۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۹۰۰۰۴
در دانشگاه مفید قم؛

نشست ارتباط دهک‌های درآمدی با قانون هدفمندی یارانه‌ها بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست ارتباط دهک‌های درآمدی با قانون هدفمندی یارانه‌ها در دانشگاه مفید قم با حضور دانشجویان و اساتید بررسی شد.
يارانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضایی، از اساتید حوزه و دانشگاه عصر امروز در نشست ارتباط دهک‌های در آمدی با قانون هدفمندی یارانه‌ها که در دانشگاه مفید قم با حضور دانشجویان برگزار شد، گفت: ما می‌توانیم به وسیله هزینه‌ها، درآمدها و دارایی‌ها میزان سرمایه افراد را دانسته و برای پرداخت یارانه برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم، البته به شرط این‌که اطلاعات آمار درست باشد ولی در ایران نمی‌توانند از این روش‌های استفاده کرد چرا که اطلاعات آمار کاملا دقیق نیست.

وی ادامه داد: ما از نظر فرهنگی قبول نداریم که افراد به حساب و کتاب ما برسند و نمی‌پذیریم فردی میزان حساب ما را بداند، از این‌رو با حسابدار، خانواده و حتی مأمور مالیاتی هم مشکل داریم، حتی برخی از افراد برای فرار از پرداخت مالیات میزان درآمد خود را نمی‌گویند.

این کارشناس امور اقتصادی با بیان این‌که اگر مشکل فرهنگی حل شود افراد حتی میزان سرمایه‌ها خود را بیان کرده و مشکلی پیش نمی‌آید، خاطرنشان کرد: به مجرد این‌که یک مسأله جزئی در کشور به وجود می‌آید افراد حساب‌های بانکی خود را تغییر می‌دهند و چون اطلاعات آمار ما از نظر متوفیان و زنده‌ها آمار درست و دقیقی نیست پس نمی‌توانیم از طریق حساب‌های بانکی نسبت به شناسایی میزان درآمدهای افراد اقدام کنیم.

وی افزود: اگر دولت بخواهد از طریق حساب‌های بانکی میزان یارانه افراد را پرداخت کند احتمال دارد که افراد حساب‌های خود را جابجا کند، حتی حساب‌های خود را خالی کرده و به خارج از کشور بفرستد، مشکل اصلی این است که در کشور ما افراد به سادگی نمی‌گویند به چه میزان سرمایه دارند و تا این‌ مشکل حل نشود نمی‌توان از این موضوع استفاده شود.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان این‌که عده‌ای از مردم اهل‌ رانت خواری هستند، اظهار داشت: در اقتصاد هزینه مبادله مطرح است، متأسفانه افراد به هزینه مبادله‌ای که با دولت دارند درست عمل نکرده و حتی خلاف آن را مرتکب می‌شوند و این سبب می‌شود افراد به یک‌دیگر اعتماد نداشته باشند.

وی تصریح کرد: هزینه مبادله ما با دولت بالا است تا جایی که هر دو طرف به یک‌دیگر اعتماد صد در صد ندارند و تا این مشکل حل نشود شاید نتوان مشکل اقتصادی را حل کرد، هزینه مبادله نیز به معنی این است که افراد در ازای دادن منفعتی، منفعت دیگری را طلب می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید بر این‌که شاید بتوان گفت تنها 40 درصد از مردم کشور حق دریافت یارانه را دارند، خاطرنشان کرد: برای 60 درصد مردم کشور ما یارانه‌ها پول زیادی نبوده و شاید به اندازه پول تو جیبی فرزندانشان باشد.

وی ادامه داد: تورم به ضرر فقیر است تا ثروتمند، چرا که ثروت‌مند در دست خود نقدینگی را نگه‌ نمی‌دارد بلکه در کارهای مختلف سرمایه گذاری می‌کند ولی فقیر به سبب نداشتن پول کافی برای ایجاد شغل یا کار تولید آن را مجبور است یا در دست نگه داشته و یا در بانک بگذارد و وقتی تورم در کشور ایجاد شود ارزش پول نقد کاهش می‌یابد.

این استاد اضافه کرد: برای تولید کننده بهترین موضوع ثبات اقتصادی بازار است، البته رانت‌خوارها همیشه به دنبال نابسامان بودن بازار هستند و نابسامان بودن به نفع آن‌ها است چرا که آن‌ها برای مدت طولانی برنامه‌ریزی نمی‌کنند بلکه تنها به دنبال ایجاد فرصت مناسب برای سوء استفاده هستند.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به این‌که می‌توان کسر بودجه را به وسیله چاپ پول، فروش نفت، افزایش مالیات، گران کردن کالاها و یا راه‌های دیگر جبران کرد، بیان داشت: قانون این است که به همه افراد یارانه تعلق نگیرد ولی دولت به سبب عدم شناسایی دقیق و ایجاد نشدن بحران اجتماعی یارانه‌ را در میان همه افراد توزیع می‌کند.

وی تأکید کرد: اجرایی هدفمندی یارانه‌ها کار خوبی است ولی متأسفانه در برخی موارد قانون به صورت کامل رعایت نشد و بهترین راه برای اجرایی دقیق یارانه‌‌ها عمل به قانون و شناسایی صحیح و درست افراد نیازمند به یارانه‌ها است، چرا که وقتی آمار درست باشد مسلما اجرایی یارانه‌ها نیز دقیق‌تر خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دولت‌ها قبل از اجرایی طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز بدهکار بودند، گفت: میزان هزینه‌های دولت‌ها 100 هزار میلیارد تومان بود که تنها 58 هزار میلیارد تومان در آمد داشتند، در حالی که حدود هشت هزار میلیارد تومان آن از فروش کارخانه‌ها و بقیه را به وسیله فروش فرآورده‌ها نفتی به دست می‌آورند./993/پ202/ی

ارسال نظرات