۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۲۷۵۶۵۱
مدیرکل ارشاد چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

کانون های فرهنگی هنری مساجد مهم ترین پایگاه برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که هم اکنون 380 کانون در مساجد این استان فعالیت می کنند، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد مهم ترین سنگر و پایگاه برای ترویج این فرهنگ هستند که خوشبختانه فعالیت های بسیار خوبی را تاکنون انجام داده اند.
جواد کارگران، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، جواد کارگران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در نشست کارگروه «حجاب و عفاف» این استان، با اشاره به قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در 13 دی 1384 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در این راستا، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ها را یکی از ادارات اجرایی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب عنوان کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه فرهنگی و پیشگیری از معضلات رعایت نکردن عفاف و حجاب و گسترش این فرهنگ در جامعه فعالیت می کند و تنها متولی این قانون نیست.

 

کارگران با بیان این که استان چهارمحال و بختیاری به دلیل بافت خاص سنتی و فرهنگی خود مانند خیلی از استان های بزرگی همچون تهران با معضلی به نام مشکلات رعایت نکردن عفاف و حجاب رو برو نیست، اظهار داشت: این بدان معنا نیست که مشکلی وجود ندارد و نباید کاری در این خصوص انجام داد؛ یک سری معضلاتی وجود دارد که به کمک دستگاه های دیگر همچون سپاه و نیروی انتظامی در حال پیگیری آن ها هستیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طبق این قانون وظایفی که بر عهده استان ها نهاده شده در 21 بند معرفی شده اند که برخی به صورت ملی و برخی هم در استان ها انجام داده می شود.

 

این مقام مسؤول با اشاره به نقش رسانه ها و مطبوعات در ترویج و فرهنگ سازی این مسأله مهم در جامعه اضافه کرد: از آن جایی که نظارت بر اهالی رسانه هر استان زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد؛ بنابراین بارها در جلسات مختلف از آن ها خواسته ای که به تبیین و تشریح مقوله مهم حجاب و عفاف در جامعه بپردازند که به حمدالله در این راستان نیز اقدامات خوبی از سوی رسانه ها صورت گرفته است.

 

کارگران ادامه داد: ایجاد و پخش محصولات فرهنگی و سمعی بصری نیز در سطح استان تحت نظر این اداره کل انجام می گیرد و در خصوص ایجاد بسته های فرهنگی و نرم افزار های مرتبط با بحث عفاف و حجاب در حال پیگیری هستیم.

 

وی گفت: برگزاری همایش ها و جشنواره های اطلاع رسانی در خصوص عفاف و حجاب و تبلیغ در این زمینه با استفاده از برنامه های متنوع و تبلیغاتی همچون چاپ انواع پوستر و بروشور تاکنون تأثیر بسیار خوبی را بر سطح جامعه داشته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که بیشتر مخاطبان برنامه های این اداره کل را نوجوانان و جوانان و عموم مردم تشکیل می دهند، افزود: در برنامه های مختلف سعی کردیم این فرهنگ را به خوبی به این قشرها بشناسانیم و تذکر های لازم را بدهیم.

 

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: بحث عفاف و حجاب تنها مخصوص بانوان نیست؛ بلکه برای ساری شدن این فرهنگ تمام کسانی که در جامعه زندگی می کنند درگیر و مسؤول هستند.

 

وی با بیان این که معرفی الگوهای مناسب عفاف و حجاب به اقشار جامعه از مهم ترین رویکرد های برنامه های این اداره کل بوده است، ادامه داد: محور قرار دادن این موضوع در برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف، برپایی نمایشگاه ها، ساخت فیلم کوتاه و مسابقات عکس و تألیف و انتشار کتاب های مرتبط با این موضوع و دیگر برنامه های اجرایی از مهم ترین فعالیت هایی بوده که در این زمینه انجام شده است.

 

کارگران با اشاره به این که هم اکنون 380 کانون در مساجد این استان فعالیت می کنند، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد مهم ترین سنگر و پایگاه برای ترویج این فرهنگ هستند که خوشبختانه فعالیت های بسیار خوبی را تاکنون انجام داده اند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به برگزاری جشنواره و نمایشگاه مد و لباس اسلامی ایرانی در این استان در دو سال متوالی اشاره و بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره ها ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ارائه الگو و پوشش اسلامی به مردم متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی استان و کشور بوده است.

 

این مقام مسؤول افزود: صرفا یک دستگاه نمی تواند به تنهایی در جاری کردن فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی موثر باشد؛ بلکه باید همه دستگاه های فرهنگی و غیر فرهنگی، نظارتی و نظامی برای رسیدن به این هدف تلاش کنند که برای به نتیجه رسیدن این هدف خانواده ها و به خصوص پدر و مادر نقش اساسی و مهمی را دارند.

 

وی با بیان این که دستگاه های اداری و اجرایی متولی این قانون اگر بخواهند به صورت جداگانه فعالیتی انجام دهند و با همدیگر هماهنگی و انسجام نداشته باشند، برنامه های اجرا شده بازدهی طولانی مدتی را نخواهد داشت و یا ممکن است تأثیری حتی منفی داشته باشد، گفت: باید ادارات و متولیان این قانون با انسجام و همدلی، برنامه های متعدد و مؤثری را تدارک دیده و به ثمر برسانند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پایان به بحث اعتباری این قانون اشاره کرد و گفت: مسؤولان قانونگذاری و اجرایی در این بحث باید اعتبار خاصی را پیش بینی و تخصیص دهند؛ چرا که این امر سبب سرعت بخشی به کار و بهتر برگزار شدن برنامه ها می شود./9457/پ202/ب4

ارسال نظرات