۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۴۹۵۸۴۸
حجت‌الاسلام والمسمین قریشی:

ثمره بی‌توجهی به جهاد دوستی با دشمنان است

امام جمعه ارومیه گفت: افرادی که روزی در مقابل آمریکا می ایستادند بعدها گفتند مرگ به آمریکا نگویید مرگ خوب نیست تا اینکه آمریکا را دوست خود گرفتند و این نتیجه غافل شدن از جهاد است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در مسجد امام صادق‌(ع) برگزار شد، به خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه می‌فرمایند: امّا بعد، بي‏ترديد جهاد دری است از درهای بهشت كه خداوند به روی ويژگان از دوستانش برگشوده است. آری، جهاد لباس برازنده پاكدامنی و پرهيزكاری، و زره امان بخش الهی، و سپر محكم اوست. آن كس كه از جهاد بگريزد خداوند تن‏پوش ذلّت بر او پوشانَد، و در طوفان فتنه و بلا سقوط كند، و در زير چكمه فلاكت خرد و زبون شود، و عقل خود را از دست دهد، و به كيفر فرار از جبهه، حق از او روی گردانَد، و سختي و مشقّت بر او فرود آيد، و عدالت ازاو روي بر تابد. آگاه باشيد كه من شب و روز، و آشكار و نهان شمايان را به نبرد با اينان فراخواندم و گفتم پيش از آنكه به جنگتان آيند به جنگشان رويد».

وی افزود: حضرت علی(ع) در ادامه خطبه می‌فرمایند: «به خدا سوگند با مردمی در آستانه خانه شان نکوشیدند، جز که جامه خواری بر آنان پوشیدند. اما هیچ یک از شما خود را برای جهاد آماده نساخت و از خوارمایگی، هر کس کار را به گردن دیگری انداخت، تا آن که از هر سو بر شما تاخت آوردند و شهرها را یکی پس از دیگری از دستتان برون کردند. اکنون سربازان این مرد غامدی به انبار درآمده و حسان پسر حسان بکری را کشته و مرزبانان را از جایگاههای خویش رانده اند. شنیده ام مهاجم به خانه های مسلمانان، و کسانی که در پناه اسلامند درآمده، گردنبند و دستبند و گوشواره و خلخال از گردن و دست و پای زنان به در می کرده است، حالی که آن ستمدیدگان برابر آن متجاوزان، جز زاری و رحمت خواستن سلاحی نداشته اند. سپس غارتگران، پشتواره ها از مال مسلمانان بسته، نه کشته ای بر جای نهاده و نه خسته، به شهر خود بازگشته اند. اگر از این پس مرد مسلمانی از غم چنین حادثه بمیرد، چه جای ملامت است، که در دیده من شایسته چنین کرامت است».

امام جمعه ارومیه در تفسیر این خطبه اظهار داشت: حضرت علی(ع) در ابتدای خطبه به فضیلت و اهمیت جهاد اشاره کرده و بعد شروع به نکوهش سپاهیان و اطرافیان خویش می‌کند که برای جنگ با معاویه پیش‌دستی نکرده و آنقدر به حرف امام(ع) گوش ندادند که آخر معاویه به الانبار حمله و مسلمانان را غارت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: جهاد انواع مختلفی دارد از جمله جهاد به معنی تلاش و کوشش برای کسب رزق و روزی، جهاد علمی و جهاد دفاعی که بالاترین جهاد هم جهاد دفاعی است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه در بهشتی دری، مخصوص در مجاهدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: شرکت در جهاد یک توفیق الهی است که نصیب هرکسی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با بیا اینکه دشمن برای سست کردن انسان ابتدا تلاش او را در عمل و با دست کم می‌کند و بعد زبان وی را قطع کرده و در آخر قلب انسان را از عمل به جهاد سست می‌کند، ادامه داد: جهاد ابتدا به صورت قلبی و با نیت الهی شروع می‌شود و بعد با زبان از جهاد دفاع می‌شود و در آخر با شمشیر جهاد را به صورت عملی نشان داده می‌شود.

وی تصریح کرد: امروزه در کشور شاهد هستیم افرادی که روزی در مقابل آمریکا ایستاده و با آن می‌جنگیدند بعدها تبدیل شدند به افرادی که گفتند مرگ به آمریکا نگویید مرگ خوب نیست و تنها به لفظ آمریکا را لعنت کردند تا اینکه آخر شد اینکه آمریکا را دوست خود گرفتند و این نتیجه غافل شدن از جهاد است.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه مرگ برای آمریکا درست است چون خدا نیز می‌گوید مرگ بر دشمنان خدا، عنوان کرد: عده‌ای آنچنان به امر جهاد پشت کردند که بعد از حمله به سفارت آمریکا که امام خمینی(ره) آن را «انقلاب دوم» خواند، پشیمان شده و گفتند حمله به سفارت کار درستی نبود و ما کار اشتباهی کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: اگر ایران قبل و بعد انقلاب را با هم مقایسه کنید خواهید دید که فردی که قبل از انقلاب در راس حکومت قرار داشت حتی در برابر سفیران کشورهای دیگر می‌لرزید ولی بعد از انقلاب فردی که در راس نظام قرار گرفت، گفت: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

وی با بیان اینکه امروزه عربستان به دلیل مدیریت این کشور از سوی بیگانگان ذلیل است، اضافه کرد: اگر امروز در جهان برخی کشور‌ها قلدری می‌کنند و حق وتو دارند به دلیل این است که مسلمانان به دستور خداوند مبنی بر جهاد و دفاع از حق خویش و عزت گوش ندادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را شعار استعماری خواند و گفت: اگر با دشمن در بیرون از شهر و مرزها جنگیده نشود دشمن به داخل شهر نفوذ کرده و آنگاه ما را با جنگیدن در خانه‌هایمان ذلیل خواهد کرد.

وی افزود: جهاد نکردن در راه خدا ذلیل شدن، مورد حمله قرار گرفتن از سوی دشمن، حماقت و بی‌عقلی، از دست دادن حق و محروم شدن از عدالت را برای انسان سبب می‌شود./۲۰۲/۹۳۶/ب۱

ارسال نظرات