۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۹۸۳۵۰
هنرمند سوری از ابتکارش می‌گوید:

هشت سال تلاش بی‌وقفه برای گلدوزی قرآن/ منتظر ثبت اثر در گینس هستم

خبرگزاری رسا ـ هنرمند سوری، قرآن را به طور کامل در طول 8 سال گلدوزی کرده و این قرآن در نوع خود در جهان بی‌نظیر است.
قران گلدوزي شده قران گلدوزي شده قران گلدوزي شده

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد ماهر حاضری که 48 سال دارد، قرآن را به طور کامل در طول 8 سال با سوزن و نخ‌های طلایی گلدوزی کرده و این قرآن در نوع خود در جهان بی‌نظیر است.


این خوشنویس سوری در طول سال‌هایی که به گلدوزی قرآن مشغول بود، هر روز 5 ساعت را صرف این کار می‌کرد. وی امیدوار است این اثر در کتاب رکوردهای جهان «گینس» ثبت شود.


محمد ماهر حاضری در این باره می‌گوید: گلدوزی قرآن را ابتدا با نوشتن آیه کوچکی از قرآن آغاز کردم، سپس به گلدوزی سوره «واقعه» پرداختم و بعدها فکر گلدوزی کل قرآن به ذهنم رسید.


وی تأکید کرد: این قرآن 200 کیلوگرم وزن دارد و در 12 جلد گلدوزی شده است و هر جلد از آن نیز دو جزء و نیم دارد.


ماهر حاضری این قرآن را مانند مصحف مدینه به رسم الخط عثمان طه و در دو رنگ طلایی و نقره‌ای گلدوزی کرده است.


وی که از اهالی شهر حلب سوریه است و اکنون مقیم لبنان است، ابتدا کلمات قرآن را بدون نقطه گلدوزی کرده است و سپس مرحله نقطه‌گذاری و اعراب‌گذاری را انجام داده است و در سومین مرحله نیز به کتابت لفظ جلاله به رنگ نقره‌ای اقدام کرده است.


این هنرمند سوری شماره‌گذاری آیات، صفحه‌بندی، نوشتن شماره جزء‌ها، سوره و صفحات این اثر هنری را نیز در مراحل بعدی انجام داده است.


محمد ماهر حاضری تصریح کرد: این کار با توجه به اهمیتی که دارد، نیازمند آرامش روانی و کمک خانواده است، همسر و خانواده من در این مسیر با من همکاری زیادی داشتند تا این که کار به مرحله نهایی رسید.


حاضری علاوه بر قرآن، آثار دیگری از جمله کتاب الاربعین النوویه از کتب مشهور حدیث اهل تسنن، وصایای لقمان حکیم و برخی ضرب‌المثل‌های مشهور را نیز گلدوزی کرده و در قالب نمایشگاه‌هایی در لبنان، کویت، امارات و ترکیه در معرض دید عموم قرار داده است.


وی ابراز امیدواری کرد که این اثر از سوی مؤسسات، موزه‌های رسمی و کشورهای مختلف حمایت شود، چرا که در نوع خود بی‌نظیر است و با توجه به اهمیتی که دارد، باید به طرق مختلف آن را از هر گونه آسیب حفظ کرد.


وی از جوانان مسلمان خواست که با توجه به ابتکار و جدیدبودن گلدوزی قرآن به این شکل، این نوع هنر را مورد توجه قرار دهند و همچنین از دانشکده‌های هنر نیز خواست گلدوزی قرآن را با هدف خدمت به هنر و خوشنویسی اسلامی به عنوان هنری تخصصی تدریس کنند./994/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات