۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۱۲۷۰۱
آیت الله آملی لاریجانی:

ولایت یک حقیقت عظیم الهی است

رییس قوه قضائیه سرسپردن به معارف اهل بیت (ع) را لازمه دین داری شمرد و بر حب ایشان در گفتار و عمل تاکید کرد.
آیت الله صادق آملی لاریجانی  رییس قوه قضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائم شهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه امروز در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله صالحی مازندرانی و سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در قائمشهر با بیان این که امام در تصور مکتب حق، پشتوانه عظیم معنوی داشته و صرفاً ریاست دنیوی نیست گفت: امامت یک پیوند حقیقی با مدارج انسانی دارد و بلکه مرتبه ای است که تجلی اعظم حقیقت علمی الهی است.

وی با اشاره به ضرورت تعالیم قرآنی و وحیانی و معارف اهل بیت(ع) در زندگی بشر خاطرنشان کرد: ما در جهانی زندگی می کنیم که به علت غفلت از دین و حرکت در مسیر سکولاریزم به سمت مصرف گرایی و تجمل در شتاب است به خصوص دنیای غرب که انسان را به سمت غفلت سوق می دهد.

رییس قوه قضاییه به فانی بودن دنیای مادی اشاره کرد و با بیان این که اهل بیت(ع) حیات جاودان را در آخرت تفسیر می کنند، اظهار داشت: لازم است که به دنبال احیای امر اهل بیت(ع) باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر این که باید هر شخصی به اندازه سعه وجودی خود در ترویج معارف اهل بیت(ع) وقت  گذارد، خاطرنشان کرد: نکند که ما هم دچار غفلت شویم و از معارف ایشان دور بیفتیم.

نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری با اشاره به این که اگر به حقیقت انسان و دنیایی که انسان حقیقتاً به آن متعلق است برسیم، آن وقت می بینیم که کلمات اهل بیت(ع) سرشار از معارف الهی است، خاطرنشان کرد: باید به اهل بیت(ع) سرسپرد وگرنه گوینده و مدعی در دنیا زیاد است.

وی با بیان این که ولایت یک حقیقت عظیم الهی است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) رشحه ای از رشحات امام معصوم(ع) بود که توانستند «ان العزة لله و للرسول و للمؤمنین» را پیاده کند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود به اثر حب ائمه طاهرین(ع) اشاره کرد و گفت: عده ای در دنیا به دنبال کیمیا هستند در حالی که کیمیا در دستان اهل(ع) است و ما در غفلت مانده ایم.

وی، افضل عبادات را طبق کلام ائمه اطهار(ع) حب ایشان معرفی کرد و بیان کرد: در دین بسیاری از امور به عنوان افضل عبادات معرفی شده است، اما منافاتی با یکدیگر ندارند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که تعابیر مختلف از افضل عبادات قابل تفسیر در عرض یک هستند، خاطرنشان کرد: البته بهتر است آن ها را مکمل یکدیگر معنا کنیم و کسی که محب اهل بیت علیهم السلام باشد به سایر فضل ها هم خواهد رسید.

آیت الله آملی لاریجانی، باطن ائمه اطهار(ع) را دارای حقیقتی واحد دانست و بیان داشت: این تقدیر الهی است که ظهور یکی از ایشان در جهاد و شهادت باشد و دیگری در علم و گسترش تعالیم الهی باشد.

وی با توجه به این که امام صادق(ع) بالغ بر چهارهزار شاگرد را تربیت کردند، خاطرنشان کرد: معارفی را که امروز از اهل بیت(ع) پیغمبر در دست داریم مرهون زحمات این امام همام هستیم.

رییس قوه قضائیه همچنین به تعبیر «هل الدین الا الحب» در روایات اسلامی اشاره کرد و با بیان حدیث شریفی در این خصوص افزود: کسی که بر حب اهل بیت(ع) بمیرد قبرش محل زیارت ملائکه خداوند خواهد بود.

وی حب اهل بیت رسول خدا را باعث ریزش گناهن دانست و ضمن قرائت روایتی در این خصوص گفت: در روایات ما آمده است که حب ما اهل بیت گناهان را می ریزد همانند طوفانی شدید که برگ درختان را می ریزد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حب اهل بیت(ع) لازمه حب به خداوند است بیان داشت: اهل بیت(ع) فرمودند که اگر ما ایشان را محبوب خود قرار دهیم خداوند نیز محبوب ما خواهد شد.

وی افزود: تا حب خداوند نسبت به انسان نباشد انسان نیز خداوند را دوست نخواهد داشت و شاید تفسیر آیه شریفه یحبهم و یحبونه همین باشد.

آیت الله آملی لاریجانی، همچنین در اهمیت حب خدا اظهار داشت: خداوند خطاب به موسی ابن عمران(ع) فرمود: بنده به من نزدیک می شود تا آن جا که او را دوست بدارم و آن گاه خداوند می شود گوشی که با او می شنود، چشمی که با او می بیند، دستی که با او کار می کند و پایی که با آن راه می رود.

وی تاکید کرد: حب خداوند متعال تنها به زبان نیست بلکه عاشق واقعی به دنبال خلوت با معشوق و راز و نیاز با او در دل شب و توبه و مناجات است.

عضو خبرگان رهبری توجه با کلام ائمه طاهرین(ع) را امری مهم دانست و تصریح کرد: توجه و عمل به کلام اهل بیت(ع) باعث ترقی انسان است و این از تخیلات شیطانی است که انسان به خود و کلام خود تکیه کند.

وی در ادامه به حدیث عنوان بصری اشاره کرد و گفت: در کلام امام صادق(ع)، علم، نوری است که خداوند به قلب هر کسی بخواهد می تاباند و به او عنایت می کند.

رییس قوه قضائیه، عبودیت در کلام ایشان را در سه چیز معرفی کرد و اظهار داشت: در کلام امام جعفر صادق(ع) عبد واقعی کسی است که هیچ چیز را متعلق به خود نبیند، برای خودش تدبیر نکند و ببیند حق تعالی او را از چه چیز امر و نهی کرده است و در آن بکوشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود ادامه داد: ما در محضر اهل بیتی هستیم که کلامشان این گونه است و باید با توسل در محضر آنها به ایشان رجوع کنیم و رسیدن به معرفت را از ایشان بخواهیم./۹۵۰/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات