۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۲۷۱۳۸۵
آیت الله سیدان:

مفسران سودجو از طریق تحدی با قرآن در جستجوی فتنه و آشوب هستند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان با بیان این که مفسران سودجو از طریق تحدی با قرآن در جستجوی فتنه و آشوب هستند، گفت: در جهان امروز تدبر و تعقل و بهره گیری از فهم و درک قرآنی عنایت شده توسط خداوند، یکی از بزرگ ترین مسائل علمی و حوزوی است و باید به دنبال تفاسیر علمی و دینی قرآن رفت.
درس مباني اعتقادي آيت الله سيدان در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم که در منزل وی برگزار شد، با اشاره به اثرات این جلسات در افزایش زمینه های دینی و اعتقادی اظهار کرد: برخی از انسان ها اهل تفسیر نیستند اما اگر به دنبال روش تفسیر صحیح باشند و تفاسیر نیک و پسندیده را بشوند، می توانند تفاسیری که در رسانه ها و مجالس گفته می شود، درک کنند؛ بنابراین برای عموم هم روش صحیح تفسیری قرآن، روشی بس کارآمد و کاربردی است.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: جستجوی روش تفسیر صحیح و پسندیده به این سبب بود که در ارتباط با فهم و درک یک آیه که بنا است مایه روشنگری باشد و پرده از روی ابهام بردارد و مشخص شود که معنا و مفهوم آیه های قرآنی چه چیزی هست، مفید و کاربردی به شمار رود.


تبیین آیات و روایات قرآنی نیازمند استناد به گفته های پیامبر و ائمه اطهار است
 

وی با بیان این که که مفهوم مفاهیم قرآنی و دینی هم از قرآن به قرآن و هم از احادیث به قرآن قابل دریافت است، خاطر نشان کرد: در سخنان برخی از مفسران بزرگ دینی آمده است که «و یفسر بَعضَه بِبَعض»، یعنی برخی از آیات، مفاهیم برخی دیگر را روشن یا روشن تر می کنند؛ به همین جهت نیاز است حتما به گفته های پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت محمد مصطفی(ص) و ائمه اطهار(ع) مراجعه شود.


آیت الله سیدان با اشاره به وصول مضامین دینی از راه قرآن و عترت، یادآور شد: تا آن جا که در میان تفاسیر اخیر گفته شد، به منظور دستیابی به مضامین دینی و قرآنی، باید به قرآن و عترت مراجعه شود. همانطور که پیامبر(ص) نیز در حجة الوداع فرمودند که من در میان شما قرآن و علی(ع) را قرار می دهم  و علی(ع) برای شما افضل از قرآن است.



این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به ثقل اکبر و اصغر، تصریح کرد: عبارت قرآنی«و عَلی افضَلِکُم»به این منظور به کار رفته است که علی ابن ابی طالب(ع) مترجم قرآن بوده و تعبیر کتاب خدا به ثقل اکبر و  تعبیر عترت به ثقل اصغر یعنی به این موضوع توجه و ارجاع داده شده است.


وی با بیان این که مفسران سودجو با تحدی با قرآن در جستجوی فتنه و آشوب هستند، اضافه کرد: در جهان امروز تدبر و تعقل و بهره گیری از فهم و درک قرآنی عنایت شده توسط خداوند، یکی از بزرگ ترین مسائل علمی و حوزوی است و باید به دنبال تفاسیر علمی و دینی قرآن رفت. همچنین زمانی که  تفاسیر ناصحیح به گوش برخی مفسران سودجو می رسد، آن ها از این افکار جهت می گیرند و روش تفسیر صحیح و الهی را از دست می دهند.


تفاسیر صوفی ها از قرآن، نمونه ای از تفاسیر به رأی و پیش ساخته است


آیت الله سیدان با اشاره به تفاسیری که صوفی ها از قرآن ارائه داده اند، اظهار کرد: متأسفانه تفاسیری که امروزه در بیان مطالب قرآن ارجاعی به حدیث ندارند، فراوان دیده می شوند و لازم است مراقب هر گونه فتنه از این جانب بود. همچنین در عمق روش های ناصحیح تفسیر قرآنی افزون بر تفسیر به رأی و پیش ساخته، برخی ها به دنبال تفسیری هستند که صوفی ها از آیات قرآن دارند.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: تفسیر به رأی اصطلاحا تفسیری است که صوفی ها در میان خود دارند. ابن عربی در این زمینه می گوید: تفسیر این چنین را خود آن ها در نظر گرفتند و در حقیقت آیات را بر آن ها تحمیل می کنند. این آیه از قرآن با مضمون «أینما تُوَلّوا فثَمَّ وَجهُ الله» اشاره می کند که هر کجا که روی کنید آن جا وجود خداوند هست.

 

حضور دائمی خداوند انکار پذیر و فراموش شدنی نیست


وی تصریح کرد: این آیه بدان معنا است که همه جا طریق توجه به خداوند هست؛ همچنین در نمازهای مستحبی حاصل این است که هر کجا که خداوند توجه کند انسان نیز در همان جا، چه از بعد زمانی و چه از بعد مکانی حضور خواهد داشت.


آیت الله سیدان با تأکید بر اهمیت احساس حضور دائمی خداوند و حاضر و ناظر دیدن او بر اعمال روزمره، خاطر نشان کرد: طبق تفاسیر برگرفته از آیات و روایات، حتی در بدترین عمل و بهترین عمل، خداوند حضور دارد و حضور خداوند در هیچ مقطعی فراموش شدنی نیست.


این استاد حوزه علمیه خراسان افزود: عباراتی که در این زمینه آمده اند فراوان هستند و بر همین مبنا و اساس حضور خداوند در همه جا و همه حال، به نیکی قابل دریافت و برداشت است./864/پ201/ب5

 

ارسال نظرات