۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۴۶۰۶۷
علما و اساتید حوزه علمیه خوزستان در پی پدیده گردوغبار عنوان کردند؛

تعطیلی مدارس و حوزه‌های علمیه آسیب‌های جدی فرهنگی را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ در پی وقوع پدیده گردوغبار در خوزستان و کم توجهی مسؤلان به این امر، علما و اساتید خوزستان درباره ادامه این روند، تعطیلی مکرر حوزه‌های علمیه و آسیب‌های فرهنگی آن بر خوزستان ابراز نارضایتی کردند.
تعطیلی مدارس و حوزه‌های علمیه آسیب‌های جدی فرهنگی را به دنبال دارد

به گزارش خبرگزاری رسا، سال ها است که استان خوزستان و مردم شهرهای مختلف آن به نفس کشیدن در هوای غبار آلود عادت کرده اند؛ اما این روزها بی توجهی مسؤولان کشوری کار را به جایی رسانده که دیگر همین نفس کشیدن نیز به سبب افزایش غلظت گرد و غبار موجود در هوا سخت شده است.

 

گرد و غبار و یا همان ریزگردهای موجود در هوا نه تنها از لحاظ اقتصادی، بلکه از نگاه علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز برای خوزستان آسیب های فراوانی را درپی داشته که تعطیلی حوزه های علمیه و از دست رفتن موقعیت درس و بحث برای طلاب مدارس حوزوی از این قبیل آسیب ها است.

 

اگر بخواهیم در مضرات تعطیلی مدارس علمیه به سبب ریزگردهای منطقه ای سخنی به میان آوریم، همین بس که بحران گرد و غبار استان خوزستان، طلاب را از پای منبر درس اساتید حوزوی محروم کرده و به مانعی برای رسیدن به هدف اصلی که همان رشد و نمو در فضای روحانی مدارس علمیه است تبدیل شده.

 

از سوی دیگر تعطیلات رسمی کشور که متاسفانه در کشور ما کم نیست، با افزایش معضل گرد و غبار، تعداد این تعطیلی ها نیز بیشتر می شود. می توان گفت که همه برنامه های حوزه تحت تأثیر بحران های جوی مختل می گردد.

 

افزون بر آن زمانی که حوزه علمیه به عنوان مهمترین مرکز اسلامی هر استان وظیفه پاسخ به نیازها و مسائل مردم را دارد، به دلیل گرد و غبار به حالت تعطیل در می آید. بی تردید این نیروهای معاند، ضد نظام و اسلام خواهند بود که توان خود را بیش از پیش برای نابودی بنیان های فرهنگی افزایش خواهند داد.

 

 

 

 

وظایف متفاوت مردم و مسؤولان در برابر پدیده گرد و غبار

 

آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، در جمع دانشگاهیان استان با بیان این که مشکل گرد و غبار با وجود فرامرزی بودن آن، بسیار دشوار است، به وظایف متفاوت مردم و مسؤلان در برابر پدیده گردو غبار اشاره کرد و گفت: وقوع پدیده گرد و غبار در اهواز، وضعیت بد و دشواری را برای مردم و همچنین فعالیت های روزمره نهادها و دستگاه های مختلف ایجاد کرده است.

 

وی با اشاره به این که وقوع پدیده گرد و غبار دلایل بسیاری دارد، عنوان کرد: رییس جمهور اسلامی ایران، نمایندگان مجلس اسلامی و همه کسانی که در این زمینه وظیفه ای دارند، باید برای رفع این مشکل همه تلاش خود را انجام دهند.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: مردم با دعا و تلاوت زیارت عاشورا و هدیه ثواب آن به مادر امام زمان(عج) می توانند برای رفع پدیده گرد و غبار در این زمینه گام بر دارند.

 

 

 

افزایش وقوع ریزگردها سبب خروج نخبگان از خوزستان می شود

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، با هشدار نسبت به خروج نخبگان دینی و علمی و مشکلات علمی به وجود آمده از پدیده گردوغبار اظهار داشت: خروج نخبگان و شخصیت های علمی از جمله مشکلاتی است که با افزایش وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان سرعت بیشتری به خود می گیرد.

 

وی در ادامه به بروز مشکلات فرهنگی با وجود گرد و غبار اشاره کرد و افزود: مردم با وقوع گرد و غبار ابراز نارضایتی کرده و اگر انتظارهای صحیح مردم از نظام ومسؤلان برطرف نشود، این نارضایتی منجر به واکنش های مردمی خواهد شد.

