۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۱۸۱۱۰
عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی تشریح کرد؛

مهمترین عوامل غم و اندوه در خانواده از منظر اسلام

حجت الاسلام رفیعی گفت: اینکه می گویند اسلام دین غم و افسردگی است، تفکری کاملا اشتباه است چراکه شادی و سرور در اسلام نه تنها مذمت نشده بلکه بسیار هم مورد تأکید اسلام قرار گرفته است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی، پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که در شهرکرد در حال اجرا است، با اشاره به اینکه شادی و شادابی در اسلام یک اصل است، تصریح کرد: در اسلام غم و افسردگی از خصوصیات شیطان و شادی مخصوص بهشتیان است.

وی با بیان اینکه یکی از صفات بارز اولیای الهی شادی و شادابی است، خاطرنشان کرد: اینکه می گویند اسلام دین غم و افسردگی است، تفکری کاملا اشتباه است چراکه شادی و سرور در اسلام نه تنها مذمت نشده بلکه  بسیار هم مورد تأکید اسلام قرار گرفته است.

حجت الاسلام رفیعی با برشمردن عواملی که سبب می شود انسان احساس اندوه و غم کند، تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل غم در زندگی های امروزی، احساسهای ناروا است که به 5 دسته تقسبم می شوند.

وی اضافه کرد: احساس گناه نخستین احساسی است که اگر در وجود کسی نهادینه شود، او را غمناک می کند؛ فرد گنهکار به جای آنکه غصه بخورد باید به فکر توبه باشد چراکه گناه فرد هر چه قدر هم بزرگ باشد، از رحمت الهی بزرگتر نیست.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دومین احساس ناروایی که غم می آورد، احساس پوچی و بی هدفی است، خاطرنشان کرد: احساس پوچی که در بین برخی ها در حال گسترش است، در واقع فرار از مسؤولیت است چراکه خداوند متعال در قرآن می فرماید: ما شما را بی هدف خلق نکردیم.

عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی، احساس شکست و ناکارآمدی را یکی دیگر از احساس های ناروای زندگی های امروزی بیان کرد و افزود: امیدوار بودن در مشکلات و صبوری یکی از مهمترین راهکارهای اسلام در حین مشکلات است؛ تا وقتی اتفاقی رخ نداده باید با همه توان جلوی آن گرفته شود اما وقتی رخ داد، غصه خوردن دیگر فایده ای ندارد، باید با توکل بر خدا صبوری کنیم و این یک اصل دینی است.

حجت الاسلام رفیعی، احساس ترس را چهارمین احساس ناروایی دانست که با خود غم و اندوه به همراه دارد و گفت: در قرآن توصیه های بسیاری برای غلبه بر ترس بیان شده است که اگر در مواقع ترس بر آن توصیه ها عمل شود، خود به خود قوت قلب می گیریم که یکی از این آیات در اواخر سوره توبه عنوان شده است؛ باید ترسهای موهوم و پوچ را کنار بگذاریم تا در زندگی آرامش داشته باشیم.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه احساس نارضایتی، بدبینی و سوء ظن یکی دیگر از احساسهای ناروایی است که زندگی های امروزی را غمناک می کند، اظهار کرد: مقایسه های نادرستی که در خانواده ها صورت می گیرد سبب نارضایتی آنها می شود؛ خانواده ها باید بدانند اکتفا کردن به داشته ها بهترین گنج است که آرامش و امنیت را با خود به همراه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه وابستگی به دنیا حزن آور است؛ تصریح کرد: از آنجایی که دل کندن از دنیا بسیار سخت است، وابستگی به آن همراه با غم و اندوه خواهد بود؛ وقتی صحبت از دنیا می شود منظور این نیست که با داشتن آن مخالف هستیم، مراد این است نباید اسیر دنیا شویم.

عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی در پایان شهوت های حرام و نگاه به مال مردم داشتن را از دیگر عوامل غم و اندوه در زندگی برشمرد و افزود: به یقین حزن و اندوه درونی بر روی جسم انسان اثر می گذارد و به سلامت آن ضربه می زند؛ بنابراین بکوشیم شادی حلال در بین خانواده ها فراگیر و نهادینه شود./9457/پ202/ب1

ارسال نظرات