۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۱۵۳۴۸
آیت الله ممدوحی:

شیعه به دلیل نپذیرفتن طاغوت همواره تحریم بوده است

آیت الله ممدوحی گفت: شیعه از همان ابتدا طبق توصیه اهل بیت هیچ گاه زیربار حکومت طاغوت نرفته و نمی رود؛ همواره انواع و اقسام شکنجه ها، تحریم ها و آزارها را تحمل کرده اما با طاغوت مشارکت نکرده است.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در سلسله نشست های علمی مدرسه سلیمانیه پیرامون حکمت حکومت فقیه، با اشاره به مثال ها و دلایلی مبنی بر حکومتی بودن شاکله دین و وابستگی اجرای دین با وجود حکومت به نقل از مرحوم نراقی گفت: امام دو شأن دارد؛ یکی کمالات نفسانی او که مانند مظهر اسمای الهی بودن، قدرت تصرف در تکوینیات که قابل انتقال به فرد دیگری نیست و یکی شؤون مدیریتی و حکومتی و اعتباری که قابل واگذاری است.

وی افزود: در زمان حضور ائمه اطهار(ع) نیز ایشان افرادی را به عنوان نماینده خود به بلاد مختلف انتخاب می کردند و اینگونه نیست که صرفا در عصر غیبت مطرح شده باشد.   

آیت الله ممدوحی تصریح کرد: اصولا شیعه از همان ابتدا طبق توصیه اهل بیت(ع) هیچ گاه زیربار حکومت طاغوت نرفته و نمی رود؛ همواره انواع و اقسام شکنجه ها، تحریم ها و آزارها را تحمل کرده اما با طاغوت مشارکت نکرده است در حالی که سایر مذاهب اسلامی اینگونه نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مطابق روایات، هر که به هراندازه و به هر دلیل به بقای طاغوت امیدوار باشد، از آن ها بوده و عذاب خواهد شد، گفت: مشارکت در طاغوت، به فرموده امام رضا(ع) همان کفر است. امام صادق(ع) نیز از همکاری با حکومت طاغوت برحذر داشته و می فرمایند شما از دنیای آنها چیزی برنمی دارید اما آن ها از دین شما برمی دارند.

وی افزود: با توجه به ضرورت وجود حکومت برای پیاده سازی احکام دین از یک سو و نهی از پذیرش حکومت طاغوت، روشن است که حکومت باید حکومت اسلامی باشد که در عصر غیبت مصداق آن ولایت فقیه است.  

آیت الله ممدوحی با اشاره به وجود بیش از 130 فتوا از علمای بعد از غیبت کبری درباره ولایت فقیه، ابراز کرد: ولایت فقیه، متعین است و هیچ یک از علما، حکومت عادل دیگری را شایسته ندانسته است.

عضو جامعه مدرسین یادآور شد: با اینکه بیش از سه دهه از حکومت ولایت فقیه می گذرد، متاسفانه حتی طلاب ما هنوز با مقدمات و ضروریات آن آشنا نیستند و این برای یک طلبه نقص بزرگی است./930/پ202/ب1

ارسال نظرات