۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۲۴۶۸۹
آیت الله نوری همدانی:

جریان های تکفیری در مقابل اسلام ناب و غدیر هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره عملکرد جریان‌هایی که از ابتدا تا کنون سعی داشته‌اند در مسیر واقعه غدیر انحراف ایجاد کنند، گفت: گروه‌های تکفیری و داعش دنباله همان جریان است و هدف آنها مقابله با اسلام ناب و فرهنگ غدیر است.
حضرت آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت کنگره بی‌بی‌حکیمه، با اشاره به جریان‌هایی که در مسیر واقعه غدیر انحراف ایجاد کرده اند، اظهار داشت: امروزه جریان‌های تکفیری، سلفی‌گری و داعش نیز به دنبال همان خط فکری و در مقابل اسلام ناب و غدیر هستند.

وی عید غدیر را از بزرگ ترین اعیاد اسلامی خواند و گفت: برخی از مناسبت‌ها در مقطع زمانی کوتاهی اتفاق می‌افتد اما به لحاظ اثربخشی بسیار فراگیر و مهم هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: لیلة القدر، یک شب است اما ارزشش از هزار ماه بیشتر است؛ عید غدیر نیز تنها برای یک برهه از تاریخ نیست بلکه تا روز قیامت عیدی سرنوشت‌ساز برای بشریت است؛ از این رو بازشناسی و تبیین آن بسیار اهمیت دارد و می‌توان از جهات مختلف آن را مورد بررسی قرار داد.

حضرت آیت الله نوری همدانی بحث امامت و غدیر را پاسخی عقلانی به معارف توحیدی دانست و گفت: خدایی که حکیم، کریم، جواد و فیاض است نمی‌تواند جامعه را بدون رهبر قرار داده باشد چراکه انسان در ابعاد مختلف زندگی خود نیاز به راهنما و رهبر دارد؛ در روایات داریم که اگر دو نفر در روی زمین باقی بمانند قطعا یکی از آنها امام است.

وی اولین و مهم‌ترین نیاز بشر را احتیاج به وجود رهبر و راهنما دانست و بیان داشت: ابن سینا در کتاب شفای خود به این نکته تأکید می‌کند و می‌گوید چطور ممکن است خدایی که عملکرد چشم را با وجود مژه‌ها راحت‌تر کرد و پا را به گونه‌ای آفرید که انسان به آسانی با آن حرکت کند و به همه نیازهای جزئی بشر توجه داشته است، از بالاترین‌ نیاز، که وجود رهبر است، غافل باشد؟!

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم جریان‌ غدیر را مکمل و ادامه دهنده راه نبوت دانست و گفت: رسول خدا(ص)13 سال در مدینه برای پی ریزی اصول اسلام تلاش کرد و در 10 سالی که در مکه بودند 64 جنگ داشتند؛ ایشان که با این همه رنج و سختی اسلام را تثبیت کرد اگر پس از رحلت خود جانشینی معرفی نمی‌کرد تمام زحماتش هدر می‌رفت.

این مرجع تقلید افزود: برای این که رسالت پیامبر(ص)تکمیل شود باید جانشینی به مردم معرفی می‌شد که اجرای، تبیین و محافظت از قوانین الهی را به عهده بگیرد؛ از آغاز بعث رسول خدا(ص)بارها به مسأله ولایت تأکید کرد مسلمانان باید بیاندیشند که چطور شد در مسیر ولایت و جریان غدیر انحراف ایجاد شد؟!کسانی که این کار را انجام دادند چه پاسخی می‌توانند به این پرسش بدهند؟! علمای هر امتی باید مدافع جریان ولایت و غدیر باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که انقلاب اسلامی بازیابی جریان غدیر است، گفت: مسلمانان در میان هیاهو و غباری که استکبار جهانی و جریان‌های سلفی به راه انداخته بودند، رهبر الهی خود را گم کرده بودند؛ امام خمینی(ره)در این فضا به میدان آمد و فرهنگ غدیر را احیا و بار دیگر این مسأله را در دنیای اسلام مطرح کرد، معنای صدور انقلاب همین است.

وی با اشاره به چگونگی به وجود آمدن واقعه غدیر، ابراز داشت: پیامبر(ص)نگران بود از این که مردمی متعصب وجود دارند و ممکن است این افراد مسأله ولایت را نپذیرند، اما خداوند تأکید فرمود«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ».

استاد برجسته درس خاج حوزه علمیه قم به فرازهایی از خطبه غدیر اشاره کرد و گفت: این خطبه بسیار آموزنده است؛ رسول(ص)با اشاره به دو بعد عقلانی و احساسی  که در انسان‌ها وجود دارد ابتدا با برهان این مسأله را بیان می‌فرماید سپس سراغ کانون عواطف رفته و فرمود«اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ».

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، بیان داشت: روزی حضرت از اصحاب خود پرسید کدام یک از دستورات اسلامی محوری‌تر است؟ هرکس پاسخی داد، برخی گفتند نماز، جهاد، حج و زکات، حضرت فرمود همه اینها مهم است اما محوری‌ترین آنها حب و بغض در راه خدا است که همان تولی نسبت به اهل بیت(ع) و تبری از دشمنان خدا است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود تکریم و تعظیم امامزادگان در ایران را نشانه ولایت‌مداری مردم این کشور دانست و گفت: از گذشته مردم ایران به این صفت مشهور بودند به همین دلیل امامزادگان، علویون و سادات در دوران‌های مختلفی که تحت فشار و آزار منصورها و متوکل‌ها بودند به ایران پناه می‌آوردند.

وی از فعالیت‌های سازمان اوقاف در این زمینه تجلیل کرد و بیان داشت: شما در احیای فرهنگ اهل بیت(ع) و نشر معارف قرآنی کارهای بسیار خوبی انجام داده اید به همین دلیل رهبر معظم انقلاب از مسؤولان اوقاف بسیار تعریف و تمجید فرمودند.

این مرجع تقلید با بیان این که امامزادگان باید پایگاه‌های فرهنگی باشند، گفت: باید کاری کنیم که مردم با مراجعه به این مکان‌های شریف بیش از پیش به فرهنگ و ارزش‌های اسلامی توجه داشته و آن را فرا بگیرند؛ این یکی از اهداف مهمی است که مدنظر رهبر کعظم انقلاب است؛ امامزادگان در هر نقطه از کشور که باشند محترم‌اند زیرا که از خاندان پاک اهل بیت(ع)هستند.

گفتنی است از ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مورد امامزاده بی‌بی حکیمه، اظهار داشت: ایشان از شخصیت‌های بزرگی است که آرامگاهش در استان کهکیلویه و بویر احمد است؛ افزون بر ایرانی‌ها ایشان در میان شیعیان کشورهای عربی مانند عربستان بسیار شناخته شده و مورد تکریم و تعظیم هستند./928/پ202/ج

ارسال نظرات