی شده و مردم را فریب می‌دهند و به ‌همین‌دلیل بسیاری از افرادی که ریاضت‌ها را تحمل کرده و مقام‌هایی دارند، منحرف هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که علما مرتاض نبودند بلکه در بین مردم زندگی می‌کردند تصریح کرد: ولایت، محبت و تمام گرایش‌های عارف، با رضای خدا تنظیم شده است.

متولی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران ابراز داشت: آیت‌الله خوشوقت انسان وارسته‌ای بود که از جامعه کنار نرفت و همچنین وی اهل سکوت بود به‌طوری‌که گاهی در مجلسی از ابتدا تا انتها حرفی نمی‌زد.

وی عنوان داشت: وقتی آیت‌الله خوشوقت متوجه شد که فرزند یکی از شاگردان چندین ساله‌اش از انقلاب زاویه گرفته است، دیگر به او اجازه حضور نداد درحالی‌که آن شاگرد عاشق ایشان بود، در راه خدا نسبت به انقلابی که برای آن خون‌ها ریخته شده، با کسی قوم و خویشی نداشت و سازش نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی التزام به انجام واجبات و ترک محرمات، داشتن غیرت انقلابی و ولایی و توسل به اهل‌بیت(ع) را از ویژگی‌های آیت‌الله خوشوقت عنوان کرد و گفت: در سلسله ملاحسینقلی همدانی یکی از راه‌های رسیدن به فنا، توسل به امام حسین(ع) است و هرکه سوزش بیشتر باشد، اتصالش بیشتر است./956/پ202/ص

ارسال نظرات