۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۱۹۵۴۲
سخنگوي وزارت امور خارجه:

سفر سردار باقری يك گام تكاملي در روابط بين ايران و تركيه بود/ مساجد نقش وحدت آفرين در جامعه داشته باشند

قاسمی با بیان این که سفر رييس ستاد مشترك نيروهاي مسلح به تركيه سفري بي نظير بود، گفت: این سفر يك گام تكاملي در روابط بين ايران و تركيه بود.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري  سا، بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هفتگي خود در  رابطه با موضوع حقوق مردم كردستان، گفت: همه از آزادي برخوردار هستند و مواضع ما در مورد همه پرسي و حاكميت عراق روشن است، سخنان سرلشگر باقري در اين مورد دقيق و به جا بوده است.

وي در مورد سفر دكتر ظريف به افغانستان براي حل مشكلات و مواضع و حل نشدن موضوعات، بیان داشت: طبيعي است با وجود برخي اختلافات بين كشورها مشكلاتي بر سر زمان وجود دارد، ما در رابطه با موضوعات كارشناسي كار مي كنيم و اميد داريم گروه هاي پنج گانه هر چه سريع تر مشكلات را حل كنند.

قاسمي در پاسخ به حقوق بشر آمريكايي و واكنش ترامپ نسبت به بارسلونا و مواضع ايران، اظهار كرد: آمريكا استانداردهاي دوگانه دارد، موضع گيري هاي بيگانه آمريكا در اتفاقات مختلف دنيا مشخص است و اين وضعيت اصلاح نمي شود.

سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبني بر اقدامات وزارت خارجه در دولت دوازدهم، تصريح كرد: يكي از اهداف و ويژگي هاي وزارت امورخارجه حفاظت از برجام و دستاوردهاي آن است و اين موضوع بايد به طور جدي بررسي شود، از آنجايي كه برجام يك توافق چندجانبه است مي توانيم از دستاوردهاي آن حفاظت كنيم.

وي در مورد سفر سردار باقري به تركيه، تأكيد كرد: سفر رييس ستاد مشترك نيروهاي مسلح به تركيه سفري بي نظير بود زيرا در طي شش سال ما هيچ تبادلي با همسايه خود نداشتيم و سردار باقري مذاكرات بسيار مهم و تعيين كننده اي را داشت، در مورد اين سفر فعلا بايد سخن كم گفت زيرا در آينده آثار مثبت اين سفر در روابط دو جانبه مشهود خواهد بود.

سخنگوي وزارت امورخارجه يادآور شد: اين سفر قرار است ادامه پيدا كند و اميد است در آينده در تهران اين جلسات ادامه پيدا كند، تأمين روابط بين دو كشور در منطقه و ايجاد وحدت براي امنيت منطقه را بايد مدنظر قرار داد و اين سفر در شرايط خاصي برقرار شد، زيرا فاز روابط به شكلي ديگر بود اما امروز فاز اين روابط عوض شده است و مي توان در مسائل مختلف رايزني كرد و اين سفر يك گام تكاملي در روابط بين ايران و تركيه بود.

وي در مورد ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه در دولت دوازدهم، ابراز داشت: ما همچون گذشته سعي داريم دستگاه هاي اقتصادي داخلي را با كشورهاي خارجي هماهنگ كنيم، با اين وجود سعي داريم با شرايط جديد اقتصادي يعني اقتصاد مقاومتي شرايط بهتري را بتوانيم ايجاد كنيم و وظيفه ما تسهيل روابط اقتصادي ايران است.

قاسمي در مورد وضعيت پاسپورت ايرانيان در كشورهاي ديگر به خصوص قطر، گفت: ما خوشبختانه امروز شرايط بهتري را نسبت به گذشته داریم، در قطر هم امروز بازرگانان و تجار ما مي توانند پاسپورت يك ماهه بگيرند و در صورت نياز هم تمديد كنند ولي به هر حال ما شرايط بهتري نسبت به گذشته داريم.

