۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۰۱۰۱۶
در جمع طلاب مدرسه علمیه امام حسین(ع) تبیین شد؛

14شاخصه مدیر فرهنگی از نگاه آیت الله کعبی/ خودسری فرهنگی نتیجه معکوس می دهد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله کعبی با تبیین چهارده شاخصه و ویژگی مدیر فرهنگی بر اساس آیات و روایات، تاکید کرد: خودسری و تک روی در کار فرهنگی نتیجه معکوس می دهد، از این رو مدیر فرهنگی باید تابع دستور ولی امر باشد.
آيت الله کعبي آيت الله کعبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی روز یکشنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه امام حسین(ع) قم با توجه به نامگذاری سال 1393 به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به تبیین و تشریح خصوصیات و شاخصه های مدیر فرهنگی پرداخت.

 

وی در ضمن این سخنرانی 14 شاخصه برای مدیر فرهنگی ذکر کرد که اولین شاخصه اهتمام به نماز اول وقت و نماز شب است؛ نماز محوری ترین کار فرهنگی است،‌از این رو یک مدیر فرهنگی باید مقید به نماز باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که کار فرهنگی باید برای خدا باشد، گفت: یکی از ویژگی های دیگر مدیر فرهنگی این است که اهل بصیرت باشد و نقشه راه و برنامه داشته باشد و بداند می خواهد چکار بکند.

 

آیت الله کعبی تصریح کرد: ویژگی چهارم مدیر فرهنگی به ویژه این که اگر روحانی باشد این است که شرح صدر داشته باشد، ‌نا امید،‌ سست و خسته نشود، تلاش شبانه روزی داشته باشد و ظرفیت خود را بالا ببرد.

 

وی بیان کرد: پنجمین ویژگی مدیر فرهنگی برخورداری از حُسن اخلاق است، مدیر فرهنگی باید برای مسلمانان جاذبه اخلاقی داشته باشد و دافعه او در مقابل کفار باشد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ششمین ویژگی مدیر فرهنگی در جامعه اسلامی را برخورداری از قدرت جذب بالای مردم دانست و گفت: مردم به روحانی عالم، با تقوا،‌ دلسوز و مردمی احترام فوق العاده ای می گذارند و جذب او می شوند.

 

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: یک مدیر فرهنگی در جامعه اسلامی بایستی مانع تراشی و مشکل سازی در راه تقویت باورها و ارزش های اسلامی را تحمل کند و دست از اهداف و برنامه ها برندارد. یک مدیر فرهنگی و روحانی نباید زور رنج باشد و به آسانی از کوره در برود.

 

وی هفتمین ویژگی مدیر فرهنگی بر اساس آیات قرآن را ولایت مداری دانست و گفت: خودسری و تک روی در کار فرهنگی نتیجه معکوس می دهد، از این رو مدیر فرهنگی باید تابع دستور ولی امر باشد.

 

آیت الله کعبی بیان کرد: نباید سبک دیگری را در کار فرهنگی ابداع کنیم که بر خلاف دستورات ولی امر مسلمین باشد. حرکت فرهنگی ما در کشور باید آهنگ ولایت داشته باشد و از اموری که مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیست اجتناب کنیم.

 

وی راهیان نور، اهتمام به قرآن، توجه به بسیج و توجه به مساله زندگی سبک اسلامی و مهندسی فرهنگی را از دستور العمل های مهم مورد تاکید و حمایت رهبر معظم انقلاب دانست و بر ضرورت سرمایه گذاری و تقویت این گونه عرصه ها تاکید کرد.

 

آیت الله کعبی هشتمین ویژگی مدیر فرهنگی را توسل به حضرت رسول و ائمه اطهار(ع) و به ویژه حضرت صدیقه طاهره(س) و حضرت صاحب الامر(عج) دانست و گفت: توسل و هدایت اهل بیت(ع) راه مستقیم را در عرصه فرهنگی به ما نشان می دهد.

 

وی بیان کرد: عفو و بخشش و دعا کردن برای نیروهای فرهنگی ویژگی دیگر یک مدیر فرهنگی است؛ مدیر فرهنگی همچنین باید اهل مشورت باشد و از خود رایی و استبداد در رای اجتناب کند.

 

آیت الله کعبی یازدهمین شاخصه مدیر فرهنگی را قدرت جلب همکاری دانست و گفت: در کارهای فرهنگی باید حرکت دسته جمعی داشت؛ هر کس که فکر می کند به تنهایی می تواند در کار فرهنگی موفق باشد به جایی نمی رسد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم احیای شعائر اسلامی را ویژگی دیگر مدیر فرهنگی دانست و گفت: یک مدیر فرهنگی موفق باید بتواند حمایت های مردمی را به سوی خود جذب کند.

 

آیت الله کعبی خدمت به محرومان و مستضعفان در کارهای فرهنگی و راه اندازی مؤسسات خیریه را آخرین ویژگی مدیر فرهنگی بر اساس آیات قرآن و روایات دانست و خاطرنشان کرد: مدیر فرهنگی باید در حل مشکلات مردم به ویژه اقشار مستضعف حریص باشد.

 

وی در ادامه طلاب را مدیران فرهنگی آینده نظام دانست و تاکید کرد: یکی از مشکلات فرهنگی ما این است که برخی از مدیران این عرصه ویژگی های لازم را ندارند،؛ مدیریت فرهنگی نیازمند این است که رویکرد آن معطوف به تعالیم قرآن و سیره پیامبر و اهل بیت باشد و بر این اساس می تواند جریان سازی فرهنگی سالم و اسلامی داشت. /924/پ202/ج

ارسال نظرات