۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۱۵۳۱۶

انتشار کتاب «نظارت استصوابی»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «نظارت استصوابی» از سوی دفتر نشر معارف منتشر و در سراسر کشور توزیع شد.
کتاب «نظارت استصوابي»
 
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «نظارت استصوابی» نوشته حجت ‏الاسلام والمسلمین عباس نیکزاد، استاد حوزه و دانشگاه از سوی دفتر نشر معارف منتشر و در سراسر کشور توزیع شد.
 

کتاب «نظارت استصوابی» به جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی، مبنای فقهی و حقوقی شورای نگهبان و مهم‌ترین سئوالات، شبهات و اشکالاتی که در زمینه شورای نگهبان و نظارت آنها بر انتخابات مطرح است، به صورت مستدل و مختصر پاسخ داده می شود. این کتاب از یک مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است: پژوهشی در مسأله نظارت استصوابی، پاسخ به پرسشها و شبهات، نقد و بررسی یک سخن در رد نظارت استصوابی و دفاتر نظارتی شورای نگهبان در ترازوی قانون.

 
نویسنده در مهمترین بخش کتاب، در 65 صفحه، به 33 سئوال، اشکال و شبهه درباره شورای نگهبان و نظارت استصوابی پاسخ می دهد و در مقدمه این کتاب می نویسد: «یکی از ارکان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نقش بسیار حساس و کلیدی در پاسداری از «اسلامیت» و «جمهوریّ» نظام دارد، نهاد مقدس «شورای نگهبان» است که دارای وظایف و اختیارات بسیار مهم و تعیین کننده است. در این قانون شورای نگهبان هم مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی و هم مرجع تشخیص مغایرت و عدم مغایرت مصوّبات مجلس شورای اسلامی با اسلام و قانون اساسی و هم متولی نظارت بر انتخابات شناخته شده است. آنچه که در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، مسئولیت سوّم یعنی «عهده‌داری نظارت بر انتخابات» است. در این نوشتار سعی شده است که به صورت مستدل و منطقی و روشن به مسأله «نظارت استصوابی» و شبهات و سئوالاتی که پیرامون آن مطرح است پرداخته شود تا حقانیت دیدگاه «نظارت استصوابی» در برابر دیدگاه «نظارت استطلاعی» به صورت منصفانه روشن و آشکار گردد.»
 
چاپ اول کتاب «نظارت استصوابی» در 137 صفحه پالتویی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 3700 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است./998/د102/ق
 منبع: دفتر نشر معارف
ارسال نظرات