۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۴۷۶۴۹
استاد حوزه و دانشگاه:

تکثیر نسل مهم‌تر از همسرگزینی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تکثیر نسل را مهم‌تر از همسرگزینی دانست و با بیان این که بیشترین آمار طلاق در جامعه به سبب جابه جایی در نقش همسران است، بر مشخص شدن نقش زن و مرد متناسب با ظرفیت آنها تأکید کرد.
نهاد خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پناهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روز گذشته در نشست علمی مبانی تحکیم خانواده که در سالن نشست‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با توجه به اهمیت ازدواج در آرامش گری انسان اظهار داشت: ازدواج اگر با شرایط و چارچوب مشخص شده در اسلام صورت نگیرد، نه تنها آرامش گری نخواهد داشت بلکه سبب فشارهای روحی و روانی برای انسان خواهد بود.

 

وی به اهداف ازدواج اشاره کرد و گفت: خداوند برای تشکیل خانواده اهدافی مشخص کرده و قوانینی متناسب با آن قرار داده است و برای تحقق این اهداف زن و مرد را با ویژگی‌های خاصی خلق کرده است تا با این ضوابط و قوانین، تحکیم خانواده شکل بگیرد که اگر به این مقدمات عمل نشود تحکیمی صورت نمی‌پذیرد.

 

حجت الاسلام پناهی، سبک‌های مختلف زندگی را ناکارآمد خواند و گفت: مبانی معرفتی و رفتارهای متناسب در زندگی باید متناسب با مبانی فکری اسلام باشد و نباید در بخشی از زندگی به اسلام و در بخش دیگری به سبک زندگی غربی عمل کنیم.

 

وی تکثیر نسل را مهم‌تر از همسرگزینی دانست و ابراز داشت: علامه طباطبائی تکثیر نسل را مهمتر از همسرگزینی دانسته‌اند اما باید نقش زن و مرد در خانواده متناسب با ظرفیت آنها باشد و اگر نقش‌ها به هم ریخت، شرایط و جایگاه هر کدام تغییر می‌یابد در نتیجه در خانواده شاهد به هم ریختگی در نقش همسران هستیم چنان که در حال حاضر بیشترین آمار طلاق به این عامل بستگی دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بر آموزش متناسب و یکسان تأکید کرد و گفت: آموزش‌ها باید منسجم و هم افزا باشد و از پراکندگی و تشتت دوری شود چنان که در سبک زندگی، تشکیل خانواده، تنظیم خانواده و مباحث تربیتی در رسانه‌ها و مراکز آموزشی به پراکنده گویی دچار هستیم.

 

وی به هماهنگ سازی تبلیغات رسانه‌ای اشاره کرد و یادآور شد: مباحث خانوادگی با تخصص و مبانی اسلام باشد و در موضوع تحفظ جنسی به نقش اخلاق اهمیت داده شود.

 

حجت الاسلام پناهی به آسیب‌های ماهواره در تغییر ذائقه افراد اشاره کرد و گفت: باید به مرزهای معرفتی جوانان و ایجاد بینش در زوج‌های جوان توجه شود و مباحث حقوق خانواده، اخلاق و سنت‌های دینی و فرهنگی تبیین شود./908/پ202/ی

ارسال نظرات