۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۱۴۲۲۹
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

مؤمن تنها در حوزه دانش خود باید سخن بگوید

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: شان سخن علم و اگاهی را نگه داریم؛ همواره شاهد بودن حضرت حق را در زندگی مدنظر قرار داده و نه گفتن در مسائلی که از آن اگاهی لازم نداریم را تمرین کنیم.
حجت الاسلام حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری شامگاه دوشنبه دوازدهم بهمن در جلسه شرح صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد ضمن گرامی داشت ایام الله دهه فجر اظهار کرد: انقلاب ایران یک اتفاق عظیم بود و هیچ انقلابی بعد از انقلاب ایران نام کبیر را به خود نگرفته است.

 

وی ادامه داد: انقلاب ایران ان قدر با کیفیت و ممتاز با ابعاد گسترده بود که همانندی برای ان در دنیا نمی توان اورد و این موضوع به خاطر حرکت توحیدی انقلاب ما است چون ریشه خدایی داشته و در أصل منبع ما إیمان و نیت پاک بود.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: رهبر عظیم الشأن در باب انقلاب ما نیز تربیت جوانان خوب را عامل موفقیت ایران می داند و معتقد است که این رفتار انقلابی را باید در زندگانی و رفتار انبیاء جستجو کرد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: ما نباید در یک امر علمی بدون اگاهی اظهار نظر کنیم چون امر خطرناکی هم برای شنونده و هم گوینده است و باید از ترس عواقب ان به خدا پناه برد.

 

وی با بیان اینکه در عرصه علمی دو نکته مطرح است اول سخن،دوم علم و حریم دانش گفت: در باب سخن باید گفت سخن جزء اعظم نعمت هاست، سخن باید اگاهانه مستند و مبنی بر علم و اگاهی باشد.حریم سخن و مسئولیت ان اقتضاء می کند فرد مومن فقط در حوزه دانش خود حرف بزند به نحوی که بتواند از ان دفاع کند.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه پر اسیب ترین قسمت انسان زبان است گفت: در رابطه با رفتار مومن از شروط مهمی که گفته شده این است که حرف مؤمن باید محکم،استوار و نفوذ ناپذیر باشد یعنی مستند و دارای پشتوانه علمی بوده و این امر زمانی اتفاق می افتد که انسان تقوا داشته باشد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه امام علی(ع) در حدیث زیبا در باب سخن میگویند "سخن در اختیار توست تا وقتی که نگویی و اگر گفته شود ان گاه همچون افسار بر گردن توست" اظهار داشت: در حوزه سخن ابتدای امر احتیاط کنید زیرا انسان پرحرف بدون پشتوانه علمی و بیهوده حرف می زند.خداوند متعال در ان دنیا و روز حساب در رابطه با واجبات سخن و رعایت ان از شما باز خواست می خواهد.

 

این استاد اخلاق با یادآوری این نکته که دومین عرصه علم و شان حریم دانش است تاکید کرد: سخن گفتن در رابطه با هر علمی اگر غیرعاقلانه باشد بدترین حالت یک عالم است زیرا در هر علمی قواعد و چهار چوب کامل ان لحاظ شده است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه مهم ترین نکته ها در هر علمی قواعد، روش ها، گذاره ها و مبانی علمی ان می باشد عنوان کرد: علم به دو صورت عام و خاص معلوم است.در معنای عام علومی مثل پزشکی، ریاضی و غیره... جای می گیرد که هر کدام گزاره های خود را دارند. علم خاص یعنی علم در حوزه دین و انجایی که بابت هدایت به سوی حق برای بندگان باز می شود.

 

وی در ادامه افزود: در دین ما فضل علم فقط علم دین و معرفت الله و معرفت حق است و علومی مانند پزشکی، ریاضی جزء فضل محسوب می شود ولی علم در هر صورت مسئولیت افرین است و در سیر و سلوک وهرچه دایره ها وسیع تَر می شود مسئولیت فرد نیز بیشتر می شود.

 

رییس مرکز رسیدگی به أمور مساجد گفت: گاهی برخی از افراد به خاطر خودنمایی نمی توانند به برخی مسائل نه بگویند، انها از نظر شخصیتی دچار تزلزل هستند.مصداق کلمه علامه در دوران کنونی علامه طباطبایی است که ایشان هرگاه چیزی را نمی دانست به راحتی نه گفتن را پیشه می کرد.اگر انسان در چیزی که نیاز به اگاهی دارد بدون اطلاعات سخن بگوید برای او خسارت مالی و معنوی تولید می کند.

 

وی در پایان گفت: اگر شما بدون کفایت علمی در رابطه با موضوعی چه مستقیم چه با واسطه سخن بگویید ضامن هر گونه اسیبی هست.اگر شما اطلاعاتی را در رابطه با موضوعی ندارید نه بگویید چون بهترین راه نجات است.انسان می تواند نه گفتن را تمرین کند واز ان نترسد تا اسیبی به وجود نیاید./9591/203/ب3

ارسال نظرات