آیت الله علم الهدی:
مقامی بالاتر از بندگی خدا نیست
خبرگزاری رسا ـ وی با تأکید بر این که هیچ منصب و مقامی بالاتر از عبد خدا بودن نیست، گفت: این که خدا فردی را عبد خطاب کند بهترین چیزها است؛ پیامبر اسلام «عبده و رسوله» است و هیچ وصفی به این عبد بودن نمی رسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در دومین جلسه درس تفسیر خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه قدر پرداخت و با اشاره به آیه «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهابِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ» گفت: نزول ملائکه در شب قدر نسبت به هر امری به اذن پروردگار است.
وی با اشاره به معنای لغوی «اذن»، ابراز کرد: اذن در لغت به معنای رخصت در یک فعل و برداشتن موانع از سر راه است.
امام جمعه مشهد با بیان این که در آیات قرآن نزول ملائکه در شب قدر به اذن خداوند نسبت داده شده است، اظهار کرد: زمین در اصل جایگاه فرشتگان نیست و خداوند هر کدام از موجودات را در یک عرصه خاصی قرار داده است که خارج از آن عرصه نمی توانند زندگی کنند.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: این که خداوند در سوره قدر می فرماید ما فرشتگان را در شب قدر بر روی زمین نازل کردیم به این معنا است که موانع استقرار آنها در شب قدر از روی زمین برداشته شده است.
آیت الله علم الهدی با بیان این که «بإذن ربهم» نشان دهنده این است که ملائکه تنها از خدا دستور می گیرند، گفت: در آیات دیگر قرآن نیز آمده که ملائکه از خدا سبقت نمی گیرند؛ ملائکه برخلاف ما انسان ها که هر چه دلمان بخواهد از خدا می خواهیم، رفتار کرده و زمانی مطالبه می کنند که بدانند خدا مطالبه آنها را عملی می کند.
وی با اشاره به داستان به آتش انداختن حضرت ابراهیم(ع)، خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت ابراهیم(ع) را در منجنیق گذاشتند تا به آتش بیندازند جبرئیل بر ایشان نازل شد و گفت: امروز حتی یک نفر هم طرفدار تو نیست و همه می خواهند که بسوزی و نابود شوی، آیا درخواستی داری؟ حضرت فرمودند؛ از تو چیزی نمی خواهم از خدا هم نمی خواهم، چون شاید من از خدا رهایی از آتش را بخواهم اما پروردگار سوختن من را خواسته باشد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: انسان زمانی که در صراط مستقیم قدم گذاشت و متوجه شد که درست عمل می کند دیگر حساب خوش آمد و جلب نظر مردم را نمی کند.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که در سوره قدر «بإذن ربهم» آمده نه مأذونین عن ربهم، گفت: یک وقت انسان به فردی می گوید مأذون هستی اما شاید از همه کارهای او رضایت نداشته باشد، اما گاهی به فردی می گوییم که بدون اجازه من هیچ کاری نکن، فرشته ها این گونه هستند و همه کارهای آنها به اذن خداوند است.
آیت الله علم الهدی در پاسخ به این پرسش که چرا خداوند در سوره مبارکه قدر «بإذن ربهم» گفته نه «بإذن الله»، اظهار داشت: بالاترین احترامی که خداوند به مخلوقات خود دارد این است که به آنها عبد و بنده بگوید و خداوند ملائکه را نیز احترام کرده و به باذن ربهم می گوید. خداوند به حضرت موسی(ع) نیز خطاب فرستاد «یا موسی انا ربک» و این نهایت احترام خداوند به بندگان است.
وی با تأکید بر این که هیچ منصب و مقامی بالاتر از عبد خدا بودن نیست، گفت: این که خدا فردی را عبد خطاب کند بهترین چیزها است؛ پیامبر اسلام «عبده و رسوله» است و هیچ وصفی به این عبد بودن نمی رسد.
امام جمعه مشهد در ادامه تفسیر سوره مبارکه قدر، بر ضرورت توجه انسان به خدا و قرار دادن همه چیز خود برای پروردگار تأکید کرد و ابراز داشت: باید در زندگی خود ببینیم چه مقدار از کارهای ما برای رضای خدا است، هر اندازه که ما اعمال خود را برای رضای خدا انجام دهیم خدا به همان میزان خود را برای ما قرار خواهد داد.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر «من کل امر» گفت: ملائکه در شب قدر برای هر امر و کار مهمی نازل می شوند؛ کارهای ملائکه در شب قدر بر روی زمین مختلف است و هر کدام برای کاری مأموریت دارند.
آیت الله علم الهدی یکی از کارهای با فضیلت شب قدر را مباحثه علمی دانست و اظهار کرد: یکی از اقدامات ملائکه تعلیم و القای فکر مردم است، برخی از آنها در شب قدر بر محافل علمی وارد می شوند و بسیاری از مطالب مهم علمی را بر حاضران القا می کنند.
وی ادامه داد: در شب قدر برنامه های انسان مقدر می شود و این بستگی به تصمیم گیری و خواست انسان دارد که چگونه می خواهد بندگی خدا را بکند و اجرا و پیگیری این مقدرات به دست ملائکه انجام می شود تا انسان به مقدرات خود برسد.
امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به معانی«مِنْ کُلِّ أَمْرٍ» گفت: من در این آیه به سه معنای خود من(ابتدائیت)، باء و لام آمده است؛ برخی از مفسران می گویند هر طور که امر را معنا کردیم «من» را نیز مطابق آن باید معنا کنیم.
وی ادامه داد: یک معنای امر به معنای اراده خدا است، همانگونه که خداوند در قرآن فرموده؛ «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ».
آیت الله علم الهدی افزود: فرشته ها در عالم امر هستند و با اراده و امر خدا به وجود آمده اند شب قدر امر خدا است و بسیاری از حقایق در شب قدر ایجاد می شود که خارج از چرخه طبیعت است و با اراده خدا محقق می شود و مخالف با جریان اصلی است اما شب قدر شب امر است و خدا اراده می کند و بدبختی تبدیل به خوشبختی می شود.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تناقض روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر این که کلیه آمال و ارزاق مردم در شب نیمه شعبان مقدر می شود با آیات قرآن که شب قدر در ماه رمضان است و خارج از آن شب قدر نیست، گفت: این روایت پیامبر با این مطلب که همه چیز در شب قدر مقدر می شود، نمی سازد، چون نص صریح قرآن است که شب قدر در ماه رمضان است.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: در روایتی دیگر پیامبر اعظم(ص) می فرمایند؛ نیمه شعبان شب برائت و شب ماه رمضان، قدر نامیده شده، در شب برائت قسمت های مردم در رزق و اجل مشخص می شود و در شب قدر سهم هر کسی به او داده می شود، از این رو اگر کسی در شب قدر عبادت پرودگار را انجام ندهد سهمی برای آن سال نخواهد داشت./927/پ202/س
ارسال نظرات