۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۹۵۵۰
عضو هيأت علمي دانشگاه فردوسي:

زوج هاي دانشجو سفيران ازدواج آسان و بهنگام هستند

حسني با اشاره به قدرت اقناعي دانشجويان به عنوان قشري فرهيخته و هنجارساز، گفت: زوج هاي دانشجو به دليل تقارن سني با گروه هاي در آستانه ازدواج، سفيران خوبي براي ازدواج آسان و بهنگام هستند.
ازدواج

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از ستاد ازدواج دانشجويي کشور(همسفر تابهشت)، نخستين نشست كارشناسي سياستهاي ابلاغي خانواده و جمعيت از سوي رهبر معظم انقلاب، امروز با موضوع «ازدواج بهنگام و مقابله با بحران جمعيت» در هتل پرديس مشهد برگزار شد.

رسالت ستاد ازدواج فراهم سازي زمينه استحكام بنيان خانواده ها و فرزندآوري است

حسين جوادي، مدير طرح ملي همسفر تابهشت در اين نشست، فرهنگسازي ازدواج آسان را از اهداف برگزاري اين برشمرد و گفت: در زمينه ازدواج، تشكيل خانواده و فرزندآوري مانند هر موضوع ديگري انحرافات و شيوه هاي نادرستي باب شده است كه بايد رفع شود و با توجه به اينكه دانشجويان از اقشار فرهيخته و اثرگذار هستند بايد در اين عرصه پيشگام باشند.

مهدي غلامي مقدم، معاون آموزش و پژوهش ستاد ازدواج دانشجويي كشور نيز ضمن ارائه گزارشي از پيشينه و دستاوردهاي مراسم ازدواج دانشجويي، گفت: ما نخستين رسالت خود را قوام يافتن خانواده هاي جوان و نوپا مي دانيم كه اين امر خود بسترساز فرزنداوري موفق است.

همسفر تا بهشت با نگاهي بلندمدت گسترش يابد

در ادامه، سيدغلامرضا حسني، عضو هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد، طرح ملي همسفر تا بهشت را اقدامي كم نظير در نوع خود معرفي و خاطرنشان كرد: اين طرح زيبا و كارآمد كه بار بسياري از خلاهاي سازماني را به دوش مي كشد بايد با نگاه بلندمدت و انسجام بيشتر گسترش يابد و افزون بر جوانان، كودكان و نوجوانان نيز در گروه مخاطبان آن قرار گيرند.

به جاي شيب، سقوط جمعيتي داشته ايم

استاد دانشگاه در ادامه، با بيان اينكه بعضا جامعه روستايي ما پيرتر از جامعه شهري است، اظهار كرد: تغييرات جمعيت درايران قابل تبيين با تئوريهاي جمعيتي نيست چرا كه در واقع سقوط آزاد بوده و حتي شيب هم نداشته است اين در حالي است كه اروپا همين سير را طي صد سال داشته است.

كاهش فرزنداوري معضلي فرهنگي است نه اقتصادي

وي با بيان اينكه تصميم باروري در سن بالا، صرف نظر از مسائل جسمي، مشكلاتي همچون ناباروري، افزايش فاصله سني والدين و فرزندان و كاهش انرژي و حوصله والدين را در پي دارد،  اظهار كرد: از سوي ديگر، تك فرزندي نيز آسيبهاي خاص خود را دارد و به همان اندازه كه فرزندآوري كاهش يابد، خانه سالمندان زياد مي شود.

استاد دانشگاه با تأكيد براينكه معضل كاهش فرزنداوري در ايران بيش از آنكه اقتصادي باشد، امري فرهنگي است كه حتي حاشيه شهرها و روستاها نيز از آن در امان نمانده اند، افزود: اكنون و با وجود اينكه هنوز در وضعيت گشتاور مثبت هستيم، رشد جمعيت ما كمتراز دو است اما در فاز بعدي، بحران جمعيت و رشد منفي آن كاملا ملموس و محسوس خواهد شد.

حسني با اشاره به سياستهاي جمعيت ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب در اوايل دهه 90، دقت و جامعيت آن را تحسين و تصريح كرد: با اينكه اين سياستها بسيار جامع و منطقي بوده و به همه ابعاد مرتبط توجه دارد اما متاسفانه عده اي تنها بخشي از آن را مد نظر قرار مي دهند.

