۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۳۰۲۰۸۰
آیت الله جوادی آملی:

کسی که با قرآن و ادعیه مأنوس باشد حرف غیر علمی از او صادر نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام سجاد(ع) انسان را موجودی زنده، متعلم و سپاسگذار معرفی می‌کنند، گفت: این به آن معنی است که اگر انسان در برابر نعمت‌هایی که به او داده شده است سپاسگذار نباشد انسان نیست.
 آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه قم،در درس اخلاق خود با بیان این که جهان با تسخیر اداره می‌شود گفت: خداوند آنچه در آسمان و زمین است را در تسخیر انسان قرار داده است، حرکت زمین و ماه و خورشید در جهت کمال است و آنها هم میل به کمال دارند و با رغبت حرکت می‌کنند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به دعای اول صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) بر خلاف منطقیون که انسان را حیوان ناطق معرفی می‌کنند انسان را موجودی معرفی می‌کند که زنده، متعلم و حمد کننده است و فصل اخیر انسان را ویژگی سپاسگذاری او می داند و این به آن معنی است که اگر انسان در برابر نعمت‌هایی که به او داده شده است سپاسگذار نباشد انسان نیست.

 

وی با بیان این که دعاهای ما عموما معرفتی و عقلانی هستند، خاطرنشان کرد: دعا برای آمرزش و استغفار نیست اگر چه که اگر انسان شویم آمرزیده هم خواهیم شد بلکه دعا برای زیاد شدن معرفت است و در ای صورت است که به ما انسانیت می‌دهد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی حداقل کار یک طلب را ختم قرآن در یک ماه دانست و افزود: اگر کسی با قرآن و ادعیه مأنوس باشد حرف غیر علمی از او صادر نمی‌شود زیرا قرآن در کنار ادعیه و روایات معدن عظیم علم هستند و انسان را آگاه می‌کنند.

 

وی با اشاره به این که خداوند در سوره احزاب می فرماید که خداوند و ملائکه اش بر مؤمنین صلوات می‌فرستند، اظهار داشت: حیف انسان است که خود را کم به حساب آورد و با این همه علومی که در اختیار انسان است عمر خود را بیهوده تلف کند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که خسارت به معنی این است که انسان عمر خود را بدهد و چیزی را به دست نیاورد، گفت: اگر کسی طلبه باشد و صحیفه سجادیه را نخوانده باشد خسارت کرده است زیرا این دعا ها فقط برای شفای مریض نیست بلکه برای فهم و درک و اندیشه است./843/پ202/ج

ارسال نظرات