۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۴۵۹۷۲
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:

مدیران مساجد باید آموزشهای لازم را ببینند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در برخی مواقع در مدیریت مساجد ما آسیب، معایب و نواقصی وجود دارد که باید تحولاتی ایجاد شده و این مدیریتها در تراز اسلامی قرار گیرد تا شاهد شکوفایی و حضور گسترده مردم باشیم این مسأله نیز با شعار رخ نخواهد داد بلکه باید کسانی که مدیریت مساجد را برعهده دارند آموزشهای لازم را ببینند.
حجت الاسلام احمد شرفخانی

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره چگونگی رونق مساجد، گفت: مسجد در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد بنابراین مدیریت آن نیز در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید مخصوص باشد.

وی افزود: در برخی مواقع در مدیریت مساجد ما آسیب، معایب و نواقصی وجود دارد که باید تحولاتی ایجاد شده و این مدیریتها در تراز اسلامی قرار گیرد تا شاهد شکوفایی و حضور گسترده مردم باشیم این مسأله نیز با شعار رخ نخواهد داد بلکه باید کسانی که مدیریت مساجد را برعهده دارند آموزشهای لازم را ببینند.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه ساخت مساجد باید بر اساس نیازهای منطقه‌ای باشد که در آنجا ساخته می‌شود، عنوان کرد: ما نباید برای مسجد محله ساختار مسجد جامع را طراحی و اجرا کنیم طوری که مسجد خالی باشد و امکانات آن به هدر رود یا مسجد جامع زیر ساخت لازم را نداشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور اظهار داشت: آمایش سرزمینی و جمعیت یک منطقه یا محله باید به خوبی انجام شود و چگونگی ساخت مسجد با توجه به همان محله یا منطقه با برنامه‌ریزی درست مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت مساجد به لحاظ میزان ظرفیت آن باید متفاوت باشد، گفت: ظرفیت مسجد محله باید براساس آن محله باشد اما مسجد جامع باید ظرفیت گسترده‌تری داشته باشد، باید زیرساخت مسجد جامع بر اساس فعالیتهای گسترده ملی، استانی یا شهرستانی باشد اما زیرساخت مسجد محله باید با توجه به مسائل آموزشی و فرهنگی آن محله طراحی شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی درباره اینکه نوع مدیریت مساجد نیز متفاوت است، ابراز کرد: مدیر مسجد محله باید در آن محله اما مدیر مسجد جامع در منطقه و شهر جایگاه داشته باشد و بتواند ارتباط ایجاد کند در مسجد محله ارتباط روحانی باید منزل به منزل، جوان به جوان به نام و به شخص باشد اما در مسجد جامع این ساختار تفاوت دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور افزود: بر روی این مؤلفه‌ها کار علمی شده و بر اساس مبانی دینی نیز آماده شده است، اما متأسفانه ساری و جاری نمی‌شود و علت آن این است که نمی‌دانیم امروزه مدیریت مساجد در کل کشور را کدام مجموعه عهده دار است، ما می گویم مدیریت مساجد باید مردمی باشد قطعاً هم باید مردمی باشد یعنی دولتی و حاکمیتی کردن به هیچ عنوان به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه اداره مساجد باید مردمی شود اما به این معنا نیست که مرکزی برای سیاست‌گذاری، هدایت، رهبری، نظارت و ارزیابی مدیریت آن وجود نداشته باشد، ابراز کرد: امروز مجموعه نهادهای دخیل در سیاستگذاری مساجد زیاد هستند که سبب تشتت در مدیریت و تصمیم‌گیریهای موفق برای مساجد می‌شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به یکی از اشکالات در تصمیم‌سازی برای ساخت مساجد، گفت: به عنوان مثال شهرکی را می‌سازند یا در یک مکان برج‌سازی انجام می‌شود و اصلاً کسی به فکر این نمی‌افتد که آنجا مسجد محله نیاز دارد و حال یک مسجد جامع با فاصله چند کیلومتری می‌سازند در حالی که آنجا به مسجد کوچک در حد محله نیاز دارد، این آمایش اتفاق نمی‌افتد زیرا کسی نیست که این مدیریت را انجام دهد و بعضاً شهرکی را می‌سازند و بعد یادشان می‌افتد که باید مسجدی ساخته شود این یک اشکال جدی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور در پایان با اشاره به اینکه ساخت مساجد باید دقیقاً بر اساس معماری اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: در عصر غیبت مساجد با تجملات آباد می‌شود در حالیکه این امر اسلامی نیست و باید با حضور مردم آباد شود و یا اینکه محراب آن به گونه‌ای نباشد که نمازگزار به جای توجه به خداوند در معماری یا لوستر مسجد سیر و سلوک کند./302/807/ب1

ارسال نظرات