وي با بيان اينكه اين سياستها ابلاغ شده و هيچ كس نبايد خلاف آن حركت كند، افزود: هر يك از نهادها و سازمانها بايد رسالت خود را مطابق با اين سياستها شناسايي و در آن حوزه به طور جدي فعاليت داشته باشند.

كاهش جمعيت، مخاطره اي ملي است

استاد دانشگاه با اشاره به اينكه تهديد امنيت و اقتدار ملي مهمترين پيامد كاهش جمعيت عنوان شده است، ادامه داد: كاهش جمعيت، از مخاطره اي خانوادگي فراتر رفته و به مخاطره ملي تبديل شده و ما خيلي دير متوجه اين مساله شده ايم.

فرزنداوري، يك سياست جهاني است

وي با تأكيد براينكه تبليغ براي رشد فرزنداوري، يك سياست جهاني است، به وجود يك مييون و 500 هزار خانواده يك نفره در ايران به دلايلي همچون عدم ازدواج، طلاق يا مرگ همسر اشاره و تصريح كرد: خانواده سرمايه اجتماعي و فرهنگي است و نبايد به خانواده نگاه اقتصادي و انتظار نتايج اقتصادي از آن داشته باشيم كه حاصلي جز افزايش طلاق ندارد.

اين كارشناس جمعيت با اشاره به اينكه در اروپا بالاي 35 درصد فرزندان خارج از چارچوب خانواده متولد مي شوند و اغلب خانواده ها تك والد هستند، اضافه كرد: در غرب، مفهوم خانواده دگرگون شده از این رو با وجود رفاه اجتماعي دچار آسيبهاي اجتماعي روزافزون هستند و براي مقابله با اين وضعيت امروز شعار بازگشت به خانواده مي دهند.

حسني تأكيد كرد: بايد مشكلات را در خط مقدم (به عنوان مثال بيمارستانها) حل كنيم؛ در روسيه زناني كه بالاترين باروري را داشته باشند به عنوان مام ميهن مورد مصاحبه و تبليغ قرار مي گيرند تا همه بدانند فرزندآوري وظيفه ملي و مهم است.

تبعات كاهش جمعيت در ايران بسيار خطرناكتر از ساير كشورها است

عضو هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد با بيان اينكه افزايش جمعيت در ايران، يك ضرورت اجتناب ناپذير است كه اگر اتفاق نيفتد، عواقب بسيار خطرناكتر از ساير كشورها متوجه ما مي شود، افزود: مگر ما در كشور چه كم داريم كه از افزايش جمعيت واهمه داريم؟ در شرايطي كه 71 درصد جمعيت ما در سن فعاليت و اشتغال هستند چرا بايد بيكاري در كشور داشته باشيم و نرخ بهره وري مان حتي از ژاپن با ميانگين سني 44 پايينتر باشد.

ضرورت ترميم نظام حمايتي جامعه و خانواده

 وي با تأكيد بر لزوم احياي نظام حمايتي خانواده در كنار نظام حمايتهاي دولتي، از بين رفتن نظام سنتي خانواده را از دلايل كاهش ازدواج و فرزندآوري عنوان و ابراز كرد: نمي توان بدون توجه به نظام حمايتي سابق، آمار بالاي ازدواج را انتظار داشت.

حسني يادآور شد: در گذشته حداقل از دو مشكل ازدواج و اشتغال در روستا خبري نبود و اطرافيان زوج، همه هزينه ها را تقبل مي كردند؛ اصولا ازدواج مستقل از اقتصاد صورت مي گرفت در حالي كه امروز، ازدواج برابر با اقتصاد معنا مي شود.

وي افزود: همچنين در گذشته فشار هنجاري به نفع فرزندآوري وجود داشت در حالي كه امروز عكس اين امر محقق شده است و به حدي سياستهاي حمايتي كاهش يافته كه در بيمارستانها شاهد فرزندفروشي به دليل هزينه هاي بالاي زايمان هستيم.

كارشناس جمعيت ادامه داد: درمراكز علمي آموزشي نيز متاسفانه ازدواج در سن پايين، از علل تنزل تحرك اجتماعي معرفي مي شود اين در حالي است كه پايين اوردن سن ازدواج نه تنها در سلامت بانوان كه  در سلامت جامعه موثر است.

ستاد هماهنگي نهادها در راستاي سياستهاي جمعيتي وجود ندارد

حسني تصريح كرد: در حالي كه در بند سوم سياستهاي جمعيتي به هماهنگي نهادها در زمينه رشد جمعيت اشاره شده اما هنوز هيچ ستاد هماهنگي در اين زمينه وجود ندارد چرا كه اصولا باور به رشد جمعيت وجود ندارد.

 وي با بيان اينكه درك دقيق  از مشكلات جمعيتي يك اصل مهم براي مجريان و مسوولان است، افزود:  انحراف فرهنگي  بايد با كار فرهنگي تصحيح شود؛ آينده برآيند ذهن نسل كنوني است لذا بايد ديد اشاعه فرهنگي فرزندآوري در نسل جديد چگونه است و نظام آموزش و پرورش ما فرزندان ما را براي ورود به دانشگاه تربيت مي كند يا ورود به زندگي؟.

اين كارشناس مسائل جمعيتي با بيان اينكه هر يك از والدين تك فرزند، درس آينده نگري به زوج هاي جوان مي دهند، ادامه داد: امروزه حتي شعر و ادبيات ما آينده نگر نيست و فرزندان ما با فرهنگ لذت لحظه اي و فوري كه خيلي خطرناك است، بزرگ مي شوند.

ضرورت شكل گيري جهاد حمايت از خانواده

وي بر ضرورت شكل گيري جهاد حمايت از خانواده تأكيد و تصريح كرد: بايد با توافق و هم افزايي، اهميت خانواده را در زمينه مختلف مثل ادبيات، رسانه، محتواي آموزشي و غيره تبيين و ترويج كنيم.

حسني افزود: نسبت دختر و پسر در جامعه متعادل است اما مشكل، توزيع متناسب اين ها است كه آمايش سرزميني و مديريت جمعيت را مي طلبد.

زوج هاي دانشجو سفيران ازدواج آسان و بهنگام هستند

وي با اشاره به برگزاري مراسم ازدواج دانشجويي تأكيد كرد: دانشجويان به عنوان قشري هنجارساز بايد خط شكن باشند؛ ديروز رزمندگان خط شكن جبهه نظامي بودند و امروز ما بايد خط شكن جبهه فرهنگي باشيم چرا كه با يك مخاطره جدي مواجه هستيم.

عضو هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد افزود: دانشجويان بايد سفيران ازدواج آسان و بهنگام ميان اطرافيان خود بوده و فراتر از نظر و عقيده، در عمل به فرهنگ ازدواج آسان و بهنگام پايبند باشند.

حسني بر لزوم پرهيز از هزينه ها و تجملات گزاف تأكيد و خاطرنشان كرد: حفظ بنيان خانواده با مخارج اضافي صورت نمي گيرد چنانكه شاهد هستيم كساني هم كه از همه امكانات برخوردار هستند از مشكلات متعدد رنج مي برند.

وي با تأكيد بر ضرورت حفظ تعامل ستاد ازدواج دانشجويي با زوج هاي دانشجو پس از بازگشت از سفر مشهد، گفت: وقتي دانشجو كه همسن جوان در آستانه ازدواج است، از ازدواج آسان مي گويد، اقناع بيشتري براي مخاطب دارد. همچنين اقناع هر قشر متفاوت از ساير اقشار بايد صورت گيرد.

ضرورت ارتقاي آگاهي و قدرت تحليل، تبيين و اقناع در گروه هاي هنجارساز جامعه

حسني با تأكيد بر ضرورت ارتقاي آگاهي و قدرت تحليل، تبيين و اقناع روحانيان، نماينگان مجلس و ديگر هنجارسازان جامعه در زمينه مسائل جمعيت، به دست اندركاران طرح مسفر تابهشت يادآور شد: باروري، خصوصي ترين امر اجتماعي است نمي شود بدون اقناع آن را تحقق بخشيد بنابراين گروه هاي هدف را به گونه اي تقسيم كنيم كه هنجارسازها در رأس باشند؛ ما نمي توانيم درهر خانه وارد و تبليغ كنيم اما مي توانيم با آموزش گروه هاي هنجارساز، در هر محله يا خانه مبلغ داشته باشيم./101/930/ب1

ارسال نظرات