وي در مورد برخورد نادرست برخي سفارتخانه ها با ايرانيان نيز يادآور شد: امروز ما با برخي سفارتخانه ها مذاكره كرده ايم، شرايط خوب شده است و آنها قول داده اند كه خدمات جديد را براي تسهيل خدمات به ايرانيان فراهم كنند و اميد است شرايط بهتري را در آينده شاهد باشيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد ادغام برخي معاونت هاي وزارت خارجه نيز افزود: ما روي اين موضوع چند ماه يه صورت فشرده كار كرده ايم، امروز با توجه به اتفاقات جديد منطقه اي اولويت ها عوض شده است، بنابراين ما بايد تغييراتي را داشته باشيم و از اين رو سعي كرديم سه معاونت منطقه اي را ادغام در يك معاونت سياسي كنيم.

قاسمي در مورد ديپلماسي خارجي وزارت خارجه در دولت دوازدهم، افزود: پيام ما در روابط خارجي روشن است، ما به دنبال همكاري با همسايگان و ارتباط با آنها هستیم و بايد ثبات و امنيت منطقه را تأمين و با موضوع تروريستم ميارزه كنيم و هر كسي كه مي تواند به ايران كمك كند با او همكاري خواهيم كرد.

وي در مورد روابط ايران و عربستان نيز بيان كرد: روابط بايد دوطرفه باشد، عربستان بايد ديد خود را نسبت به اطرافش باز كرده و ثبات و امنيت منطقه را در اولويت قرار دهد، ما هم طي يك سال گذشته آنچه را كه نياز بود در روابط با عربستان انجام شود در زمان مشخص انجام داديم ولي به هر حال امروز نوبت عربستان است كه گام هاي بيشتري در روابط با ايران بردارد.

سخنگوي وزارت امورخارجه در مورد دوره جديد دولت دوازدهم و ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه، اضافه كرد: امروز مجموعه دستگاه هاي مختلف به همراه رسانه ها بايد همكاري كنند و ما تنها در بخشي از مسائل مي توانيم ورود كنيم، امروز هيأت هاي رسانه اي زيادي را با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به كشورهاي مختلفي ارسال كرديم اما نبايد فراموش كرد كه ما يك سري ساختارها را در داخل كشور باید ايجاد كنيم.

قاسمي در مورد جلسه اين هفته آژانس و طرح موضوع برجام و حضور نمايندگان آمريكا نيز خاطرنشان كرد: اقدامات آژانس مشخص است و آنچه در مورد ايران نيز منتشر كرده است همه مبني بر پايبندي ايران بوده و اينكه نمايندگان آمريكايي رفت و آمدهايي با آژانس دارند به خودشان مربوط است ولي تلاش براي كارشكني برجام بي فايده است و گزارشات امروز آژانس نشان دهنده رعايت ايران در مسائل مختلف است.

وي در راستاي اقدامات عربستان و درخواست ميانجيگيري از سوي وزير كشور عراق، گفت: آنچه بين رياض و بغداد مكاتبه شده است به روابط بين دو كشور مربوط مي شود و در اين امر دخالت و اظهار نظري نداريم ولي ما خوشحال مي شويم كه كشورهاي همسايه ما روابط خوبي را با هم داشته باشند اما اينكه در اين مكاتبات نام ايران هم آمده شده است را بايد دو كشور پاسخگو باشند

سخنگوي وزارت امورخارجه در مورد اجلاس آستانه و تصميمات مهم كه ممكن است گرفته شود نيز گفت: اميدواريم اين اجلاس در شهريور برگزار شود و ما نظرات خود را با دو كشور ديگر در مورد سوريه بگيريم و روابط بين سه كشور ادامه خواهيم داد و سفر سردشگر باقري به اين اجلاس مربوط نمي شود و هر كدام از اين دو اتفاق جدا است، زيرا در حوزه تركيه موضوعات فراگير منطقه اي مطرح بود و ما با جديدت تمام دو روابط خود با روسيه و تركيه ادامه خواهيم داد و اجلاس آستانه با اين موضوع متفاوت است.

قاسمي در مورد موضوعي كه يك روزنامه خارجي برای حملات نظامي ايران در سوريه بيان كرده است، گفت: در اين مورد اطلاعاتي ندارم و اينكه نام سه كشور براي حملات نظامي مطرح شده است مربوط به شخصيت هاي نظامي كشورها است، در مورد اقدامات نظامي در قبال شهادت حججي در سوريه هم باز مقامات نظامي ما پاسخگو هستند.

وي در زمينه كسب خسارت براي كودتاي ٢٨ مردادماه نيز گفت: متأسفانه دستگاه هاي مختلف در اين مورد در كشور به يك انسجام نرسيده اند و از اين رو اتفاق خاصي هنوز در مجامع بين المللي رخ نداده است.

سخنگوي وزارت امورخارجه در مورد كمك ايران به ميانجيگري بين عربستان و عراق، اظهار داشت: از هر تحولي كه از مشكلات في ما بين دو طرف بكاهد استقبال مي كنيم و در اين جهت هميشه تلاش كرده ايم، كشورهاي زيادي درخواست از ما داشته اند كه اين ميانجگيري را داشته باشيم و خودشان نيز اقداماتي داشته اند اما عربستان بايد ديد خود را نسبت به روابط تغيير دهد.

قاسمي در مورد انتشار اخبار رسانه اي كويت عليه ايران، گفت: اين اولين بار نيست كه رسانه هاي كويت اين اقدام را انجام مي دهند كه هميشه كذب بودن اين موضوع مشخص مي شود، دولت كويت با مكانيزم عادي خودش باید از انتشار برخي اخبار نادرست جلوگيري كند و سعي كند آنها را به سوي راستگويي سوق دهد.

وي در مورد واكنش نماينده خرمشهر مبني بر دروغ گو بودن دكتر ظريف در جلسه رأي اعتماد، تصريح كرد: طي اين سال ها همه ديده اند كه دكتر ظريف مردي خوش رو و اخلاق مدار است و هميشه سعي كرده واقعيات را بيان كند اما آن نماينده مشخص نيز در پايان جلسه به خدمت دكتر ظريف رفت و از ايشان عذرخواهي كرد.

سخنگوي وزارت امورخارجه در رابطه با تروريست خواندن ايران در منطقه از سوي برخي مقامات آمريكايي، افزود: سياست آمريكا هميشه مبتني بر تروريست خواندن ما بوده است، آمريكا سياست دوگانه دارد و اتهاماتی که به ایران مي زند نادرست است و اگر تلاش هاي ايران در مقابل داعش و تروريست نبود شايد امروز منطقه وضعيت ديگري داشت، نبايد فراموش كرد ايران كشوري توانمند است و با توان اقتصادي و ثروت خدادادي مي تواند آينده روشني داشته باشد.

قاسمي در زمينه روز جهاني مسجد كه مصادف با ٢١ آگوست است و بهره برداري وزارت امورخارجه از اين وضعيت، گفت: نمايندگان ما هميشه مساجد را مدنظر داشته و در ايام هاي مختلف مراسم هاي خاص را در مساجد به پا كردند و بايد همگرايي مسلمانان را در اين كانون بيشتر مورد اهميت قرار داد و مساجد بايد نقش وحدت آفرين در بين مسلمانان داشته باشند.

وي در پايان در مورد موضوع افغانستان و پخش عمده مواد مخدر از سوي قاچاقچيان اين كشور نيز تصريح كرد: ما با افغانستان بر سر مسائل مرزي و ورود مواد مخدر مشكل داريم و كميته هاي مشخصي بين ايران و اتحاديه اروپا در زمينه ممنوعيت مواد مخدر تشكيل شده است، اما سيستم قضايي و ديگر حوزه ها بايد در مورد اين موضوع اقدامات لازم را انجام دهند و ما تنها در حيطه وظايف خود مي توانيم اقداماتي داشته باشيم، اميد است سه قوه در دولت جديد محكم با اين موضوع برخورد كنند./٨١٦/۲۰۰/ب۲

ارسال نظرات