۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۰۷۷۲۴
در نشستی تخصصی مطرح شد؛

امکان مصادره به مطلوب شدن مفهوم اعتدال

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه با اشاره به شعار رییس جمهور مبنی بر اعتدال و عقلانیت، گفت: یکی از نقاط قوت مفهوم اعتدال آن است که ریشه در تمام آموزه ها دارد و در عمده مباحث جانب حق با اعتدال است.
نشست تخصصي مفهوم اعتدال در نسبت با منافع ملي و حفظ اصول انقلابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدی پژوهشگر حوزه علمیه در نشست تخصصی مفهوم اعتدال و نسبت آن با منافع ملی و حفظ اصول انقلابی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ اظهار داشت: علت برگزاری این نشست پاسخگویی به دغدغه فرهنگی جامعه است.

وی در ادامه به یکی از مغالطه های صورت گرفته در باب فرهنگ اشاره کرد و گفت: در باب فرهنگ در جامعه ما دو مغالطه صورت گرفته است که نخستین آنها تقلیل مسایل فرهنگی به مسایل خرد است و این مسأله یکی از معضلات امروز جامعه است.

این پژوهشگرحوزوی با اشاره به توجه سطحی و غیر اصولی به مقوله فرهنگ یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سفر خود به شهر همدان، از رفتار سطحی مسؤولان در زمینه فرهنگ گلایه کردند و این امر نشان دهنده آن است که باید در مقوله فرهنگ، از مسایل خرد به سوی مباحث کلان حرکت کرد.

وی درباره مغالطه دوم صورت گرفته در زمینه فرهنگ گفت: سوق دادن مسایل فرهنگی به سوی مردم، دومین مغالطه صورت گرفته در زمینه فرهنگ است، گویی که دولت و مسؤولان در این زمینه هیچ مشکلی ندارند، حال آنکه مسؤولان، برنامه ریزان فرهنگی جامعه هستند.

حجت الاسلام محمدی ساختن دولت را مقدم بر جامعه سازی دانست و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب، دولت سازی را مقدم بر جامعه سازی توصیف کردند و علت این امر را اینگونه فرمودند که تا زمانی که حاکمیت دینی نشود، نمی توان انتظار جامعه ای دینی داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی مدیران حاکمیتی، مهمترین اهداف این سلسله نشست‌ها است که در ادبیات مرسوم، به آن فرهنگ سیاسی می‌گویند و امید است که با بررسی این جریانات، راهکاری مناسب برای تحقق آرمانهای فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

این پژوهشگرحوزوی با اشاره به شعار رییس جمهور مبنی بر اعتدال و عقلانیت، تأکید کرد: شعار اعتدال دارای نقاط قوت و ضعف است، یکی از نقاط قوت این مفهوم آن است که اعتدال ریشه در تمام آموزه ها دارد و در عمده مباحث جانب حق با اعتدال است.

وی در پایان با اشاره به نقطه ضعف مفهوم اعتدال، افزود: با توجه به کلی بودن مفهوم اعتدال و گستره بار معنایی آن، امکان مصادره این مفهوم وجود دارد و نیاز است که زوایا و حدود و مرزهای آن با دقت مشخص و بررسی شود./908/پ202/ع

ارسال نظرات