۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۰۹۲۹۸

سازمان ملل نسبت به سلامت زنان مسلمانان میانمار ابراز نگرانی کرد

خبرگزاری رسا ـ تازه ترین یافته‎های صندوق جمعیت سازمان ملل در مورد زنانی که قربانی خشونت‎های فرقه‎ای در میانمار شده‎اند، نشان می‎دهد که این قشر از جمعیت این کشور جنوب شرق آسیا که زنانان مسلمان استان راخین را شامل می‎شود در معرض تهدیدات سلامتی قرار دارند.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تارنمای روزنامه 'بانکوک پست' روز چهارشنبه نوشت: زنان و دختران میانماری که قربانی خشونت شده اند، اکنون در معرض خطرات آزار جنسی و مشکلات سلامتی قرار دارند.


مطالعه صندوق جمعیت سازمان ملل در مورد زنان و دخترانی که تحت تاثیر منازعات میانمار واقع شده اند، نشان می دهد این قشر از جمعیت میانمار که یا از منطقه ای فرار کرده اند و یا در پناهگاه ها زندگی می کنند، اغلب به تجهیزات بهداشتی و خدمات سلامتی دسترسی ندارند.


گروهی از مسلمانان روهینگیا در میانمار اکنون در اردوگاه هایی در استان راخین زندگی می کنند و دولت این کشور این گروه را به عنوان شهروند این کشور پذیرش نمی کند.


نتایج این مطالعات همچنین نشان می دهد که اغلب دختران و زنان در خطر آزارهای جنسی خطرناک، بارداری ناخواسته و زایمان غیرایمن هستد.


صندوق جمعیت سازمان ملل با اختصاص 11.8 میلیون دلار قصد دارد مراقبت های سلامت به زنان استان های راخین، کاچین و شان ارائه کند.


مسلمانان استان راخین در غرب میانمار از سال 2012 تاکنون مورد حمله وحشیانه بوداییان تندرو این استان قرار گرفته که در این حملات بیش از یکهزار نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 100 هزار نفر نیز برای حفظ جان خود از طریق دریا خاک میانمار را ترک کردند.


مسلمانانی که از راه دریا قصد عزیمت به کشورهای همجوار از جمله تایلند و مالزی را داشتند، مورد سوء استفاده قاچاقچیان انسان قرار گرفته و این فرایند، قاچاق انسان را به یکی از معضلات اصلی منطقه تبدیل کرده است.


'استنلی ساجو' از متخصصان امور انسانی صندوق جمعیت سازمان ملل، گفت زنانی را تصور کنید که باید وضع حمل کنند، اما ابزار حمل و نقل و کارت شناسایی برای انتقال در بخش های مختلف ندارند و این عوامل باعث افزایش مرگ و میر مادران می شود.


وی گفت: این زنان نمی توانند به مدرسه بروند، بی سواد هستند و تنها به زبان خودشان سخن می گویند و هیچ ابزاری برای نشان دادن اهمیت سلامتی در دوران بارداری برای آنها وجود ندارد.


نرخ مرگ و میز مادران در میانمار در ازای هر 100 هزار تولد 200 مورد است، در حالی که این رقم در برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا 140 نفر و در کشورهای اروپایی از قبیل فنلاند یا سوئد چهار نفر گزارش شده است.


براساس نتایج این مطالعه که با حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل و با کمک مالی سوئد و فنلاند انجام شده، نرخ مرگ ومیر مادران در مناطق درگیری در میانمار بیش از دیگر بخش های این کشور است./982/ب103/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات