۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۴۲۸۷۳۷
امام جمعه موقت كاشان:

نزول قرآن به دو صورت دفعي و تدريجي بوده است

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه، قرآن به دو صورت نزول دفعي و نزول تدريجي به پيامبر(ص) نازل شده است گفت: در نزول دفعي، قرآن در شب قدر به يكباره به پيامبراكرم(ص) نازل شده است اما پيامبراجازه بيان آن را نداشته، اما در نزول تدريجي، نزول قرآن طي مدت 23 سال به مناسبت اي مختلف نازل شده است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار سه شنبه شب در مسجد آيت الله رضوي شهرستان كاشان در جلسه ترجمه و تفسير  آيات 16 تا 19 سوره قيامت گفت: باتوجه به اينکه آيات قبل و بعد اين سوره به مسأله قيامت و مسائل پيراموني آن اشاره دارد، اين سه آيه به نوعي جمله معترضه ‹‹جمله اي که دربين جملات گوينده به صورت مقطعي مي آيد و ربطي به جملات قبل و بعد ندارد و گاهي مفهوم گوشزد دارد›› است.

 

وي با اشاره به اينكه خداوند در اين آيات، در ارتباط با قرآن مسائلي را مطرح مي کند که  هيچ ربطي به مسأله قيامت ندارند ابراز کرد: خداوند بر اساس اين آيات به پيامبر گوشزد مي کند که آيات قرآن را جلوتر از جبرئيل بيان نکند و به نوعي عجله نداشته باشد.

 

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: براساس اين آيات عجله مي تواند سه معني، بي صبري شنونده، اظهار علم و فضل ‹‹اظهار غرور›› و يا شور و شوق نسبت مطالب بيان شده داشته باشد.  

 

وي با اشاره به اينكه پيامبر اكرم(ص) داراي مقام عصمت از سوي خداوند است از اين رو، دو مورد اول در باره وجود مبارك پيامبر صادق نيست اما مورد سوم قابل قبول است بیان کرد: خداوند در اين آيات به پيامبر مي فرمايد، در قرائت آيات قرآن عجله نداشته باشد و به ايشان اطمينان مي دهد که آيات قرآن را برايش مي خواند و جمع مي کند.

 

امام جمعه موقت كاشان همچنين با بيان اينكه ما در قرآن يک بحث عجله و يک بحث سرعت داريم که اين دو با يكديگر متفاوت هستند، در مورد سرعت گفت: سرعت برنامه اي کاملا حساب شده و پيش بيني شده اي است و کار مورد نظر فرد بايد بدون فوت وقت انجام شود، از اين رو خداوند نيز در قرآن مي فرمايد در انجام کار خير سرعت داشته باشيد.

 

حجت الاسلام اسلامي تبار در مورد عجله اظهار داشت: انجام کار بدون برنامه و پيش بيني درست ‹‹کارناقص›› نتيجه نامطلوبي دارد، از اين رو، خداوند به پيامبر تذکر مي دهد اجازه دهد جبرئيل همه آيات را تلاوت کرده و سپس آيات را تلاوت و ابلاغ کند.

 

وي در ادامه با طرح اين سؤال که پيامبر اكرم(ص) چگونه آيات را قبل از جبرئيل بيان كرده و چگونه نسبت به آيات علم داشته است، گفت: به طور کلي قرآن به دو صورت نزول دفعي و نزول تدريجي به پيامبر(ص) نازل شده است كه در نزول دفعي، قرآن در شب قدر به يكباره به پيامبراكرم(ص) نازل شده است اما پيامبر اجازه بيان نداشته و بايد آيات را محفوظ مي داشته است.  

 

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: اما در نزول تدريجي، نزول قرآن طي مدت 23 سال هر سوره و آيه اي از قرآن متناسب با اتفاقات و مناسبت هاي مختلف در طول اين مدت نازل شده است.

 

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: اين آيات بيانگر اين است که قرآن از هرگونه تحريف و تغيير در امان بوده است و تمامي آيات آن از ناحيه وحي الهي است و خداوند برتمامي مراحل وحي و نزول قرآن به پيامبر نظارت و کنترل داشته از اين رو هنگامي که قرآن از سوی پيامبر اكرم(ص) به مسلمانان ابلاغ شده است خداوند براي جلوگيري از تحريف آن مسلمين را ياري كرده است./202/1307/ب1

ارسال نظرات