۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۴۴۳۹۱۳
آیت‌الله بوشهری:

قوانین اجرایی حوزه به بازنگری نیاز دارد

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه حوزه به کارهای ضروری بپردازد و به همان اندازه که به حوزه های مرکزی قم پرداخته می شود به حوزه های شهرستانی هم پرداخته شود، به ارتباط و پیوستگی بین تمامی حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تسهیل کار حوزه های علمیه و توجه به مشکلات امری مهم و ضروری است.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه امروز در اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استانی و معاونین ستادی حوزه های علمیه کشور که در محل سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی و اقامتی ولایت مشهد برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)  به حدیثی از این امام بزرگوار اشاره کرد و افزود: دوست هر انسان عقل او  و دشمن هر انسان جهل و نادانی او است.


وی در ادامه با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام و امام سجاد(ع) به موضوع انتظارات، فرصت ها و تهدیدها در بیان این دو امام اشاره کرد و گفت: در زمینه فرصت و توجه به فرصت و عنایات الهی، روایات فراوانی هست که توجه به فرصت مورد تاکید قرار گرفته است.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که پیام این روایات در زمینه فرصت، در این است که باید از فرصت های در اختیار به عنوان نردبان ترقی استفاده کرد، اظهار داشت: امام صادق (ع) عمر را به سه مقطع فرصتهای از دست رفته، فرصتهای در اختیار و فرصتهای پیش روی تقسیم کردند.


وی با اشاره به این که سالهای طولانی از عمر حوزه های علمیه می گذرد و افراد، شخصیتها و مراجعی آمدند و در جهت بلندگی و رشد حوزه های علمیه تلاش و مجاهدت فراوانی کردند، خاطر نشان کرد: امروز با شرایط جدیدی از جمله توان و ظرفیتهای بسیار فراوان، انتظارات و اولویت بندی پیش روی و همچنین با کاستیهایی روبرو هستیم.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شرایط امروزی ما در دو بعد ایجابی و سلبی است، ابراز کرد: روحانیت هیچ وقت در طول تاریخ زندگی شیعه، به اندازه امروز دارای رشد و از لحاظ قدرت کارآمدی و صاحب قدرت سیاسی و اجتماعی نبوده است.


 وی با تاکید بر این که امروزه روحانیت مورد توجه تیز بینانه دوستان روحانیت و همچنین مورد توجه دشمنان قرار گرفته است، افزود: امروزه روحانیت سرمایه بزرگی مثل نسل جوان طلبه و استاد در اختیار دارد که این از ملازمات بسیار ارزشمندی است.


آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که با توجه به شرایط و ظرفیت های امروزی که در اختیار حوزه های علمیه است، کاستی ها و کمبودهایی در حوزه ها هم نیز وجود دارد، اظهار داشت: کاستی ها و کمبودها غیر قابل انکار است و باید توجه جدی نسبت به این کاستیها و کمبودها شود.


وی در ادامه به طرح چند سوال که آیا انتظاراتی که از حوزه های علمیه داریم محقق شده است یا خیر؟ چه نیازهای برای تربیت حوزه انجام شده است؟ آیا امروز فقیه و مجتهد به اندازه نیاز اسلام تربیت شده است؟ آیا در مقابل ناهنجاری های جامعه و حوزه های علمیه موضع گیری داشته اند؟ افزود: اینها کاستی ها و انتظاراتی است که انجام شدنی است.


عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر این که آنچه که در این اجلاسیه باید مطرح  مد نظر قرار بگیرد، رسیدگی به اولویت ها است، اظهار داشت: باید به داشته ها شناخت داشت و متناسب به داشته ها قدم برداشت.


وی با بیان این که برای رسیدن به مطلوب توصیه های رهبری و مراجع عظام باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: باید حوزه را آن گونه که هست بشناسیم تا برای آنگونه که باید باشد برنامه ریزی کرد.


آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که باید حوزه، نگاه مرجعیت و اقتضائات را شناخت و بعد برای حوزه مطلوب برنامه ریزی کرد، به مسؤولیت سنگین شوراهای حوزه های علمیه پرداخت و گفت: باید این نگاه و سیاست گذاری در افق های اینده و پیش رو حوزه های علمیه رصد و به مدیران حوزه های علمیه منتقل شود.


وی با بیان اینکه تشکیلاتی که برای حوزه های علمیه باید در نظر گرفته شود تشکیلاتی متناسب بر اساس انتظارات و نیازهای حوزه های علمیه باشد، به پرهیز از الگوهای تقلیدی در حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: قوانین اجرایی نیاز به بازنگری جدی دارند.

 
عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که حوزه به کارهای ضروری بپردازد و به همان اندازه که به حوزه های مرکزی قم پرداخته می شود به حوزه های شهرستانی هم پرداخته شود، به ارتباط و پیوستگی بین تمامی حوزه های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: تسهیل کار حوزه های علمیه و توجه به مشکلات امری مهم و ضروری است.


وی با اشاره به اینکه از ظرفیت عالمان دینی در استانها و شهرستانها بهره کافی باید برد، زیرا می تواند در رونق بخشیدن به حوزه های علمیه نقش اساسی و موثری داشته باشند، به سرمایه گذاری برای خانواده و فرزندان روحانیت و حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: حوزه های علمیه همانگونه که برای طلاب تحت پوشش خود سرمایه گذاری می کند برای خانواده ها و فرزندان آنها اولویت جدی در نظر گرفته شود.


آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به تاکید رهبری به رونق بیشتر حوزه های علمیه در جهت تقویت گرایش های انقلابی حوزه همراه با بصیرت افزایی اشاره کرد و گفت: روحیه ساده زیستی به عنوان یک اصل تبلیغ در حوزه ها نهادینه شود.


وی در پایان توسعه، آماده سازی زمینه های تخصصی و مورد نیاز در حوزه های علمیه، استفاده از ظرفیتهای علمی پژوهشی در حوزه های علمیه، توجه به طلاب مستعد و نخبه و موضوعات مورد نیاز برای تحقیق در حوزه های علمیه و همچنین با بیان اینکه اولویت زندگی طلاب باید مورد توجه قرار بگیرد را مورد تاکید و مهم ارزیابی کرد و افزود: مشکل معیشتی طلاب مشکلی بسیار جدی است و باید فکری در جهت رفع این مشکل کرد.


خاطر نشان می شود اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استانی و معاونین ستادی حوزه های علمیه کشور از صبح امروز در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت آغاز و تا عصر امروز با سخنرانی ایات عظام؛ غروی،  مروی و حجج اسلام نواب، مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، ربانی، مدیرمرکز خدمات حوزه های علمیه سراسر کشور، واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، فرزانه دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خراسان ادامه دارد./859/202/ج

 

 

ارسال نظرات