۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۳۰۲۷۵۴
از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی رضوی؛

«نقش وقف در ماندگاری آثار تاریخی و هویت ملی» به زیور چاپ آراسته شد

خبرگزاری رسا ـ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «نقش وقف در ماندگاری آثار تاریخی و هویت ملی» را منتشر و روانه بازار نشر کرد.
وقف

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مطالعه تاریخ و فرهنگ بشری، بیانگر نقش وقف در حیات اجتماعی و فرهنگی انسان است. از مطالعه اسناد و مدارک وقفی به خوبی دریافت می‌شود که واقفان پایه‌گذار بسیاری از مراکز دینی،‌ اجتماعی، علمی و اقتصادی بوده‌اند.

 مساجد، مدارس و حوزه‌های دینی، مراکز عام المنفعه، بیمارستان‌ها، پل‌ها، کاروان‌سراها، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، نمونه‌ای از آثار ماندگار فرهنگی هستند که از گذشته تا به امروز رابطه و پیوند نزدیکی با سنت وقف داشته اند. اقشار گوناگون اجتماعی نظیر عالمان، حاکمان، امیران، وزیران، ثروتمندان و ارزش‌های فرهنگی و تمدنی متعددی را ماندگار کرده‌اند.

هرچند که ایجاد و تقویت این مراکز برای ترویج فرهنگ خدمت رسانی به جامعه و تقویت بنیان‌ها، ارزش‌های دینی و اجتماعی در سطح گسترده‌ای انجام شده است، با وجود این فراهم آمدن امکانات وقفی برای نیازمندان و جویندگان آثار فرهنگی و علمی، همواره عامل موثری برای حفظ و تداوم آثار فرهنگی و تمدنی بوده است.

این اثر با هدف شناسایی نقش وقف در شکل آثار تاریخی و همچنین اثرگذاری این آثار در طول تاریخ بر هویت ملی نگاشته شده است.

کتاب «نقش وقف در ماندگاری آثار تاریخی و هویت ملی» ابتدا بحثی را به پیشینه وقف در نزد اقوام مختلف از جمله، سرزمین ایران قبل از اسلام و دوره اسلامی پرداخته، سپس به معنای وقف، انواع وقف و به خصوص تاثیر انواع مال و دارایی که در شکل گیری وقف و اثرگذاری آن در طول تاریخ بر ماندگاری آثار وقفی نقش داشته، پرداخته است.

همچنین این اثر، انواع آثار وقفی از جمله مسجد، مدرسه، کاروان سرا و.... که در فضای سرزمین ایران بنا به موقعیت جغرافیایی و اقتصادی و فرهنگی شکل گرفته را مورد بررسی قرار داده است. در ضمن بحثی نیز درباره نقش وقف و اثرگذاری آن بر هویت ملی و ماندگاری نمادهای ملی و فرهنگی دارد.

مقدمه‌ای بر معنای وقف و تاریخچه پیدایش وقف، مال و انواع آن، دلایل و عوامل موثر در ماندگاری آثار وقفی، انواع بناهای وقفی ماندگار، شکل‌گیری بناهای ماندگار وقفی، آثار تاریخی ماندگار و رابطه آن با شکل گیری هویت ملی و نگاهی به فرهنگ و تمدن و رابطه وقف با فرهنگ و تمدن به عنوان یک عامل فرهنگی ماندگار فهرست مطالب این کتاب را تشکیل می دهد.

کتاب «نقش وقف در ماندگاری آثار تاریخی و هویت ملی» اثر «ایرج آقا ملایی» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در 354 صفحه منتشر شده است./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات