۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۴۰۶۵۶
آیت‌الله سبحانی:

آثار اسلامی نشانه‌های حقانیت اسلام است/ وهابیت به دنبال نابودی اصل اسلام است

حضرت آیت‌ الله سبحانی با بیان این‌که تمام کشورهای غربی آثار گذشتگان خود را به بهترین شکل حفظ می‌کنند، بیان کرد: توسعه حرم و شرک دانستن آثار اسلام بهانه است؛ وهابی ها می‌خواهند اصل اسلام را نابود کنند.
سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، امروز در مدرسه علمیه عالی نواب در سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت به مسئله پاسداری و حفظ قبور و آثار اهل بیت‌(ع) پرداخت و گفت: وهابیت معتقد است که باید تمام قبور انبیاء و اولیاء خدا را با خاک یکسان کرد و این موضوع حتی شامل قبر رسول اکرم(ص) نیز می‌شود. می‌گویند تنها باید قرآن باقی بماند.

 

وی به عنوان مقدمه برای وارد شدن به این مبحث عنوان کرد: تمام افراد عاقل جهان به آثار گذشتگان خود توجه دارند این موضوع در تمام جهان حکم‌فرما است و حتی یک خشت از آثار قدیمی را حفظ و حراست می‌کنند زیرا از این راه می‌گویند ما مردم متمدنی بودیم و در گذشته دارای بزرگانی بودیم و اکنون نیز هستیم. در واقع ثابت می‌کنند ریشه‌ای در تاریخ دارند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: آن‌هایی که به اروپا رفته‌اند مشاهده کرده‌اند که آن‌ها برای حفظ موزه‌های خود خیلی تلاش می‌کنند و حتی برای مدیریت این اماکن خود مدیران بسیار لایقی را انتخاب می‌کنند تا بهتر بتوانند این آثار را حفظ کنند. شخصیت‌های علمی خود را در جای خاصی دفن می‌کنند و حتی برگه‌ای از آن‌ها را نگهداری می‌کنند.

 

با نابودی آثار اسلام آیندگان به وجود آن شک می‌کنند

این مرجع تقلید به حفظ آثار اسلامی برای نشان دادن ریشه‌ها و گذشته آن تأکید کرد و افزود: بعضی از جوانان اروپایی به دلیل این‌که اثری از حضرت عیسی وجود ندارد، وجود ایشان را نوعی افسانه مانند لیلی و مجنون، ساخته تاریخ می‌دانند و می‌گویند؛ چرا قبر یا کتاب واحدی ایشان ندارد؟ این موضوع باید برای ما عبرت باشد، مبادا ما نیز این بلا سرمان بیاید.

 

وی در ادامه یادآور شد: بعضی وهابی‌ها می‌گویند اسلام مانند مسیحیت نیست و ما نیاز به این چیزهای نداریم. به همین دلیل تمام آثاری که از ایشان باقی مانده است، می‌خواهند به عنوان شرک نابود کنند. اگر این اتفاق بیفتد آیندگان به اسلام شک خواهند کرد.

 

وهابیت می‌خواهد با نابودی آثار اسلامی، اصل اسلام را نابود کند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ضمن ابراز تأسف از رفتار آل‌سعود به دلیل نوع رفتاری که با آثار اسلامی دارد،‌ ابراز داشت: در حدود۹۰سالی که این گروه به حکومت رسیده‌ است، با این‌که امت اسلامی سعی کرد این آثار را حفظ کند آن‌ها مدام تخریب می‌کنند و بهانه‌شان یا توسعه حرم است یا شرک بودن آن مکان. البته واضح است که شرک و توسعه تنها بهانه ‌آن‌ها است و هدف اصلی آن‌ها نابودی آثار اسلامی است.

 

وی با بیان این‌که دیگران نیز همچون غربی‌ها آثار گذشتگان خود را حفظ می‌کنند اما آن را عبادت نمی‌کنند،‌ گفت: وهابیت به دلیل توحید در ربوبیت که بحثش گذشت ما را مشرک می‌دانند و برخود واجب می‌دانند که آثار شرک را نابود کنند، این یک تفکر باطل است؛ مگر دیگران آثار گذشتگان خود را عبادت می‌کنند که ما این کار را انجام دهیم! نگهداری به عنوان احترام است و همچنین آیندگان نسبت به اسلام تردید نکنند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی به بیان دلیل برای حفظ این آثار در قرآن کریم و احادیث پرداخت و گفت:‌ خداوند در آیه۳۶سوره نور می‌فرماید؛ « فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَن تُرْفَعَ...» در این آیه باید پیرامون دو کلمه صحبت کنیم. کلمه اول (فی بیوت) است. بیت، از بیتوته مشتق شده و به معنای جایی است که انسان بعد از خسته شدن در آن استراحت می‌کند.

 

وی اضافه کرد: بنابراین مسجد شامل این آیه نمی‌شود زیرا نمی‌توان در آن خوابید. از پیامبر(ص) نیز معنای بیوت در آیه را پرسیدند و ایشان پاسخ دادند‌، منظور خانه انبیاء است. بعد از این فرمایش پیغمبر(ص) یکی از اصحاب ایشان گفت که خانه حضرت علی(ع)‌نیز شامل این بیوت می‌شود؟ پیغمبر(ص) پاسخ مثبت دادند و فرمودند؛ حتی از بهترین آن خانه‌ها است.

