۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۳۰۶۷۲۳
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی:

وقف عاملی برای رشد جامعه است/ حوزه‌های علمیه در خصوص گسترش فرهنگ وقف کم‎‌کاری کرده‎‌اند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: متاسفانه حوزه‌های علمیه و مبلغان حوزوی در خصوص ترویج و نشر فرهنگ وقف کارهای عمده‌ای را انجام نداده‌اند.
رييس سازمان امور خيريه و اوقاف کشور حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، ظهر امروز سه‌شنبه 17 آذر در نشست خبری سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت هفته وقف، گفت: تجمع مردمی و بی‌نظیر اربعین امسال با عزت و افتخار برگزار شد، اما رسانه‌های غربی هیچ توجهی به این موضوع مهم نکردند.



وی افزود: سازمان اوقاف هم در برنامه راهپیمایی عظیم اربعین حضور داشت و موکب هایی در عراق و ایلام و خوزستان دایر کرد، ضمن این‌که سازمان اوقاف در خصوص راهپیمایی به سمت مشهد نیز قصد دارد به زائران خدمات دهد.



رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، بیان داشت: وقف یک حکم الهی است و قبل از اسلام و در سایر ادیان نیز وجود داشته است، پیامبر(ص) این حکم را تکمیل کرد، یکی از احکام والای الهی و دینی وقف است و می‌تواند مشکلات اجتماعی و دینی را حل کند، ضمن این‌که این سنت حسنه مدنظر انبیا و اولیای الهی نیز بوده است.



حجت الاسلام والمسلمین محمدی، اضافه کرد: در زمان غیبت امام زمان(عج) نیز علما و مراجع هم بخشی از سرمایه خود را برای امور مهم جامعه وقف کردند که پژوهش و دانش و معارف قرآنی و کمک به فقرا و جوانان از این دست بوده است.



وی وقف را صدقه جاریه خواند و ابراز داشت: وقف بدون شک ماندگارترین صدقه است، ضمن این‌که سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه خود می‌داند از رسانه‌ها برای ترویج این خواسته مهم رهبر معظم انقلاب، تشکر و قدردانی کند.


رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، تصریح کرد: در طول سالیان متعدد و قبل از انقلاب به موقوفات مختلف و امر وقف ضربات زیادی وارد شده بود، ضمن این‌که وقف در دو حوزه فرهنگی و مادی می‌تواند جامعه را واکسینه کند و باید به آن توجه کرد.



وی ادامه داد: وقف موثرترین عامل برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی است، وقتی کسی وقف کرد احساس مسوولیت می کند در قبال دیگران، ضمن این که طبق گفته پیامبر(ص) ملاک مسلمان بودن توجه به حال دیگران است.



حجت الاسلام والمسلمین محمدی در خصوص شکاف طبقاتی، بیان داشت: یکی از موضوعات مهم کاهش فاصله طبقاتی است، وقف می تواند این فاصله را کم کند، ضمن این‌که نیازهای مختلف امروزی می تواند با وقف مرتفع شود.



وی تصریح کرد: باید جوامع آکادمیک و حوزه‌های علمیه در خصوص نشر و گسترش فرهنگ وقف تلاش کنند، زیرا این این مطالبه از این دو حورزه فکری وجود دارد.



رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با انتقاد شدید از برخی نگرش‌ها در خصوص موقوفات، تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند در آمد حاصله از امور وقف را می‌توان در جاهای مختلف استفاده کرد، در حالی‌که این امکان از نظر فقهی و فتاوایی وجود ندارد، ضمن این‌که سازمان اوقاف و امور خیریه نیز نمی‌تواند از این درآمدها در جهت خلاف تعیین شده از سوی واقف عمل کند.



حجت الاسلام والمسلمین محمدی در خصوص موضوع وقف و حوزه‌های علمیه، ابراز داشت: حدود 2 درصد از موقوفات متوجه موضوع حوزه‌های علمیه و نشر و گسترش امور حوزوی می‌شود، ضمن این‌که خود سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از مبلغان حوزوی و مستقل برای پیش‌برد اهداف خود بهره می‌گیرد.



گفتنی است، در بخش پرسش و پاسخ این نشست، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر مرتفع شدن انتظارات سازمان اوقاف از سوی حوزه‌های علمیه در خصوص توسعه فرهنگ وقف، گفت: اقدامات حوزه‌های علمیه نسبت به گذشته در توسعه فرهنگ وقف بهتر شده است اما به طور کل حوزه‌های علمیه در حد انتظار ما عمل نکرده‌اند./856/202/ب1

ارسال نظرات