۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۴۴۱۲۵۸
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه تبیین کرد؛

روش صحیح برخورد مبلغان با اقشار مختلف مردم

حجت الاسلام مداحی با بیان اینکه راه‌های خداشناسی به عدد انسان‌های روی زمین است، گفت: از این جمله می‌شود استفاده کرد مبلغی که می‌خواهد با کسی برخورد کند باید شرایط او را در نظر بگیرد و در حد خودش با او رفتار کند.
اجرای طرح گیلان مطهر به همت گروه تبلیغی جهادی بشیر

حجت‌الاسلام عباس مداحی، نماینده طلاب و فضلای استان تهران در مجمع نمایندگان حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه در قدیم حوزه های علمیه در بازارها قرار می‌گرفتند و این امر مزایای خوبی داشت، اظهار داشت: در این شرایط ارتباط علما با تجار و کاسبان برقرار می‌شد، تجار و کسبه در جلسات شرکت می‌کردند و درس می‌گرفتند بعد از آن مشغول کار می‌شدند و ارتباط حوزه با بازار از جهت معنوی، اقتصادی و اخلاقی برقرار می‌شد.

 

وی تصریح کرد: از قدیم علما در کنار مردم بودند و در زمان‌های مثل اول انقلاب که روحانیون را ترور کردند، علما دست از کار نمی‌کشیدند و به کار خود ادامه می‌دادند و هیچ وقت مردم را رها نمی‌کردند و مثل یک دوست و پدر مهربان همیشه همراه آنها بودند.

 

ضرورت ارتباط اقشار مردم با علما

حجت الاسلام مداحی با بیان اینکه ارتباط بین اقشار مختلف مردم و علما ضرورت دارد، ابراز کرد: انتظار می‌رود در کنار هر مسجد خانه عالمی باشد و در هر روستا و شهر روحانی باشد که مردم بتوانند به راحتی با این روحانی ارتباط برقرار کنند و سؤالات خود را با ایشان در میان بگذارند.

 

نماینده طلاب و فضلای استان تهران تصریح کرد: امام حسین (ع) فرمودند«إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَيكُم مِن نِعَمِ اللّهِ عَلَيكُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ فتجوزُوا النِّعَم» نيازهاى مردم به شما، از نعمت‌های خداوند بر شماست؛ پس از نعمت‌ها ملول نشويد وگرنه از دست می‌روند؛ بنابراین انسان باید حوائج برادر مؤمن خود را انجام دهد و گرنه این فرصت از دست می‌رود.

 

 حجت الاسلام مداحی اضافه کرد: ضرورت این کار به اندازه ای است که حتی در طواف واجب هم برخی از علما فرمودند می‌شود انسان طوافش را بشکند و جواب برادر دینی‌اش را دهد.

 

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه ابراز داشت: علما بایستی با مهربانی با مردم رفتار کنند و با آنها دوست شوند و مردم هم باید این را بدانند که علما تکیه گاهی برای آنها هستند و می‌خواهند مطالب معنوی دینی و اخلاقی را به آنها دهند که راهی برای سعادتمند شدن دنیا و آخرتشان باشد.

 

چگونگی برخورد مبلغ با اقشار مردم

وی با بیان اینکه راه‌های خداشناسی به عدد انسان‌های روی زمین است، اظهار داشت: از این جمله می‌شود استفاده کرد مبلغی که می‌خواهد با کسی برخورد کند باید شرایط او را در نظر بگیرد و در حد خودش با او رفتار کند مثلا با جوان، پیر مرد و کودکان رفتارهایی متناسب با آنها داشته باشند.

 

حجت الاسلام مداحی با اشاره به اینکه تبلیغ در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها متروها ورزشگاه‌ها به ظرافت‌های خاص نیاز دارد، اظهار داشت: چون در این مکان‌ها شادابی و نشاط مردم زیاد است مبلغ هم باید با حالت روحی شاد با کلمات حکمت آمیز و مختصر به امور تبلیغی بپردازد و اگر ناراحتی هم دارد نباید آن را در این مکان‌ها بروز دهد.

 

وی در رابطه با برخورد امام با مردم تصریح کرد: شیوه برخورد با جوانان شیوه دوستی ملاطفت و مهربانی است، امام رضا(ع) در این رابطه حدیثی دارند که می‌فرمایند«الاِمام الاَنیس الرّفیقُ و الوالِدُ الشَّفیقُ و الاَخ الشقیق و الاُمُّ البَرَّه بِالوَلَدِ الصَّغیر وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآدِ» امام، همدم مهربان و پدر دلسوز و برادر دوقلو و مادر دلسوز نسبت به بچه‌ کوچک و پناه بندگان خدا در گرفتارى سخت است؛ بنابراین علما باید با دلسوزی و مهربانی با مردم برخورد کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه در پایان گفت: علما اگر می‌خواهند با مردم مأنوس باشند باید کلام اهل بیت که نور است را برای مردم بگویند تا همان‌طور که امام باقر(ع) فرمودند قلب‌های آنها زنده شود و روح آنها رشد پیدا کند و شاداب شود./875/ت302/ی

ارسال نظرات