۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۱۰۶۹۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

حوزه‌های علمیه نقش اساسی در تبیین سبک زندگی اسلامی دارند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که بسیاری از چراهایی که مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی در جامعه امروز بیان فرمودند به وظایف حوزه های علمیه بر می‌گردد، گفت: حوزه علمیه باید وظیفه تبیین رفتار اجتماعی را عهده دار بوده و جامعه را به سوی عقل عملی که همان خیر است هدایت کند.
حجت الاسلام ديرباز، نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اظهار داشت: مقوله سبک زندگی اسلامی و تلاش برای احیای آن در جامعه، نخستین بار در مهر ماه سال 91 و در سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی در دیدار روحانیان و طلاب این استان از سوی معظم له مطرح شد.

 

وی بیان کرد: رهبر انقلاب بر ورود طلاب و روحانیان و نیز صاحب نظران دینی به مسأله سبک زندگی تاکید کردند و فرمودند: تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای امروز این ضرورت را ایجاب می‌کند که راه و روش این زندگی در دستور کار نخبگان حوزه و دانشگاه قرار گیرد و با توصیفی از وضع موجود، ضعف ها و اشکالات برای پیدا شدن راهکارها، تبیین و در اولویت کاری قرار گیرد.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آن چه که جامعه امروز ما به آن نیاز دارد،‌ رهنمون شدن به عقل عملی است، ادامه داد: فلاسفه برای انسان دو عقل نظری و عملی تعریف کرده‌اند که عقل نظری انسان را به حقیقت هدایت و عقل عملی انسان را به خیر دعوت کرده و بررسی نسبت خیر و حقیقت برای پی بردن به اهمیت عقل عملی لازم است.
 
وی با بیان این که عقل عملی و عقل نظری باهم مساوی نیستند، خاطرنشان کرد: اگر این دو باهم مساوی بودند یکی از آن ها کفایت کرده و باید توجه داشت که خیر، عام و حقیقت، خاص بوده و هر خیری حقیقت بوده، اما هر حقیقتی خیر نیست.
 
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که عقل عملی با تشخیص مصلحت در زمان و مکان انسان را به خیر هدایت‌ می‌کند، اضافه کرد: کسب عقل عملی از دین مبین اسلام ما را به خیر رهنمون کرده در حالی که عقل نظری این کار را انجام نمی دهد.
 
وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درمورد سبک زندگی، خاطرنشان کرد: بسیاری از چراهایی که مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی در جامعه امروز ما بیان فرمودند به وظایف حوزه های علمیه بازگشته و حوزه علمیه باید وظیفه تبیین رفتار اجتماعی را عهده دار بوده و جامعه را به سوی عقل عملی که همان خیر است هدایت کنند.
 
 حجت الاسلام والمسلمین دیرباز خاطر نشان کرد: آمار بالای طلاق در دهه اخیر به سبب سهل انگاری، بی بندباری و توجه نکردن به بنای استحکام خانواده در جامعه روند رو به افزایشی را به دنبال داشته که بسیار نگران کننده است.
 
وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر مختص به قشر و گروه ویژه ای نیست و همه باید در هر موقعیتی که هستند به وظایف دینی خود عمل کنند، افزود: خانواده ها با دیدی باز و آینده نگری بیشتر به فکر فرزندانشان باشند تا دچار غرب زدگی و فساد خانوادگی نشوند./1302/ت302/ب4
ارسال نظرات