۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۲۸۴۵۵۶
رییس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قروین مطرح کرد؛

نظام بانکداری رکن اصلی در مباحث اقتصادی کشور/ نظام بانکداری اسلامی به مرحله اجرا نرسیده است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قروین با بیان این‌که نظام بانکداری رکن اصلی در مباحث اقتصادی کشور است، گفت: نظام و قانون بانکداری ما اصلاح شده است و نظام بانکداری قوانین را منتشر کرده، اما هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.
بانکداري اسلامي

حجت الاسلام علی قابل، رییس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قروین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره بانکداری اسلامی گفت: بانکداری در نظام اداری و در جهان پذیرفته شده است البته معیارهای بانکداری ایران با دیگر کشورها متفاوت است.

 

وی با بیان این‌که تفاوت بانکداری در ایران و غرب به خاطر نگاه اسلامی است، ادامه داد: نگاهی که اسلام به اقتصاد و تجارت دارد، این است که مشکلات مردم حل شود در نظام بانکداری سایر کشورها مبنای اسلامی رعایت نمی‌شود.

 

این کارشناس سیاسی ابراز داشت: در نظام سرمایه‌داری همه چیز بر پایه اقتصاد ملت است اما در نظام اسلامی، استفاده از اقتصاد برای حل مشکلات مردم است.

 

حجت الاسلام قابل اظهار کرد: انفاق و تعامل مفاهیمی است که چارچوب‌های نظام اقتصادی را شکل می‌دهد و اقتصاد و تعامل در نظام اسلامی تعریف شده است.

 

نظام بانکداری اسلامی به مرحله اجرا نرسیده است

 استاد حوزه علمیه بیان داشت: نظام و قانون بانکداری ما اصلاح شده است و نظام بانکداری قوانین را منتشر کرده است اما هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

 

رییس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم نظام مکتوب ما مشکل ندارد و در اجرا با بحث ربوی برخورد می‌کنیم و مسؤولان ما در اجرا ضعیف عمل کرده‌اند.

 

نظام بانکداری، رکن اصلی اقتصاد کشور

وی در ادامه عنوان کرد: نظام بانکداری کشور رکن اساسی در مباحث اقتصادی است و مشکلاتی را که ما در جامعه مشاهده می‌کنیم مربوط به نظام بانکداری است.

 

حجت الاسلام قابل بیان کرد: سرمایه‌های مردم در نظام بانکی قرار می‌گیرد و تمام پول‌های هنگفتی که در بانک‌ها جمع آوری می‌شود دولت صرف پروژه‌های عمرانی می‌کند و از سود پروژه ها به مردم هم می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که سوء استفاده هایی از سرمایه بانکی می‌شود، ابراز کرد: افراد سودجو با گرفتن وام های سنگین از بانک‌ها و فرار از کشور خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور می‌زنند و این سبب می‌شود کشور به سمت مصرف گرایی حرکت کند.

 

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: حوزه علمیه، مراجع تقلید و علما با نظام بانکداری و سرمایه داری غرب آشنا هستند و مشکلات اقتصادی را می‌شناسند و می‌توانند راهکارهایی را ارائه دهند.

 

رییس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان بیان داشت: علمای ما خبره و برجسته هستند و می‌توانند قوانین مربوط به نظام بانکداری را به صورت مکتوب درآورند و در اختیار مسؤولان بانکی و بانک مرکزی قرار دهند.

 

وی با بیان این‌که ما نویسندگان برجسته‌ای داریم، عنوان کرد: ما پتانسیل نوشتن قوانین را داریم و این قوانین باید در دوره‌های آموزشی به نیروها تعلیم داده شود و دست رشوه‌گیرها باید در جامعه کوتاه شود.

 

 حجت الاسلام قابل در پایان گفت: ما باید صبوری پیشه کنیم تا نظام ربوی به سمت و سوی اسلامی برود و آلودگی ها از بین رود و نظام بانکداری ما اصلاح شود./838/ت302/ح

ارسال نظرات