۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۳۵۹۷۵
در تفسیر سوره لقمان مطرح شد؛

منظومه هستی، آیتی برای تمام بشریت است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیات 31 و32 سوره لقمان گفت: آیتی بودن منظومه هستی برای تمام بشر است؛ از نشانه های سماوی در آسمان خورشید و ماه تا آنچه در زمین، صحرا، کوه، دریا و در منظومه هستی وجود دارد.
منظومه هستی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در تفسیر سوره لقمان در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی ضمن تلاوت آیه 31 «أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُمْ مِنْ آيَاتِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» اظهار کرد: آیات و نشانه های سماوی و آن چه در آسمان است از خورشید و ماه تا ستارگان در منظومه هستی نقش آیتی بودن برای تمام بشر دارند، همچنین آن چه در زمین، دریا و صحرا وجود دارد از آیات نورانی حضرت حق است.

 

تأمل در آیات و نشانه ها

وی افزود: مخاطب «أَلَمْ تَرَ؟ آیا نمی نگرید» فقط پیامبر(ص) نیست بلکه منظور تمام بشر است که منظور گاهی فهم علمی و گاهی رؤیت همراه با شهود است، به طور مثال با تعریف و بیان مشخصات عسل کام شیرین نمی شود ولی گاهی شهود می کنید یعنی با مزه کردن عسل شیرینی آن را حس می کنید، منظور از «أَلَمْ تَرَ ...» تفکر و تأمل است نه نگاه زودگذر و یک فرمول علمی، بلکه همراه با تفکر و تدّبر و فهم مطلب در جان شما بنشیند.

 

دادستان کل ویژه روحانیت با اشاره به «أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ» بیان کرد: آیات نورانی قرآن، واژه حرکت را مطرح نکرده است بلکه سیر و سفر در زمین، حرکت نسبت به اجسام که از اجرام است را بنا به قدرت پروردگار ذکر کرده است، در سیر این کشتی که به وسیله قدرت خدا و نعمت های الهی سیر می کند، باد و میزان غلظت آب نقش تعیین کننده ای دارد.

 

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: چنان که در آسمان و زمین دیدید، حرکت کشتی در دریا هم، از آیات و نعمت های الهی است، امروز نیز مهم ترین ابزار بشر را برای جابه جایی، نقل و انتقال بارها و ارزاق انسان کشتی است.

 

آیات انفسی و آفاقی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آیات انفسی و آیات آفاقی اظهار کرد: آنچه در نفس و وجود آدمی است همه دستگاه گردش خون، جهاز هاضمه، قوه بینایی، قوه شنوایی، زبان، دهان و آنچه از اثر انگشتان است و آنچه در وجود انسان چه در جوارح و چه در جوانح است همه آیت انفسی ذات حضرت حق است.

 

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: خداوند سیر آفاق را به خود نسبت می دهد، حرکت همه هستی و منظومه هستی به دست قدرت الهی است؛ هر آنچه از این نشانه ها در آفاق، هستی و طبیعت وجود دارد، چه در آیات سماوی در آسمان، چه نشانه های خداوند متعال در دریا و صحرا تا حرکت کشتی آیت الهی است.

 

وی با اشاره به «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» ادامه داد: نعمت های فوق، نشانه هایی است برای کسانی که از دو صفت صبر و شکر بهره مندند که شاید منظور این باشد؛ انسان سالک الی الله یا حالت صبر دارد وقتی به نعمتی نمی رسد یا وقتی به نعمت رسید شاکر است.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: طبق روایتی ایمان دو نصف است؛ نیمی شکر و نیمی دیگر صبر است: انسان اهل صبر باشد در معاصی، مصائب و عبادات، هم این که شاکر باشد یعنی نعمت ها را در جای خودش استفاده کند به طور زبانی، قلبی و عملی شاکر باشد، چنین انسانی تمام وجودش جلوه شکر است.

 

وی با بیان این مطلب که «نعمت های الهی را ببینید و شاکر باشید» علم شهودی است، اظهار کرد: کسانی که آیات و نشانه های الهی را انکار می کند میثاق شکن و اهل کفران نعمت اند، خَتَّار یعنی عهدشکن و برخلاف صبّار و کفور برخلاف شکور است که در آیه قبل به آن ها اشاره شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: میثاق عبودیت و بندگی با خدای متعال که در جان و فطرت ما است در یوم الست با ذات حضرت حق بسته شده که ما فقط بنده او باشیم و خلاف این پیمان نباید رفتار کرد.

 

واکنش غافلان و آگاهان دربرابر تلنگرهای زندگی

وی در تفسیر آیه «وَإِذَا غَشِيَهُمْ مَوْجٌ كَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا كُلُّ خَتَّارٍ كَفُورٍ» مطرح کرد: دردریای طوفانی زندگی برای همه ما این اتفاق می افتد به محض این که گرفتار می شویم می گوییم خدا، همین که از مشکل عبور کردیم، از خود را می دانیم و کفران نعمت می ورزیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: بدون استثنا متأسفانه انسان گاهی قدرت و عظمت پروردگار را می بیند اما دچار غفلت است این شاید حالت عمومی باشد اما برای انسان هایی که دچار غفلت اند گاهی جرقه هایی در زندگی، آن ها را یاد خدا می اندازد برعکس خوبان، اولیای خدا و افراد متوجه گاهی زمینه اخلاص و خدایی شدن برایشان به وجود می آید.

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انسان به طور فطری در درون خداشناس و خداخواه است اما وسایل مادی پرده ای در جان او قرار می دهد که دچار غفلت می شود که آدم در تنگناها پرده را کنار می زند و سراغ خود خدا می رود.

 

تفاوت مخلِص و مخلَص

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تفاوت افراد مخلِص و مخلَص عنوان کرد: مخلِص در زندگی کارهای خالصانه انجام می دهد ولی تمام زندگی او جلوه اخلاص نیست، اما مخلَص تمام زندگی او جلوه اخلاص است، اولیای ما از مخلَصین هستند که در این افراد شیطان ندارد یعنی اجازه نفوذ شیطان را نمی دهند.

 

وی با اشاره به «فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا كُلُّ خَتَّارٍ كَفُورٍ» متذکر شد: انسان دارای اختیار و اراده است که برمبنای آن برخی اهل شکران نعمت و برخی اهل کفران نعمت اند، یک گروه در صراط مستقیم قرار دارند و شکرگزار حضرت حق هستند، یک گروه خَتَّار یعنی عهدشکن و میثاق شکن هستند و کفران نعمت می کنند.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: عاقبت کسانی که پیمان شکنی و کفران نعمت می کنند، انسان را به کفر می کشاند، سرنوشت انسانی که با خدا میثاق شکنی کند جلوه انسانی دارای کفر می شود، نه ایمان در حالی که باید زندگی ما مؤمنانه باشد.

 

روزه؛ جلوه اخلاص

وی با بیان این که اخلاص یک شبه یا تنها در یک عمل پیدا نمی شود، خاطرنشان کرد: روزه جلوه اخلاص است، نماز، جهاد، خمس، حج، امربه معروف و نهی از منکر جلوه بیرونی و ظاهری دارند برخلاف روزه که جلوه بیرونی ندارد و در واقع نگهداری نفس است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: تمرین اخلاص با صوم است، این است که فرمود: برای بندگی ابوابی است که مهم ترین بابش صیام و روزه داری است.

 

یادآور می شود، همزمان با ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر سوره لقمان از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی هر روز در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات