۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۴۵۸۳۹۴

برگزاری شب شعر آیینی عاشورا در مالزی

مراسم شب شعر آیینی عاشورا به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.
مالزی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با ایام پایانی ماه محرم، مراسم شب شعر آیینی عاشورا روز جمعه، هفتم آبان‌ماه، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با حضور جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات آیینی در این مرکز فرهنگی در کوالالامپور برگزار شد.

علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی كشورمان در مالزی طی سخنانی، گفت: معمولا فرهنگ‌های ریشه‌دار الگوهایی برای زندگی جامعه فراهم می‌کند که هم در جهان‌بینی و نظام ارزش‌ها و هم در سطوح خُردی همچون نرم‌ها و رفتارها و عادت‌های روزمره فردی و اجتماعی جلوه می‌کند. بنابراین، پایداری یک جامعه منوط به تداوم آن رفتارهای فرهنگی است.

وی افزود: اساسی‌ترین محور عرصه فرهنگ شیعی، ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است؛ امام خمینی (ره) در این زمینه فرمود: «این محرم و صفر است که اسلام را نگاهداشته است».

سابقی با تأكید بر اینكه عاشورا نقطه ثقل هویت شیعی، فرهنگ شیعی و ویژگی جامعه شیعی است، گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگ عاشورا، فراگیر بودن آن است که همه افراد با هر ایده و مرام و منش و اعتقاداتی در آن حضور می‌یابند و همین ویژگی‌هاست که این فرهنگ را به دست خود مردم و بدون دخالت و حتی گاهی به رغم مخالفت سردمداران کفر و طاغوت، پایدار و پویا و جاودان ساخته است.

وی در سخنان خود، ضمن تبیین حادثه کربلا و قرائت اشعار سروده عمان سامانی و رضا اسماعیلی گفت: در پایدار‌ساختن و پویایی و تداوم فرهنگ حسینی و اهداف عاشورایی در طول تاریخ، شاعران عاشورایی از دعبل و کمیت گرفته تا محتشم و نیری و... تا شاعران معاصر نقش مهمی داشته‌اند.

پس از آن، اویسی، از فرهیختگان و علاقمندان شعر و ادب فارسی، ضمن قرائت اشعاری از مرحوم قیصر امین‌پور با مضمون حادثه کربلا، ضمن بزرگداشت یاد این شاعر ارزشمند معاصر و استقبال از برگزاری برنامه‌های ادبی، بر تداوم این برنامه‌ها در مناسبت‌های خاص تأکید كرد.

در بخش پایانی این مراسم، جمعی از دانشجویان، دانش‌آموزان و شعرای مالزی اشعار خود را قرائت كردند./982/ب102/د

ارسال نظرات