۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۲۶۴۵۶۲
حجت الاسلام ملکی:

بازبینی در عرصه تعلیم و تربیت کشور ضروری است

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت: از آنجایی که به تعداد کافی روحانی برای حضور در مدارس وجود ندارد باید بازنگری در عرصه تعلیم و تربیت عمومی کشور صورت گیرد و از ظرفیت آموزش و پرورش در تربیت اسلامی بهره گیری شود.
گردهمايي روحانيون فرهنگي و مبلغان مدارس اروميه با حضور مشاور وزير آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام مجتبی ملکی، دبیرستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش عصر امروز در گردهمایی مدیران مدارس خاص، روحانیون فرهنگی و ائمه جماعت مدارس ارومیه با اشاره به پیچیدگی فرآیند تربیت اظهار کرد: باید آموزه های دین اسلام و قرآن در تربیت به کار گیری شود.

 

وی با اشاره به این که خروجی آموزش و پرورش به عنوان نهاد تربیتی بعد از 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی رضایت بخش نیست، گفت: افزایش آمار طلاق، سن ازدواج، اعتیاد، بزهکاری و تنوع آن، کمرنگ شدن حجاب و عفاف، کاهش سن اعتیاد و بزهکاری در جامعه نشان گر این است که با وجود تلاش های نهادهای تربیتی خروجی مناسب نبوده است.

 

حجت الاسلام ملکی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری های جامعه امروز نکاتی است که در تربیت اسلامی بر روی آنها حساسیت وجود دارد که متأسفانه به آنها توجه نشده است.

 

وی تأکید کرد: هیچ کسی انتظار ندارد که آموزش و پرورش به تنهایی معجزه کرده و یا با ورود حوزویان این آسیب ها و ناهنجارهای اجتماعی در کوتاه مدت کاهش یابد، اما می توان با استفاده از ظرفیت این دو نهاد تعلیمی جامعه را به سمت ارزش های و معیارهای منطبق با اسلام سوق داد.

 

وی با اشاره به وجود 105 هزار مدرسه در کشور، اذعان داشت: در کشور به تعداد مدارس روحانی وجود ندارد که در مدارس حضور یابند بنابراین باید بازنگری در عرصه تعلیم و تربیت عمومی کشور صورت گیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 270 تن شهید تازه تفحص شده کشور در روزهای گذشته، گفت: انقلاب اسلامی ایران به برکت فرهنگ ایثار و شهادت ر به پیروزی رسید و اگر می خواهیم این نظام استمرار یابد  این فرهنگ باید به نسل جوان منتقل شود.

 

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران اگر خواننده ای جوان از دنیا می رود، تجمع های چند ده هزار نفری در شهرها برگزار می شود، در این صورت کشور برای تشییع 270 نفر شهید تازه تفحص شده باید با خیزش عمومی مواجه شود.

 

حجت الاسلام ملکی گفت: باید برای نهادینه سازی فرهنگ و ارزش ها از سن خردسالی اقدام شود که البته آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند و براساس رهنمودهای مقام مظم رهبری باید اولویت تمام دستگاهها و ارگان‌ها آموزش و پرورش باشد.

 

وی گام دوم را مدیریت فرهنگی دانست و افزود: باید در کشور رسانه ملی، مطبوعات، دانشگاه، خانواده، حوزه علمیه، آموزش و پرورش و همه و همه با یک هدف واحد فعالیت های تربیتی را دنبال کنند که متأسفانه در این زمینه ضعف داریم.

 

دبیرستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تصریح کرد: مربیان و مبلغان شاغل در آموزش و پرورش باید تلاش لازم را در راستای خودسازی دانش آموزان انجام دهند که این کار نیز ابتدا نیازمند بهسازی نیروی انسانی است.

 

وی حوزویان را یکی از شایسته ترین افراد برای مشاوره مذهبی دانست و اظهار کرد: هدف از ورود حوزویان در فعالیت های تربیتی موازی کاری نیست، بلکه حوزویان باید با طرح هایی نوع کارهایی را که بر زمین مانده و متولی ندارد را انجام دهند.

 

حجت الاسلام ملکی افزود: باید تلاش شود آموزه‌های دینی و قرآنی در بحث تعلیم و تربیت به کار گرفته شده و جایگزین متدهای غرب قرار گیرد.

 

وی در پایان گفت: ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش نیز به عنوان فعالیت تأسیسی نه اصلاحی و تکمیلی تلاش دارد که شرایط لازم را برای سرداران تعلیم و تربیت که در صف اول مبارزه حساس و اثرگذار هستند، فراهم کند.

 

در ادامه این مراسم چند نفر از مدیران مدارس شهرستان ارومیه و معاون تبلیغ حوزه های علمیه آذربایجان غربی با ایراد سخنانی به تبیین مصادیق همکاری حوزه و آموزش و پرورش پرداختند و در جهت پیشبرد اهداف راهکارهایی را ارائه کردند.

 

گفتنی است، گردهمایی مدیران مدارس خاص، روحانیون فرهنگی و ائمه جماعت مدارس ارومیه عصر امروز در سالن امام علی (ع) ارومیه برگزار شد./936/پ202/ح

ارسال نظرات