۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۶۰۸۵۱
پژوهشگر اخلاق و عرفان:

داشتن زندگی شاداب در گرو رعایت آداب و معاشرت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی گفت: اگر آداب و معاشرت اسلامی را به درستی رعایت کنیم، زندگی بسیار شادابی خواهیم داشت و تبدیل به یک منبع شادمانی برای اطرافیانی که با ما در ارتباط هستند، خواهیم شد.
حجت الاسلام مظاهري سيف

 حجت‌الاسلام حمید رضا مظاهری سیف، پژوهشگر اخلاق و عرفان و رییس موسسه بهداشت معنوی، در بیان نظر اسلام در مورد نوع شادی و تفریح در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: شادمانی یکی از مفاهیم اساسی در اخلاق اسلامی است بدین معنا که یکی از ویژگی های مؤمنین آشکار بودن شادمانی در چهره آن ها است و سرور و شادی در اعماق روح آن ها ریشه پیدا خواهد کرد.

 

این پژوهشگر اخلاق و عرفان با بیان این‌که یک انسان مؤمن در چند لایه شادمانی را در زندگی خود تجربه می کند اظهار داشت: در سطح اولیه نشاط و شادی در چهره مؤمن پیدا و نمایان است که در این سطح هم خود شخص شادمانی را تجربه می کند و هم آن را با دیگران به اشتراک می گذارد به گونه ای که همگان با دیدن مؤمن شاداب، احساس سرور و شادمانی به آن ها دست می دهد.

 

مؤمن کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند
وی در ادامه گفت: در این سطح از شادمانی ظاهری روایات فراوانی از اهل بیت(ع) موجود است که به تعریف شخصیت و رفتار مؤمن واقعی می پردازد و تاکید دارد، مؤمن کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند، و با زخم زبان و رفتار موجب آزار و اندوه دیگران نشود.

وی ادامه داد: همچنین در دسته دیگری از روایات مؤمنین را تشویق به شاد کردن یکدیگر کرده و تاکید دارد که با گشودن گرهی از زندگی یکدیگر و نیز دادن هدیه به همدیگر باعث شادی و سرور هم را فراهم کنند.


حجت‌الاسلام مظاهری سیف در تبیین لایه دیگری از شادمانی بیان داشت: لایه عمیق‌تر دیگری از شادمانی وجود دارد و آن شادمانی قلبی انسان است، به این ترتیب که انسان با قناعت کردن و دوری از حرص و حسد، غم و غصه در زندگی او راه نخواهد یافت و او زندگی راحت و با آسایشی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به رذایل اخلاقی که باعث خود درگیری در انسان می شود اظهار داشت: این عوامل در نهایت سبب ایجاد غم و اندوه در وجود آدمی می شود.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف بیان داشت: در مقابل می‌توان با دوری از رذایل اخلاقی و برخورداری از فضیلت های اخلاقی همچون قناعت و خیر خواهی برای دیگران اساب شادمانی و سرور را فراهم کرد، زیرا کسی که قانع است راحت بوده و غصه ای ندارد.


این پژوهشگر اخلاق و عرفان همچنین در بیان لایه سوم از شادمانی و سرور گفت: لایه عمیق تر از لایه دوم لایه شادمانی روحانی است، مؤمن در اثر ارتباطش با خداوند و کسب درجات ایمان و یقین به جایی می رسد که با تمام وجود خود حضور خداوند را درک کرده و به درجاتی از معرفت خداوند نائل می شود.

یکی از اسماء الهی سرور العارفین است
وی در ادامه گفت: خداوند برای کسانی که به معرفت او نزدیک می شوند و درجاتی از معرفت را کسب می کنند با جلوه ای از سرور و شادمانی آشکار می شود، به این دلیل است که یکی از اسماء الهی سرور العارفین است، این نشان دهنده وجود ارتباط نزدیک بین سرور به عنوان یک نام از نام های خداوند و عرفان و معرفت او است.

حجت الاسلام مظاهری سیف با اشاره به وجود واژگان متعدد از شادی در زبان عرب و ترجمه همه آن ها در زبان فارسی به شادی، تاکید داشت: در منابع دینی مان واژگان متعددی داریم که به فارسی به آن ها شادی می گوییم اما در لغت عرب این ها با یکدیگر تفاوت دارند به طور مثال کلمه فرح در فارسی به معنای شادی است و نیز سرور هم به معنای شادی است اما فرح در عربی به معنای شادمانی آشکار است که در ظاهر انسان پیدا می شود و سرور که از سر و باطن و ژرفای وجودی انسان ریشه می گیرد و در آن افق طلوع می کند.

