۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۱۵۸۲۸
معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان:

رفتار قضات تأثیر مستقیمی بر مراجعه‌کنندگان دارد

معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه قضات الگوی دیگران و رفتار آنان تأثیر مستقیمی بر مراجعه‌کنندگان دارد، گفت: بیش از ۴۸ درصد کادر قضایی استان بلاتصدی و حجم بالای پرونده‌ها و شرایط بد آب و هوایی کار در خوزستان را دشوار می کند.
قضاوت، دادگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، محمود پورمحمدی، مسؤول ارزشیابی قضات استان خوزستان، پیش از ظهر امروز، ‌در همایش توجیهی شغلی قضات جدیدالورود دادگستری استان خوزستان با بیان اینکه قضاوت، بسیار سخت و طاقت‌ فرسا و قضات مسئولیت سنگینی به عهده دارند‌، اظهار داشت: بیش از 48 درصد کادر قضایی استان بلاتصدی است و حجم بالای پرونده‌ها و شرایط بد آب و هوایی مانند گرمای بالای هوا و گرد و غبار مضر، شرایط کار در استان را سخت ‌تر می‌کند.

مسؤول ارزشیابی قضات استان خوزستان تصریح کرد: بدون شک قضات جزو معدود افرادی هستند که همواره در معرض خطر قرار دارند و اینکه افرادی برای قاضی دام پهن کنند، بسیار طبیعی است اما قاضی باید مراقب باشد که در این دام‌ ها گرفتار نشود.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان گفت: نظم در ورود به محکمه، رفتار احترام ‌آمیز با مراجعه ‌کنندگان، پایبندی به بی ‌طرفی در برخورد با مراجعین و قضاوت میان آنان و ارتقای سطح دانش، از دیگر مسائلی است که باید در اولویت رفتار قضات قرار گیرد.

این مقام مسؤول بیان داشت: قضات الگوی دیگران هستند و رفتار آنان تأثیر مستقیمی بر مراجعه‌کنندگان دارد.

در ادامه همایش، عباس حسینی‌پویا، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان با بیان اینکه دادسرا به عنوان مبدأ ورود پرونده قضایی از اهمیت بالایی برخوردار و برخورد دادیاران با مراجعه‌کنندگان بسیار مهم است، گفت: ارتقای اخلاق حرفه ‌ای و سازمانی، رفتار صحیح و پاسخگو بودن در برابر طرفین پرونده، وکلا و کارشناسان، ارتقای وضعیت دادرسی و صدور آرای مستدل و متقن و سرعت بخشیدن به رسیدگی ‌ها، از مسائلی است که انتظار می‌رود قضات دادسرا به آن عمل کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان با تأکید بر اهمیت نگارش صحیح آرای قضایی، تصریح کرد: تصمیمات قاضی باید به گونه‌ ای نگارش شود که هنگام ابلاغ، وکیل یا قاضی نیاز به خواندن کل پرونده نداشته باشند.

این مقام مسؤول ابراز داشت: شرایط کار در دادسرا، همانند اورژانس یک بیمارستان است که امکانات و نیروی انسانی کم در برابر مراجعین اضطراری بسیار دارد و اگر این شرایط را بپذیریم، کار در دادسرا قابل پذیرش می ‌شود.

همچنین حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان طی سخنانی خطاب به قضات حاضر در سالن، گفت: پیشگیری از وقوع جرم در صدر برنامه ‌های قوه قضائیه قرار دارد و برخی شهرستان ‌های خوزستان جزو مناطق گردشگری استان و در معرض مسائل و آسیب ‌های اجتماعی متعددی قرار دارند که اگر به آن ‌ها توجه کافی نشود، ممکن است شاهد وقوع جرائم باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان با ارائه گزارشی از کارگروه‌ های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌ های اجتماعی استان، از قضات جدیدالورود خواست تا با این معاونت همکاری لازم را داشته باشند.

در پایان این همایش که در آن 130 نفر از قضات جدیدالورود استان خوزستان شرکت داشتند، جلسه پرسش و پاسخ برگزار و رییس کل دادگستری خوزستان و معاونین وی به سؤالات پاسخ دادند./9456/پ203/ب1

ارسال نظرات