۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۴۷۵۵۴
حجت الاسلام ذوالنور خبر داد؛

احداث موزه بزرگ انقلاب و دفاع مقدس در جوار حرم امام خمینی/ تدوین 260 کتاب درباره روحانیت و دفاع مقدس

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد کنگره شهدای روحانی کشور از احداث مجموعه بزرگی با عنوان موزه انقلاب و دفاع مقدس در جوار بارگاه ملکوتی امام راحل خبر داد و گفت: اجرای 65 پروژه در این طرح لحاظ شده است که یکی از آنها پرداختن به نقش روحانیت در این عرصه است.
حجت الاسلام ذوالنوري حجت الاسلام ذوالنوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور دبیر ستاد کنگره شهدای روحانی کشور و جمعی از اعضای این ستاد ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: با توجه به این‌که اولین روز اسفند سالروز شهادت آیت الله محلاتی است و با نظر امام(ره) این روز به عنوان روز روحانیت و دفاع مقدس نام‌گذاری شده است خدمت شما رسیدم تا از رهنمودهایتان استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که بزرگان حوزه‌ علمیه، ائمه جماعات و بسیاری از طلاب در جبهه‌های جنگ حضور فعالی داشته‌اند، گفت: طبق آمار بنیاد شهید 2776 شهید روحانی داریم که در مقایسه با سایر اقشار شهدای این قشر 5/2 برابر بیشتر هستند.

دبیر ستاد کنگره شهدای روحانی کشور خاطرنشان کرد: این ستاد 13 سال است که کار خود را آغاز کرده و یادوارهای بسیاری در سطح کشور برگزار کرده است؛ همواره پیش از یادواره‌های استانی، یادوارهای شهرستانی، روستایی و بخشی را برگزار می‌کنیم تا آمار خود را تنقیح کنیم.

طبق آمار جمع‌آوری شده تعداد شهدای روحانی 5000 نفر است

حجت الاسلام ذوالنور افزود: در این مدت بسیاری از شهدا را یافته‌ایم که طلبه بودند اما روی سنگ مزار آنها و پرونده بنیاد شهید عناوین دیگری ثبت شده است؛ تا کنون آمار جمع آوری شده ما از شهدای روحانی به 4300 نفر رسیده است، با توجه به این‌که در پنج استان از جمله تهران و قم هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند، پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به 5000 نفر برسد.

وی با اشاره به نقش‌های متعددی که روحانیت در دفاع مقدس داشته‌اند، گفت: از جایگاه فرماندهی کل قوا که امام(ره) بودند تا در جایگاه‌هایی همچون مسؤول عقیدتی سیاسی، فرماندهی قرارگاه، ‌فرماندهی و جانشینی تیپ، تبلیغات و روابط عمومی و فرماندهی گروهان‌ها روحانی‌ها مسؤولیت داشته‌اند و شهدایی همچون آیت الله محلاتی، میثمی، کاوه و ردانی‌پور را تقدیم نظام اسلامی کردند.

دبیر ستاد کنگره شهدای روحانی کشور به نقش تخصصی طلاب در جبهه‌های جنگ اشاره کرد و بیان داشت: روحانیت در بخش‌های مختلف رزمی به عنوان تیربارچی، آرپی جی زن، خلبان هواپیمای کبری، توپ چی، نیروی اطلاعاتی و عملیاتی حضور داشتند.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این‌که برخی روحانیان کارشان رزمی تبلیغی بود، گفت: گاهی که اقتضا می کرد اینها با لباس روحایت به کارهای تبلیغی مشغول شوند و هر زمان که عملیات می‌شد لباس رزم به تن کرده و پیشاپیش رزمندگان می‌جنگیدند؛ برخی نیز به عنوان بسیجی عادی اعزام شده بودند و طلبه بودن خود را کتمان می‌کردند تا مزاحمتی برای رزمشان پیش نیاورد به همین در میان شهدا طلبه‌های گمنامی بسیاری وجود دارند.

500 شهید روحانی غیر ایرانی جان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند

وی یکی دیگر از کارهای این ستاد را معرفی شهدای روحانی در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و ابراز داشت: 500 شهید روحانی غیر ایرانی داریم که در رابطه با انقلاب اسلامی و یا در شعاع آن جان فشانی کرده‌اند؛ برای شناسایی این شهدا از جامعةالمصطفی و سپاه قدس کمک می گیریم.

دبیر ستاد کنگره شهدای روحانی کشور افزود: کشورهایی همچون عراق و افغانستان روحانیان شهید بیشتری دارند اما از کشورهای دیگری همچون فرانسه و آمریکا نیز شهدایی داریم که اطلاعات آنها جمع آوری شده است.

260 کتاب درباره روحانیت و دفاع مقدس تدوین شده‌ است/ موزه بزرگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس احداث می‌شود

حجت الاسلام ذوالنور از تدوین 260 عنوان کتاب پیرامون نقش روحانیت و در جنگ و انقلاب، خبر داد و گفت: در برخی از استان‌ها چندین جلد کتاب در این زمینه نوشته شده و در مناطق دیگری که روحانی شهید کمتری داشته‌اند تعداد این مجلدات کمتر است؛ اصناف دیگری نیز در این زمینه مشغول به کار هستند که مجموعه این کتاب‌ها به 300 جلد خواهد رسید.

وی با اشاره به طرح احداث موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: در زمینی به وسعت 100 هکتار که در ضلع رو به قبله حرم مطهر امام خمینی(ره) است، این مجموعه احداث می‌شود؛ 65 پروژه در این طرح وجود دارد که یکی از آنها بحث عوامل معنوی در دفاع مقدس از جمله نقش روحانیت است.

دبیر ستاد کنگره شهدای روحانی کشور جمع‌آوری خاطرات بزرگان و مراجع را از دیگر کارهای این ستاد برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که دشمن درصدد امها و استحاله دستاوردها و ارزش‌های دفاع مقدس است، جمع آوری این آثار و نگه‌داری آنها در موزه کار مهمی در راستای تکلیف ما در زمینه حفظ این دستاوردها است./928/پ202/س

ارسال نظرات