شادمانی می تواند در سبک زندگی تأثیر داشته باشد
این پژوهشگر اخلاق و عرفان در ادامه با توجه به بیان هر سه لایه از شادمانی تصریح کرد: هر سه سطح از شادمانی می تواند در سبک زندگی ما تأثیر داشته باشد، کسی که در سطح سرور و روحانی قرار داشته و سیر می کند به گونه ای خاص زندگی می کند و در افق رفتارش و برنامه های روزانه اش و نیز نمادهایی که در زندگی خود به کار می گیرد در زندگی او تأثیر خواهد گذاشت، این اتفاقات در دو سطح دیگر شادمانی نیز رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: اما کسانی که در سطح اولیه هستند و با معیارهای ایمانی زندگی می کنند و سرور و شادمانی را در سطح اول تجربه می کنند به طور آشکار سطح زندگی ، نوع برخود، سخنان آن ها و برخورد و معاشرتهایی که با یکدیگر دارند نشان می دهد که تمام این ها با یک ساختار ارزشی هماهنگ است.


بنا را باید بر ایجاد شادی و سرور در قلب دیگران قرار داد
حجت الاسلام مظاهری در تبیین نوع شادی مناسب در بین جامعه و دوری از افراط و تفریط در این موضوع بیان داشت: شادی سطح اول خیلی مناسب برای مدل سازی برای ایام شادی و سرور در طول سال است، اگر ما بنا را بر ایجاد شادی در قلب دیگران قرار دهیم، با گره گشایی از آن ها، با زیارت از برادران مؤمن و خویشاوندان و انجام صله رحم و نیز با حسن خلق داشتن و بروز آن در چهره می توانیم مدلی را برای شادمانی در جامعه معرفی کنیم.


وی ادامه داد: لزومی ندارد برای شاد بودن و شاد کردن دیگران دست به کارها و اقداماتی از جمله مسخره کردن دیگران و انجام کارهایی که بعداً در جمع معروف به لودگی شویم بزنیم، اگر به درستی معیارهای دینی استفاده و عملیاتی شود می تواند به الگوی خوبی برای شادمانی خالص و دوست داشتنی در زندگی تبدیل شود.

داشتن زندگی شاداب مستلزم رعایت آداب و معاشرت اسلامی
این کارشناس مذهبی ابراز داشت: اگر آداب و معاشرت اسلامی را به درستی رعایت کنیم، زندگی بسیار شادابی خواهیم داشت و تبدیل به یک منبع شادمانی برای اطرافیانی که با ما در ارتباط هستند، خواهیم شد.

وی در تبیین تفاوت های لغو و کار های بیهوده با تفریح سالم و نظر اسلام در این مورد بیان داشت: اعمال لغو اعمالی هستند که انسان را خسته می کنند، وقتی شخصی برای شاد بودن مشغول به گفتن جک و دست انداختن دیگران و مسخره کردن آن ها می شود، شاید برای چند دقیقه شادی کاذب را ایجاد کند ولی در نهایت با این کار هم خود و هم دیگران را خسته کرده و باعث نارضایتی جمع خواهد شد.

لغو و عمل بیهوده نمی تواند سبب شادی پایدار باشد
وی تاکید کرد: لغو و عمل بیهوده و بی هدف نمی تواند وجود انسان را ارضاء کند و حتی شادمانی پایداری را به وجود بیاورد، اما هیچ کس از دیدن یک چهره آرام و شادمانی که با لبخند و محبت سخن می گوید خسته نمی شود، زیرا الگوهای عملی اخلاقی و معنوی به طور کل با ساختار آفرینش انسان سازگار است و انسان آن را دوست دارد و از آن خسته نمی شود و می پسندد که زندگی او بر اساس این ویژگی ها پیش رود.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور رسیدن به یک تفریح و شادی سالم باید ارزش‌های اخلاقی و معنوی را به درستی الگوسازی و به جامعه ارائه کنیم./9192/ ت301/ن

ارسال نظرات