 

این مرجع تقلید به تبیین کلمه دوم پرداخت و تصریح کرد: کلمه دوم(ان ترفع) است. رفع در قرآن کریم دو کاربرد دارد؛ گاهی رفع تکوینی است مانند آفرینش آسمان و زمین و گاهی رفع، معنوی است مانند آیه ۱۱سوره مجادله که به بالا رفتن درجات اشاره دارد. بنابراین دو معنای رفع، اگر در آیه منظور معنای تکوینی باشد یعنی باید این خانه‌ها را ترمیم و مراقبت کنیم و اگر معنای آن رفع معنوی باشد یعنی این خانه‌ها را پاک و پاکیزه نگه داریم و اجازه ندهیم اطرافش آلوده شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که قبر پیغمبر اکرم(ص) در کجا واقع شده است، گفت: همانجا که پیامبر(ص) به لقاء الله پیوست، همانجا خانه ایشان نیز بود. در نتیجه باید این خانه را رفع کنیم. خانه امام عسگری(ع) و امام هادی(ع) نیز مانند خانه پیغمبر(ص) است زیرا این دو بزرگوار نیز درخانه خویش دفن شده‌اند. بنابراین خانه انبیاء خواه در آن دفن شده باشند خواه دفن نشده باشند مشمول این آیه شریفه است.

 

یکی از اصول اسلام حب به نبی‌اکرم است

این مرجع تقلید آیه ۲۴ سوره توبه را قرائت نمود و آن را دلیل بر تکریم و حفظ مرقد ائمه اطهار(ع) برشمرد و افزود: از این آیه برداشت می‌شود که یکی از اصول، محبت و حب نبی‌اکرم(ص) است. البته حب ایشان دو مظهر دارد؛ عمل به دستورات پیغمبر(ص) مظهر اول محبت به ایشان است. آن‌ها این معنای محبت را درست می‌دانند ما نیز این معنا را درست می‌دانیم اما می‌گوییم معنای دیگری نیز دارد.

 

وی در معنای دوم حب گفت: آثار این بزرگواران را حفظ کردن و یاد آن‌ها را زنده نگه‌داشتن نیز معنای حب است. با رجوع به وجدان نیز متوجه می‌شویم که احترام به قبر یک بزرگی نشانه حب است اما اگر با بولدوزر آن قبر را با خاک یکسان کنیم این نشانه حب است یا عداوت؟!

 

حضرت آیت‌الله سبحانی آیه اصحاب کهف را دلیل سوم عنوان کرد و افزود: ماجرای اصحاب کهف را همه می‌دانند، موضوع بحث جایی است که آن افراد موحد به غار برمی‌گردند و می‌میرند. مردم که با بدن آن‌ها روبرو می‌شوند هر کدام نظری می‌دهند. نظری که پذیرفته می‌شود این است که غار را حفظ کنند و در کنار آن مسجدی برای عبادت بسازند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: اگر حفظ این قبور شرک بود خداوند باید این نظر را رد می‌کرد در حالی که پذیرفتند و به آن عمل کردند. خداوند در قرآن کریم مطالبی را که نقل می‌کند به دو صورت است؛ اگر خوب باشد درباره آن بحث نمی‌کند اما اگر کلام باطلی را نقل کند به سرعت آن را رد می‌کند.

 

تابوت به دلیل حمل توسط ملائکه اثری با ارزش است

این مرجع تقلید به عنوان آخرین آیه‌ای که برای اثبات حفظ آثار انبیاء به آن استدلال کرد آیه تابوت حضرت موسی(ع) را ذکر کرد و افزود: تابوت به معنای صندوق است. حضرت موسی(ع) قبل از فوت تمام آثار خویش را در صندوق می‌گذارد و به بنی‌اسرائیل می‌سپارد. این صندوق در میان این قوم بسیار محترم بود و در هنگام جنگ آن را باخود می‌بردند و می‌توانستند در جنگ پیروز شوند.

 

وی اضافه کرد: در یکی از جنگ‌ها کوتاهی کردند و تابوت به دست دشمن افتاد. این رویداد برای آن‌ها بسیار ناراحت کننده بود. خداوند به آن‌ها وعده داد که اگر به جنگ بروند پیروز می‌شوند و نشانه‌اش بازگشت تابوت است. همانطور که مشاهده می‌کنید تابوتی که نشانه‌های حضرت موسی(ع) در آن است آنقدر ارزشمند است که ملائکه حمل می‌کنند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آثار انبیاء دارای اهمیت هستند و نسبتی با شرک ندارد.

 

لازم به ذکر است سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت توسط حضرت آیت‌ الله سبحانی در روزهای جمعه و شنبه ۸و ۹ مرداد به دلیل شهادت حضرت صادق(ع) تعطیل است و ادامه جلسات از روز یکشنبه ۱۰ مرداد ادامه خواهد داشت. /862/پ201/ج

ارسال نظرات