۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۹۶۴۰۳
کتابخوانی رمز پیشرفت ملت‌ها؛

تربيت كتابخوان‌ حرفه‌اي رکن اصلی تربيت اسلامی

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی معتقد است مديران و متوليان فرهنگي باید در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی، عملا بر ارزش امور فرهنگی و نقش زیربنایی آنها در رشد همه جانبه کشور تأکید و توجه داشته باشند.
کتابخانه پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
عکس: محسن قائمی

حجت اسلام محمدباقر گرایلی، استاد حوزه ودانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پايين بودن سرانه مطالعه در كشور را نشان دهنده نوعي بي انگيزگي و عدم اطلاع كافي نسبت به كاركردهاي كتابخواني دانست و گفت: دسترسي آسان به منابع متنوع و متناسب با علايق اشخاص از ضروريات و مقدمات افزایش سرانه مطالعه است.

لزوم کاربردی سازی مطالعات و پرهیز از حجیم نگاری

وی افزود: از آیات و روایات استفاده مي شود که فرهنگ مطالعه مانند آب، شناور وسيال است و مي تواند در كنار همه شؤونات زندگي قرار گيرد؛ به عبارت دیگر انعطاف پذيري مطالعه به گونه اي است که مزاحم هيچ عملي نيست و هر كس با هر شغل و سليقه اي مي تواند به مطالعه بپردازد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة مشهد ادامه داد: نكته ديگر در تقویت فرهنگ کتابخوانی آن است كه بايد از حجيم نگاري به ویژه براي عامه مردم فاصله گرفت و به صورت پلكاني از مختصرنگاری شروع كرد.

حجت الاسلام گرایلی، كاربردي سازي مطالعه را از دیگر اصول گسترش کتابخوانی برشمرد و افزود: با گسترش كتابخانه هاي ديجيتال براي گروههاي هدف خاص مي توان به کاربردی سازی مطالعات كمك کرد.

وی اظهار کرد: به عبارت ديگر برای ترویج یک فرهنگ، بايد كتابها به گونه اي نگارش يابد كه شخص در زندگي روز مره بتواند از آنها استفاده و ارتباط برقرار کند.

تشویق به کتابخوانی باید کاربردی و مبتنی بر روشهای رشدمدار باشد

عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی درباره میزان تأثیر هدیه دادن کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه خاطرنشان کرد: اصولا تشويق، اصلی اساسي براي فرهنگسازي است و اسلام اغلب براي فرهنگسازي و گسترش اخلاقيات از این روش بهره برده است؛ اما صرف تشويق مادي نمي تواند راهكار مناسب و دائمي باشد.

حجت الاسلام گرایلی اضافه کرد: از یک سو بايد روشهاي رشدمدار و مبتني بر تربيت در كودكي را براي گسترش فرهنگ كتابخواني به اجرا گذاشت و از سوی دیگر می بایست فرهنگ كتابخواني، فراگير و كاربردي شود درست مانند اینکه هر فردی به سن 18 سالگی می رسد، به فكر اخذ گواهينامه رانندگی است چرا که می داند امری کاربردی و ضروری در زندگی است.

عضو شورای فقهی استان قدس رضوی ادامه داد: همين مسأله بايد در مورد كتابخواني نیزاعمال شود تا همگان خواندن كتاب را بخشي از زندگي خود بدانند.

مدیران و متولیان فرهنگی در عمل ارزش کتاب و کتابخوانی را نشان دهند

وی همچنین درباره نقش سوغات فرهنگی کتاب در انتقال فرهنگ اصیل به لایه های مختلف جامعه یادآور شد: پیش ازگسترش و انتقال مفاهيم اين چنيني به وسيله سوغات كتاب، بايد جامعه را به ارزش كتاب به عنوان يك كالاي ارزشمند واقف کرد.

حجت الاسلام گرایلی تصریح کرد: در این مسیر، مديران ومتوليان فرهنگي باید عملا بر ارزش امور فرهنگی و نقش زیربنایی آنها در رشد علمی کشور تأکید و توجه داشته باشند.

تربيت كتابخوان های حرفه اي جزئي از سيستم تربيت اسلامي است

وی در پاسخ این پرسش که چگونه می شود فردی کتابخوان حرفه ای شود، ابراز کرد: پیش از هر نهادی، خانواده باید پیشگام ترویج فرهنگ مطالعه برای فرزندان از همان دوران کودکی باشد.

حجت الاسلام گرایلی ادامه داد: در وهله بعد، نهادهايي مانند آموزش و پرورش، مسجد و دهها نهاد غير رسمي بايد نسبت به تربيت كتابخوانهای حرفه اي به عنوان جزئي از سيستم تربيت اسلامي اهتمام داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ازسوی ديگر نهادهاي رسمي دولتي بایدتربیت فرهنگی از جمله كتابخواني را جزوي از وظايف خود تلقي کرده و بخشي از پتانسيل فكري و مادي  خود را به اين امر اختصاص دهند كه تاکنون اين مهم به ميزان كافي در نهادهاي رسمي نهادينه نشده است.

ضرورت به روزرسانی و افزایش سرعت نشر مفاهیم فرهنگ دینی

وی با اشاره به ظرفیت کلانشهرهای مذهبی در تولید فرهنگ دینی اظهار کرد: دو مشكل اساسي که در این زمینه وجود دارد این است که مفاهیم در مواردي به روز و متناسب با اقتضائات زمان نیست و با فرهنگ و ذائقه عامه فاصله دارد، از سوی دیگر در انتقال این مفاهیم به مناطق جغرافیایی یا نسلهای جدید بسیار کند عمل می شود.

حجت الاسلام گرایلی، استفاده از زبان هنر، مخاطب شناسي و موضوع شناسي مناسب، به روز رساني مفاهيم، سيال و كابردي کردن مفاهیم و در دسترس قراردادن انها در محيط شهري و روستايي را جمله راهکارهای گسترش فرهنگ دینی معرفی کرد./930/ت۳۰۱/س

 

ارسال نظرات