۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۵۰۸۶۶۹

اخلاق؛ حلقه گم شده رقابت های رسانه ای

در حالی که این روزها محمد جواد ظریف به مرد محبوب عرصه دیپلماسی در بین دیپلمات های سراسر جهان تبدیل شده عده ای تلاش می کنند در داخل این محبوبیت را فدای رقابت رسانه ای خود کنند.
رسانه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، رقابت رسانه ای امروز به حدی داغ شده که همه تلاش می کنند با انتشار مطلب، تصویر یا فیلمی خاص در این میدان جزو برترین ها شناخته شوند اما گاهی اخلاق فدای این رقابت ها می شود تا جایی که برخی از ضربه زدن به جایگاه افرادی چون محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که چهره ای ملی دارد هم نمی گذرند.

در همین رابطه می توان به داستان انتشار ویدئویی در برخی از رسانه ها با عنوان دست ندادن و بی احترامی وزیر امور خارجه فرانسه با محمد جواد ظریف اشاره کرد که علیرغم ایجاد فضایی مناسب و تعاملی بین ایران و فرانسه در سفر چند روز اخیر ظریف به این کشور عده ای تلاش کردند با انتشار این ویدئو واقعیت را به گونه ای دیگر جلوه دهند. آن ها که مخربین دستگاه دیپلماسی تلقی می شوند نه منتقدین این دستگاه کوشیده اند تا نشان دهند مقامات فرانسوی احترامی برای ظریف قائل نبوده اند در حالی که احترام ویژه ای در این سفر برای ظریف از سوی مقامات قائل شده اند تا جایی که وزیر خارجه این کشور دست دادن با ظریف در لحظه خداحافظی را ناپسند دانسته و وی را تا کنار خودرو همراهی کرده است.

این اقدام نا بجای مخربین دستگاه دیپلماسی تنها چند ساعت بعد از سوی وزارت امور خارجه با انتشار ویدئوی کامل و واقعی مورد تکذیب قرار گرفت و افکار عمومی از واقعیت مطلع شدند اما در این میان تنها نکته ای که برای افکار عمومی قابل توجه بود این است که چرا برخی رسانه ها برای رقابت و رسیدن به درجه ای از انتشار موارد خاص اخلاق را فدای اهداف خود می کنند؟ همین امر باعث می شود در آینده دیگر حتی مطالب واقعی منتشر شده از سوی این رسانه ها با تردید از سوی افکار عمومی مواجه شود زیرا هیچگاه بی اخلاقی نتوانسته تا به امروز باعث محبوبیت شخص یا اشخاصی شود.

در زیر جزئیات انتشار این ویدئو و واکنش های وزارت خارجه را می خوانید:

بلافاصله بعد از انتشار این ویدئو در برخی از رسانه ها، محمد جواد ظریف به تشریح جزئیات این ویدئو پرداخت و در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"وی از خداحافظی و دست دادن دم درب اتاقش امتناع می کند تا به احترام ایران، وزیر خارجه اش را تا پلکان خروجی وزارت خارجه بدرقه کند. 

واقعا باعث تآسف است که گروهی برای منافع کوتاه مدت جناحی، حاضرند با دروغ گویی و تقطیع نوار ویدئویی، غرور و عزت مردم را به تمسخر بگیرند و ادعا کنند که به وزیر خارجه مردم بزرگ ایران توهین شده است.
این روزها به طور ویژه و به بهانه های مختلف و بی مایه، مورد مهرورزی دوستان قرار گرفته ام ولی،

بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم
تا سختی کمان شما نیز بگذرد".

همچنین بهرام قاسمی سخنگوی وزیر امور خارجه در گفت و گو با ایسنا در این مورد این گونه توضیح داد: این فیلم مربوط به بعد از اتمام دیدار آقای ظریف با همتای فرانسوی‌اش است. آقای ظریف از آقای «لودریان» می‌خواهد که دست دهد اما او می‌گوید تا ماشین شما را همراهی می‌کنم و آنجا بود که به گرمی دست آقای ظریف را فشرد و او را بدرقه کرد. ضمن آنکه لودریان به هنگام ورود آقای ظریف هم تا پای ماشین آمده بود و پس از احترام گارد ویژه، همتای ایرانی خود را به سمت اتاق ملاقات راهنمایی کرد.

وی ‌گفت: در هنگام ورود آقای ظریف برای انجام این دیدار، وزیر امور خارجه فرانسه استقبال گرمی از ایشان می‌کند و با وزیر امور خارجه دست می‌دهد که عکس آن در رسانه‌ها نیز منتشر شده است.

قاسمی با بیان اینکه در این دیدار وزیر خارجه فرانسه استقبال عزتمندانه‌ای از آقای ظریف انجام می‌دهند،‌ افزود: از بعد خوشبینانه اقدام کسانی که چنین اخبار و تحلیل‌هایی را منتشر می‌کنند ناشی از عدم آگاهی آنها به مسائل پروتکل و تشریفاتی عرصه دیپلماسی است. در حالت بدبینانه نیز باید گفت که بدخواهان غرور و عزت ملت ایران تلاش دارند که اقدام مثبتی که صورت می‌گیرد را به شکل دیگر و وارونه جلوه دهند. آنها تلاش می‌کنند به جای افزایش امید و دلگرمی در بین مردم و نشان دادن استقبال گرم از وزیر امور خارجه کشورمان که نماینده ملت ایران در عرصه‌ی بین المللی است حقایق را برعکس ارائه کنند تا در بین مردم ناامیدی ایجاد کنند در حالی که آنها باید بدانند واقعیت خود را نشان می‌دهد و پنهان نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای اختلافات سیاسی و دعواها و رقابت‌های جناحی را وارد عرصه سیاست خارجی کشور می‌کنند، تصریح کرد: سیاست خارجی در تمام کشورها مقوله‌ای جدا از دیگر موضوعات است و در زمان انتخابات به طور معمول احزاب خیلی وارد حوزه سیاست خارجی نمی‌شوند چراکه این حوزه در چارچوب امنیت و منافع ملی آن کشورها محسوب می‌شود.

این دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: اما متاسفانه در ایران علی‌رغم اینکه موضوع سیاست خارجی از جایگاه خاصی برخوردار است عده‌ای در راستای مسائل جناحی خود آن را به کف خیابان‌ها می‌آورند و با دروغ‌پردازی و دروغ‌سازی آن را تبدیل به اهرم فشار علیه دولت و دستگاه سیاست خارجی کشور می‌کنند.

قاسمی با اشاره به برخی از نامهربانی‌هایی که نسبت به مسائل کلان کشور و افرادی که در راستای منافع ملی کشور تلاش می‌کنند از جمله وزیر امور خارجه گفت: اینگونه رفتارها با اخلاق انسانی و فرهنگ ایرانی اسلامی سازگار نیست./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات