جامعهشناسی مخاطب مؤلفه مهم تبلیغ چهره به چهره
حجت الاسلام مصطفی مازندرانی، مبلغ دینی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به برخی از مؤلفه های مهم تبلیغ چهره به چهره اشاره کرد و اظهار داشت: مبلغان علاوه بر داشتن تقوا، باید از آیات، روایات و احادیث آگاهی نسبی داشته باشند.
وی تسلط بر اصول و فنون مشاوره را برای یک مبلغ دینی ضروری خواند و با بیان اینکه جامعهشناسی از محیط اطراف مخاطب مؤلفه مهم تبلیغ چهره به چهره است، گفت: اگر مبلغ از آسیب اجتماع مخاطب خود اطلاع داشته باشد، خواهد توانست از ریشه سؤالات و مشکلات مخاطب خود آگاهی یابد.
حجت الاسلام مازندرانی درباره زمان شروع تبلیغ طلاب ابراز داشت: زمان شروع تبلیغ طلاب، به جامعیت علمی آنها بستگی دارد. مبلغ باید حداقل از کلیت دین اطلاع کافی داشته باشد؛ چرا که طلاب، مبلغان اسلام هستند و مردم طلبه ها را به عنوان معرف دین می شناسند، به این دلیل باید حداقل به سطحی از علم رسیده باشند تا بتواند پاسخگوی سؤالات مردم باشند.
وی با اشاره به اینکه باید در کنار مجتهدپروری به مبلغ پروری هم توجه داشت، گفت: همه طلاب توانایی مجتهد شدن را ندارند، همانند سایر علوم که افراد کمی توانایی فوق تخصص مغز شدن را دارند.
مبلغ دینی حوزه علمیه افزود: به طور طبیعی همه نمی توانند مجتهد شوند، و اگر هم توانایی آن را داشته باشند، کمتر می توانند در بین مردم تبلیغ کنند و بیشتر باید به مبلغ پروری بپردازند.
حجت الاسلام مازندرانی با اشاره به سخنان بزرگان درباره ابلاغ دین اظهار داشت: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، بزرگان و مجتهدان به ابلاغ دین به صورت روش مند تأکید شده است. حوزه علمیه باید در شروع طلبگی، به شخصیت شناسی طلاب از لحاظ ذهنی و روحیه ای پرداخته و با توجه به این معیارها و توانمندی های طلاب، به مجتهدپروری، مدرس پروری و مبلغ پروری بپردازد.
وی به ساز و کارهای آموزشی رسیدن به مرحله مبلغ پروری از سوی حوزه علمیه پرداخت و گفت: جایگاه حوزه جایگاه خاصی است و مردم از حوزه علمیه انتظار مبلغ پروری دارند و رسالت اصلی حوزه های علمیه، مبلغ پروری است.
مبلغ دینی حوزه علمیه افزود: در حال حاضر ممحض شدن حوزه در بحث مبلغ پروری غفلت شده است. باید مراکزی از جمله مرکز تخصصی تبلیغ و مؤسسه امام خمینی(ره) حوزه را در زمینه مبلغ پروری یاری دهند.
حجت الاسلام مازندرانی به نقل از استاد خود، گفت: بیست درصد وظیفه مبلغ بالای منبر و مابقی آن پایین منبر است. رفتار مبلغ، ناخودآگاه پیام هایی را در بر دارد که مردم را به سمت خود جذب می کند.
وی درباره جایگاه مشاوره در تبلیغ دین ابراز داشت: مردم انتظار دارند که مبلغ بتواند گرفتاری های اخلاقی و اختلافات خانوادگی شان را رفع کند؛ بنابراین و به طور طبیعی نمی توان تمامی نیازهای مردم را در بالای منبر پاسخ داد. مشاوره، جایگاه مهمی در تبلیغ دین دارد.
مبلغ دینی حوزه علمیه به ایجاد فضای مشاوره در ایام تبلیغی اشاره کرد و گفت: فراهم کردن فضای مشاوره به شهر، روستا، جامعه و محیط بستگی دارد. طلاب می توانند با حضور بر سر زمین های کشاورزی، به تبلیغ چهره به چهره و ایجاد فضای مشاوره بپردازند.
حجت الاسلام مازندرانی درباره نپرداختن برخی از طلاب به تبلیغ اظهار داشت: در ایام تبلیغی شاید برخی از طلاب به تبلیغ نروند و در پاسخ به دلیل عدم نپرداختن به تبلیغ، به عدم اعتماد به نفس اشاره می کنند.
وی ادامه داد: مردم تشنه مسائل اسلامی هستند، ولی متأسفانه هم کمبود نیرو وجود دارد و هم برخی از طلاب در ایام تبلیغی کم کاری می کنند که انعکاس نقاط ضعف مردم و ترغیب طلاب از سوی رسانه ها و بزرگان می تواند مؤثر باشد./822/ت302/ی