۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۶۲۷۵۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی تبیین کرد؛

آثار حضور موکب‌های فرهنگی در راهپیمایی بزرگ اربعین

حجت الاسلام والمسلمین موسوی نسب کرمانی ضمن مثبت ارزیابی کردن حضور نهادهای فرهنگی مثل آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و آستان قدس رضوی برنامه ریزی خوب این نهادها را برای پذیرایی و فرهنگ سازی بین زائران مسأله ای درخور توجه توصیف کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا موسوی‌نسب کرمانی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سیر تاریخی راهپیمایی بزرگ اربعین اظهار داشت: در طول تاریخ برای راهپیمایی اربعین موکب هایی به همت عشایر و مردم عراق برپا می شد که طبق نقل تاریخ سابقه آن به بیش از 200 سال قبل برمی گردد که هنوز هم بازمانده هایی از این گروه ها هستند که موکب هایی به صورت سنتی برپا می کنند.

مردمی بودن راهپیمایی اربعین از گذشته

عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: همین مسأله تاریخی نشانگر مردمی بودن این حرکت بزرگ است ولی با توجه به توسعه جریان اربعین و حضور جمعیت میلیونی زائران حسینی در کشور عراق این مقدار موکب و پذیرایی دیگر جوابگو نیست و از طرفی برای یک عده کم فشار مالی و اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در مسیر راهپیمایی اربعین موکب هایی از کشورهای مختلف از جمله ایران، بحرین، پاکستان و هند وجود دارد، ابراز داشت: حتی برخی از مراجع در برخی موکب های نمایندگی برای پاسخگویی به سؤالات شرعی و اخذ وجوهات دارند و صنوف مختلف نیز حاضر هستند؛ مردم هر کشور نیز در موکب های مربوط به کشور خود حضور پیدا کرده و راحت تر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی نسب کرمانی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن حضور نهادهای فرهنگی مثل آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و آستان قدس رضوی برنامه ریزی خوب این نهادها را برای پذیرایی و فرهنگ سازی بین زائران امری قابل توجه توصیف کرد و گفت: نکته جالب در این مراکز بزرگ دینی این بود که موکب های خود را شبیه آستان های واقعی درست کرده بودند که این خود حال و هوای عجیبی ایجاد کرده بود.

هزینه موکب های فرهنگی جدای از هزینه های رسمی است

وی تصریح کرد: اینکه برخی با القای شبهه می گویند پول هایی که مردم برای کمک به جمکران یا حضرت معصومه(س) می پردازند صرف موکب های آنها در کشور عراق می شود به هیچ وجه درست نیست، چراکه بنده خودم در جریان بودم این مراکز فرهنگی از مدت ها قبل با قرار دادن صندوق هایی و اعلام شماره حساب های مشخصی کمک های مردمی را ویژه ایام اربعین جمع آوری و در این ایام هزینه کردند و به هیچ وجه از بودجه مخصوص به خودشان این کارها صورت نگرفته است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضور نهادهایی مثل مسجد مقدس جمکران از جنبه مردمی بودن اربعین حسینی نمی کاهد، خاطرنشان کرد: اتفاقا مردم با رفت و آمد در این موکب ها با آداب و رسوم اسلامی آشنا می شدند و بدون اسراف و تجمل گرایی پذیرایی های منظمی از آنها صورت می گرفت و مردم کشورهای دیگر نیز با اخلاق و منش زائران ایرانی، خدام آستان های مقدس و برخود آنها نیز آشنا می شدند.

وی در پایان تصریح کرد: در همین فضا همچنین با توجه به حضور اهل سنت در راهپیمایی اربعین، نگاه آنها نیز به شیعه و جمهوری اسلامی نیز عوض می شود و حرم های مطهر و مسجد مقدس جمکران می توانند در زمینه اصلاح افکار مردم کارهای مفیدی انجام دهند./1330/ت303/س

ارسال نظرات