۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۵۳۴۳۴
حجت الاسلام حسینی اراکی:

دقت در انتخاب همسر و آسان گیری در ازدواج توصیه اسلام است

استاد حوزه علمیه قم گفت: در دین اسلام به دقت در انتخاب همسر و سهولت و آسانگیری در ازدواج تأکید فراوان شده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی اراکی حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی صبح امروز در مراسم عزاداری هیأت شهدای بیت الله الحرام کرمان در مسجد قائم کرمان گفت: اگر ما بخواهیم زیبا و درست زندگی کنیم باید زندگی خود را تنظیم کنیم و برای تنظیم احتیاج به تراز بوده که خداوند متعال قرآن را در اختیار ما قرار داده است.

وی در ادامه افزود: وقتی می خواهند بنایی بسازند زیربنا را محکم کنند و هیچ کس دلش نمی سوزد چرا این همه مصالح در زیربنا به کار گرفته شده چون لازم است؛ زیربنای زندگی سعادتمند پاکی و طهارت است که روی این زیربنا محبت، خانواده گرم، زندگی زیبا درست می شود و این نکته را یک روانشناس غربی نمی فهمد.

این کارشناس امور دینی ادامه داد: بالاترین مشکل دنیای امروز بحران معنویت و قداست است که دشمن به دنبال آلوده کردن زندگی ها است؛ زمانی که صحبت معنویت می کنیم ذهن ها سراغ ظواهر معنوی می رود به این معنا که قرآن، زیارت عاشورا، ختم انعام و دیگر شعائر دینی را به پا داریم که این نگاهی عمیق به معنویت نیست.

وی اظهار داشت: برای زندگی معنوی دستورالعمل هایی در روایات آمده و اگر این ها نباشند عزاداری ها و تلاش های ما ثمره چندانی ندارد؛ یکی از مهم ترین عوامل سعادت کسی هست که برای زندگی خود انتخاب می کنیم چون کانون خانواده برای بندگی و تربیت بندگان خدا است؛ زندگی هایی که ما داریم با دستورالعمل های دینی فاصله فراوان دارد؛ قانون دین برای ازدواج دقت در انتخاب و سهولت در ازدواج است.

حجت‌الاسلام حسینی اراکی گفت: امروزه در انتخاب ها دقت نیست و در ازدواج سختگیری ها و موانع فراوانی ایجاد می شود؛ کسانی که در ازدواج خود دقت می کنند بخش زیادی از مشکلات زندگی خود را قبل از شروع زندگی حل می کنند و افرادی که در انتخاب خود دقت ندارند برای آینده زندگی مشکلات فراوانی ایجاد می کنند.

وی اظهار داشت: خیلی از آدم ها زندگی هایشان را بر اساس رضایت دیگران تنظیم می کنند یا ملاک هایشان هر لحظه متغییر است که این زندگی پا نمی گیرد؛ مرد و زن باید یک معیار ثابت برای زندگی خود انتخاب کنند و مسائل زندگی خود را از انتخاب همسر تا دیگر لحظات زندگی بر اساس آن تنظیم کنند؛ معیار ثابت زندگی بچه شیعه باید کسب رضای خدا باشد.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر انسان برنامه های زندگی خود را بر اساس رضای خداوند تنظیم کرد خداوند هم به انسان کمک خواهد کرد؛ کسانی که رضایت خدا را بر حرف مردم ترجیح دادند خداوند زندگی آن ها را کفایت می کند اما افرادی که بر اساس رضایت مردم عمل کردند خداوند آن ها را به همان مردم واگزار می کند.

وی اظهار داشت: چرا اسلام و روایات بر انتخاب انسان دیندار و با اخلاق برای زندگی تأکید می کند؟ آدم با اخلاقی که دین نداشته باشد به درد نمی خورد و دیندار بداخلاق هم برای زندگی کافی نیست؛ به انسانی که نسبت به مسائل دین بی تفاوت نبوده و اهل رعایت باشد دیندار گفته می شود.

حجت‌الاسلام حسینی اراکی با اشاره به روایات گفت: انسان دیندار کسی است که رفقای سالمی داشته باشد، مال خود را از راه درستی کسب کرده و در جای درستی خرج کند و با اخلاق باشد؛ انسان های زیادی هستند که تظاهرات معنوی شان قوی است اما بد اخلاق بوده و در معاشرت های اجتماعی بد دهن و بی ملاحظه هستند.

وی اظهار داشت: کسانی که دنبال چیزی غیر از اخلاق و دین در ازدواج هستند با همان چیز به ذلت می افتند؛ ائمه ما با کنیز ازدواج کردند و همچنین مادر بعضی ائمه نیز کنیز هستند چون پیشوایان دین ما نگاه به موقعیت اجتماعی افراد نکرده بلکه فقط دین و اخلاق آن ها برایشان کافی بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: عبدالرحمن ابن عوف به خواستگاری حضرت زهرا آمد و به رسول خدا گفت 10هزار دینار طلا مهریه دخترت قرار می دهم و پیامبر از این حرف خشمگین شد؛ اگر ما هم مثل پیامبر از ملاک و معیار های دنیوی ناراحت شدیم سعادتمندانه انتخاب می کنیم.

وی اظهار داشت: اگر انسان دینداری از خانواده ای بی دین همسر گرفت زجر می کشد چون قواعد زندگی شان با هم متفاوت است و یا اینکه مثل آن ها خواهد شد؛ ارتباط با نامحرم از دام های شیطان بوده و ممکن است دین انسان از این راه در خطر بیافتد.

وی در پایان گفت: رسول خدا توصیه فرموند انسان باید از خلوت، دست دادن، شوخی و چشم دوختن به نامحرم پرهیز شود./202/9704/ب1

ارسال نظرات