 

امام جمعه موقت اهواز، درباره خروج نخبگان دینی و مشکلات علمی به وجود آمده از پدیده گردوغبار اظهار داشت: خروج نخبگان دینی و شخصیت های علمی از جمله مشکلاتی است که با افزایش وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان سرعت بیشتری به خود می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در پایان افزود: از استانداری خوزستان، کارشناسان و نهادهای مربوطه درخواست می کنم تا هر چه سریع‌تر به این پدیده زیست محیطی رسیدگی کنند.

 

 

 

پدیده گرد و غبار به رشد علمی خوزستان آسیب شدیدی وارد می کند

 

حجت الاسلام والمسلمین حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، درباره آسیب های پدیده گرد و غبار در خوزستان گفت: تعطیلی چندباره‌ مراکز علمی و آموزشی به سبب وجود ریزگردها، آسیب های جدی را به رشد علمی خوزستان وارد می کند.

 

وی در ادامه افزود: مسؤلان باید بیش از پیش با توجه به خسارت این پدیده، نگاه جدی تری نسبت به کاهش و رفع این بحران در خوزستان داشته باشند.

 

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به این که مسؤلان باید با عزم ملی برای مقابله با این پدیده اقدامات لازم را انجام دهند، بیان داشت: امسال شاهد تعطیلی چندباره مراکز آموزشی و علمی به سبب وجود گرد و غبار بودیم که می تواند به رشد علمی خوزستان آسیب های شدیدی وارد کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان این که گرد و غبار نشاط و شادابی را از چهره شهر دور می کند، گفت: پدیده گرد و غبار افزون بر نارضایتی مردم، سبب ایجاد مشکلات بهداشتی، درمانی و تنفسی شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آیت الله موسوی جزایری تأکید دارند که این پدیده مردم را آزار می دهد؛ مردمی که سابقه درخشانی در سختی ها و مشکلات داشته و همواره در مقابل هجمه های دشمنان انقلاب و نظام اسلامی ایستاده اند، سزاوار رسیدگی و توجه بیشتر از سوی مسؤلان هستند.

 

 

 

تعطیلی مراکز آموزشی در روند تحصیلی طلاب حوزه های علمیه اختلال ایجاد می کند

 

حجت الاسلام سید جعفر موسوی، مدیر مدرسه علیمه حضرت ولی عصر(عج)، با اشاره به این که با وجود روزهای تعطیلی رسمی کشور در طول سال بسیار زیاد است گفت: ایجاد پدیده گرد و غبار در خوزستان، آموزش حوزه های علمیه را با مشکل مواجه می کند.

 

وی افزود: افزایش این تعطیلی ها و ایجاد فاصله میان آموزش های درسی در کاهش سطح کیفی درس طلاب نقش به سزایی دارد.

 

حجت الاسلام عبدالامیر رجب پور قاسمی، مدیر مدرسه علمیه آل طیب، با اشاره به این که مسأله گرد و غبار در خوزستان سابقه بالایی دارد، اظهار داشت: اگر این روند ادامه پیدا کند در نظام آموزشی استان به ویژه مدارس علمیه اهواز مشکلات جدی ایجاد می شود.

 

وی ادامه داد: تعطیلی کلاس ها و فاصله گرفتن طلاب از تحصیل و آموزش، از مهم‌ترین پیامدهای منفی بی توجهی مسؤلان به رفع پدیده گرد و غبار است.

 

در ادامه این گزارش، حجت الاسلام عبدالکریم سلطانی، مدیر مدرسه علمیه المهدی زرگان اهواز، با اشاره به این که وقوع پدیده گرد و غبار سبب تعطیلی بخش ظهر مدرسه علمیه المهدی زرگان شده است، ابراز داشت: پدیده گرد و غبار توان اساتید و طلاب برای فراگیری مباحث علمی را گرفته و شور و نشاط مباحث علمی میان آنها را از بین می برد.

 

حجت الاسلام حسن قاسمی، مدیر مدرسه علمیه فاطمیون، با اشاره به این که بخش ظهر این مدرسه علمیه نیز به سبب افزایش گرد و غبار تعطیل شد، ابراز داشت: تعطیلی مراکز آموزشی در روند تحصیلی طلاب حوزه های علمیه اختلال ایجاد می کند.

 

وی افزود: افزایش حجم بیماری طلاب از تأثیرات سوء بی توجهی مسؤولان به مشکل گرد و غبار است.

 

گفتنی است، محمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان پیش تر در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که میزان گرد و غبار موجود در هوا به بالای 10 هزار میکرو گرم در مترمکعب رسیده و ​بیش از آن برای دستگاه های ما قابل اندازه گیری نیست.

/9462/502/ر

ارسال نظرات