۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۳۰۱۵۳۸

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفه صاحب دیوان شیراز در دهه سوم، ثبت 39 وقف جدید از ابتدای سال تاکنون در فارس، معرفی برگزیدگان رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل بانوان در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن تهران، ضرورت ایجاد رشته های جدید در جشنواره ملی قرآن دانشجویان، ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی بخش فرهنگی، هنری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید نورالدین صمدانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شیراز تصریح کرد: در دهه سوم ماه محرم عزاداران حسینی در 12 مسجد و حسینیه از محل موقوفه صاحی دیوان اطعم می شودند.

 

وی ادامه داد: از 14 آبان ماه به مدت 8 شب در مکان هایی چون مسجد جامعه پودونک، حسینیه ثارالله پودونک، مسجد صاحب الزمان(ع) پودونک، حسینیه سرداران شهید واقع ذدر بلوار سرداران، حسینیه آقا بابا خان، حسینیه قوام، حسینیه علی بن ابی طالب واقع در بولوار تخت جمشید، حسینیه الزهرا(س) بلوار مدرس و چند مکان دیگر برگزار می شود.

 

میرزا فتحعلی خان معروف به صاحب دیوان ، از رجال مشهور سیاسی عصر قاجار است که در سال 1310 هـ ق. رقباتی را وقف و تقدیم بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) کرد تا درآمد این موقوفات، هر ساله برای مصارفی از جمله؛ تعزیه داری، تعظیم شعائر اسلامی و تلاوت کلام الله مجید و مخارج و مصارف جشن عید مولود مسعود حضرت خامس آل عبا ابی عبدالله الحسین(ع) در سوم شعبان المعظم به مصرف برسد.

 

ثبت  39 وقف جدید از ابتدای سال تاکنون در فارس

 

حجت الاسلام سید عباس موسوی تصریح کرد: ارزش ریالی وقف های جدید، بیش از 14 میلیارد و 927 میلیون ریال ارزیابی شده است.

 

وی در خصوص نیات وقف های جدید خاطر نشان کرد: توسعه و ساخت مسجد، ساخت دارالقرآن، توسعه امامزادگان، مساعدت به امر ازدواج جوانان، احداث مرکز انتقال خون، تعزیه داری و عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) ، احداث آشپزخانه حسینیه از جمله نیات واقفین نیک اندیش بوده است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار داشت: شهرستان های ارسنجان با 6 وقف ، ممسنی با 5 وقف ، نی ریز جهرم با 4 وقف، فیروزآباد با 3 وقف، قیر و کارزین، فسا و کازرون هر کدام با 2 وقف و اقلید، فراشبند، خفر، خنج، مهر، ناحیه 4 و ناحیه 5 هر کدام یک وقف را به ثبت رساندند.

 

حجت الاسلام موسوی گفت: ترویج فرهنگ وقف می توانند بسیاری از مشکلات پیش روی جامعه را برطرف و نسبت به تقسیم عادلانه ثروت در بین اقشار مختلف مردم کمک کند.

 

 معرفی برگزیدگان رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل بانوان در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن تهران

 

رقابت‌های رشته حفظ کل قرآن، قرائت و ترتیل قرآن بانوان در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن استان تهران ، 18 آبان‌ماه با حضور 54 نفر از بانوان در مجتمع فرهنگی 13 آبان تهران برگزار شد و با پایان یافتن رقابت‌‌ها در این رشته‌ها، رتبه‌های اول تا سوم هر رشته معرفی شدند.

 

اسامی برگزیدگان در رشته‌های حفظ کل، قرائت و ترتیل قرآن کریم بانوان در مسابقات قرآن استان تهران بدین شرح است:

 

برگزیدگان رشته حفظ کل قرآن کریم:

مریم تقی‌زاده، رتبه اول

طاهره نایبی مقدم، رتبه دوم

زینب درگاهی رتبه سوم

 

برگزیدگان رشته ترتیل قرآن کریم

فرشته یعقوبی فر، رتبه اول

مرضیه مرتضوی، رتبه دوم

زهرا عبدی، رتبه سوم

 

برگزیدگان رشته قرائت قرآن کریم

سمانه کوچکی، رتبه اول

الناز همتی، رتبه دوم

مریم حیدری، رتبه سوم

 

ضرورت ایجاد رشته های جدید در جشنواره ملی قرآن دانشجویان

 

غلامرضا شاه ‌‌میوه،  داور مسابقات بین‌ المللی قرآن، در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، در مورد این مسابقات،گفت: برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، بدون شک در میان دانشجویان و جامعه دانشگاهی بی‌تاثیر نیست و برای رسیدن به دامنه تاثیر گذاری آن  باید کارکارشناسی صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: این مسابقات در سطح دانشگاهی در میان دانشجویان قطعاً احساس انگیزه  به‌وجود می‌آورد و  باعث انس با قرآن به طرق مختلف مانند حفظ، روخوانی ، تلاوت و ... می‌شود اما باید به این  نکته توجه کرد که آیا در برگزاری این مسابقات  تنها راه و شیوه همین است و آیا این نوع مسابقات در همین قالب هر ساله برگزار شود، درست است ؟ که البته  در جای خود  نیاز به همفکری دارد.

