۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۲۹۱۷۷۵
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی مطرح کرد؛

نقش برجسته فلسفه، اخلاق و فقه در تولید رسانه اسلامی

خبرگزاری رسا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش برجسته فلسفه، اخلاق و فقه در تولید رسانه اسلامی، گفت: از دانشکده صدا و سیما قم انتظار می‌رود تئوری فلسفی، اخلاقی و فقهی اسلام را درباره رسانه و هنر با اتکای بر حوزه، تولید، بازتولید و به زبان‌های بین‌المللی صادر کند.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي
به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشکده صدا و سیما قم (دین و رسانه) که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات ا ین دانشکده برگزار شد، به تبیین نقش برجسته فلسفه، اخلاق و فقه در تولید رسانه اسلامی پرداخت و بر پایه گذاری رسانه به معنای حقیقی اسلامی تأکید کرد.
 
وی از فلسفه، اخلاق و فقه به عنوان سه ضلع مثلث دانش هنر و رسانه نام برد و افزود: برای دستیابی به دیدگاه های نظام اسلامی و تولید کار نو و جدید در حوزه رسانه باید گذاره های فلسفی، اخلاقی و فقهی حکمی اسلام را تنقیح کنیم که در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.
 
رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که رسانه به معنای حقیقی اسلامی هنگامی میسر است که این سه ضلع دانشی اجتهادی نسبت به آن تکمیل شده باشد، خاطرنشان کرد: از دانشکده صدا و سیما انتظار می رود تئوری فلسفی، اخلاقی و فقهی اسلام را درباره رسانه و هنر با اتکای به حوزه علمیه، تولید، بازتولید و به زبان های دیگر صادر کند.
 
وی ادامه داد: اخلاق اجتهادی رسانه و هنر، فلسفه و کلام اجتهادی رسانه و هنر و فقه اجتهادی رسانه و هنر سه ضلع مثلثی هستند که پایه حرکتی درست اسلامی را در حوزه هنر و رسانه تشکیل می‌دهند و در حقیقت خروجی آنها رسانه اسلامی را پایه ریزی می‌کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی برخی فعالیت های رسانه ای غرب را اگرچه با زندگی قدسی، امن و آرامی که ما به آن توصیه شده ایم سازگاری ندارد، ارزشمند و آموزنده خواند و تصریح کرد: باید از همه تجربه های بشری در راستای رسیدن به هدفی که داریم، استفاده کنیم.
 
وی گفت: وظیفه حوزویان و دانش پژوهان است که با کار مداوم و تلاش پیگیر گام های اساسی را در اصلاح این روند بردارند، مثلث دانش هنر و رسانه را با استفاده از نظریات مرتبط و با تکیه بر سه ضلع فلسفه، اخلاق و فقه، تکمیل و منظومه سازی کرده و شکست اختاپوس رسانه ای غرب و رهایی از هجمه های سنگین آن را رقم بزنند.
 
امام جمعه موقت قم در بخشی از سخنان ابتدایی خود با بیان این که رسانه ریشه در ذات آدمی دارد، از پیامبران، عالمان و فرهیختگان که رسالت ارائه دین و استمرار آن را به عهده دارند به عنوان رسانه ای قدسی و متعالی در خدمت هدایت بشر نام برد.
 
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که ارزش رسانه زمانی روشن می شود که در خدمت آرمان های الهی قرار گیرد، به نقش و جایگاه فاخر دانشکده صدا و سیما در قم اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی می توان حضور حوزه در قلمرو رسانه و اتصال رسانه به اندیشه ناب حوزه را احساس کرد که زیر ساخت معرفتی حوزه رسانه شکل گرفته باشد./920/پ202/ی
ارسال نظرات