 

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه مسابقات قرآن دانشجویان لقب جشنواره را با خود به یدک می کشد، تصریح کرد: این مسابقات با نام جشنواره عنوان می‌شود اما باید از نظر محتوایی  با سایر مسابقات تفاوت‌هایی داشته باشد، مسلماًاین مسابقات نیز همانند دیگر مسابقات قرآنی تنها در رشته‌هایی خاص برپا می‌شود و  برگزیدگانی دارد، که به این موضوع باید بیشتر توجه داشت این  جشنواره باید فراتر از این موارد باشد.

 

شاه ‌میوه اظهار کرد: ضرورت دارد ، در جشنواره  رشته‌های جدیدی که برای دانشجویان دارای جذابیت  بوده و همچنین  رشته‌های تلفیقی با سایر رشته‌های هنری  جای داده شود که به نوعی چند تیم دانشگاهی متشکل از کاتب، خوشنویس، حافظ قرآن ، قاری در این تیم گنجانده شود که این تیم ها با یکدیگر به رقابت بپردازند تا این جشنواره  از مخاطبان بیشتری برخوردار باشد.

 

شاه میوه  با اشاره به اینکه  بسیاری از قراء بزرگ کشورمان معمولاً دانشجو و یا فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند، عنوان کرد: دانشجویان علاقه‌مند به مسابقات قرآنی، در مدت زمان طولانی در مسابقات متفاوت قرآن شرکت می‌کنند و پس از آمادگی  به مسابقات بالاتر در رده‌ مسابقات سراسری اوقاف راه می‌یابند.

 

این فعال قرآنی کشورمان اذعان کرد: بنابراین، این موضوع مطرح است که راه مطرح شدن در مسابقات سراسری قرآن در کشور از دانشگاه و از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان می‌گذرد که این اصل، اهمیت جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور را  می‌رساند.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: مسابقات دانشجویی دارای یک سری شاخصه‌هایی در محیط دانشگاه است که توجه به پژوهش‌، در آن از اهمیت بالایی در  این راستا برخوردار است و بنابراین در مسابقات قرآن دانشجویی توجه به  مسایل علمی و پژوهشی به غیر از دیگر مسائل مطرح است که  باید مد نظر قرار گیرد.

 

شاه‌میوه در پایان با بیان اینکه تفاوتی که می‌توان میان مسابقات دانشجویان با دیگر مسابقات  قرآنی ایجاد کرد، رعایت اخلاق و ادب دانشجویان است، گفت:‌البته این موضوع تنها در طول دوران مسابقه مطرح نشده و در طول سال چهره‌های اخلاقی و اخلاق و ادب قرآنی مورد ارزیابی قرار گیرد که این  امر می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

 

ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی بخش فرهنگی، هنری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

 

محمود ابرنجین، مسئول بخش ادبی و هنری سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اظهار کرد : با توجه به اینکه بخش هنری و ادبی جشنواره با بیش از 500 اثر قسمت عمده این مسابقات سراسری را به خود اختصاص داده و نظر به اینکه ارتقای سطح هنری و ادبی در مسیر تبلیغ دو اصل قرآن و عترت نقس بسزایی دارد ، لذا تشکیل دبیر خانه دائمی بخش هنری و ادبی جشنواره در راستای تخصصی نمودن آیین نامه ها و در گیر نمودن دانشجویان در طول سال برای تولید آثاری فاخر در زمینه های ادبی و هنری در دانشگاه ها با هدف تبلیغ هنری قرآن و عترت و ترویج این فرهنگ در جامعه امری اجتناب ناپذیر است.

 

وی همچنین بیان کرد : ارسال آثار فاخری در زمینه های شعر، داستان، فیلمنامه، نمایشنامه، فیلم کوتاه ، پویانمایی، تذهیب وخطاطی نشان دهنده این امراست که با تلاش و توجهی بیشتر در این حوزه می توان شاهد درخشش آثار دانشجویان کشور در موضوع قرآن و عترت بود.

 

ابرنجین با اشاره به اینکه در این بخش اطلاع رسانی مناسبی از سوی مسئولین مراکز علمی صورت نپذیرفته است ، گفت : متاسفانه تماس های مکرر دانشجویان از نهاد های مختلف در زمینه عدم اطلاع ایشان از وجود بخش هنری و ادبی جشنواره نشان دهنده مغفول ماندن این بخش بعنوان ابراز تبلیغ معارف دینی است که بی شک هنر می تواند جزء بهترین ابزار ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآن و عترت باشد.

 

وی همچنین افزود : طی مشورت با اساتید مجرب و داوران فرهیخته دو بخش هنری و ادبی که از بهترین اساتید کشور در این دو زمینه می باشند نظر مسئولین جشنواره و نمایندگان دانشگاه های کشور را پیرامون این امر مهم جهت شناسایی ، آموزش و تشویق هنر مندان در راستای تولید آثار فاخر دینی در طول سال بعنوان بخش معظم و مغفول مانده جشنواره ملی معطوف می دارم./1325/ت303/ف2

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف

ارسال نظرات