۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۲۸۸۴۲
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری:

قصد قربت لازمه حضور در عزاداری امام حسین است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که حضور در عزداری امام حسین(ع) در راستای اطاعت از فرمان خداوند مبنی بر اقامه شعائر الهی است، گفت: حضور در روضه امام حسین(ع) باید با قصد قربت همراه باشد تا از انسان پذیرفته شود.
حجت الاسلام ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری، امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 110 سوره کهف گفت: در این آیه یکی از اساسی ترین دستورات خداوند به بندگان بیان شده است.

وی افزود: آیه 110 سوره کهف می فرماید«قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد.

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: این آیه به قصد قربت و نیت خالصانه در عبادت پروردگار تأکید داشته و می فرماید که انسان نباید در عبادت خداوند کسی را دخیل و شریک کند.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با اشاره به این که انجام اعمال عبادی عرصه بروز و ظهور مقام عبودیت و اطاعت از خداوند است، گفت: تمامی اعمال انسان اگر بخواهد عنوان عبادت را داشته باشد و انسان را به مقام عبودیت برساند باید با قصد قربت همراه باشد زیرا اعمالی که با قصد قربت همراه نباشد از دایره عبادت بودن خارج می شود.

وی افزود: افراد زیادی اعمال عبادی از جمله نماز، روزه و حج را به خاطر تعریف و تمجید دیگران انجام می دهد که این اعمال به دلیل اینکه فاقد قصد قربت هستند از دایره عبودیت خارج می شوند.

استاد حوزه علمیه قم  تصریح کرد: رسول خدا(ص) در این زمینه در یک روایت نورانی می فرمایند«در دوره آخر الزمان مردمی که برای حج به مکه می روند به چند دسته تقسیم می شوند، دسته اول کسانی هستند که از همان ابتدا برای تجارت به مکه می روند، دسته دوم افرادی هستند که برای سیاحت و گردشگری به مکه می روند و دسته سوم افرادی هستند که به دلیل ریاکاری در مقابل مردم به حج رفته و در عمل آنها قصد قربت وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با بیان این که دسته چهارم حجاج آخر الزمان کسانی هستند که بنابر حدیث حضرت رسول(ص) هدفشان از انجام حج کسب رضایت و قربت خداوند است، گفت: تنها حج این گروه اندک در پیشگاه خداوند پذیرفته است و حج سه گروه دیگر از زمره اعمال عبادی خارج می شود.

 وی افزود: نیت و قصد قربت به حدی در قبولی اعمال اهمیت دارد که اگر کسی همراه رسول خدا(ص) در خط مقدم و در جبهه جهاد حضور داشته باشد  اما قصدش قربت الی الله نباشد به مقام شهید نرسیده و تنها کشته می شود و اجر شهید برای او ثبت نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در مقابل این افرادی گروهی هستند با وجود این که میدان جهاد را ندیده اند با اعمال ظاهری و بانیت قربت الی الله اجر شهدا را به دست می آورند که حضرت رسول(ص) در یک روایت نورانی به این گروه اشاره دارند.

وی افزود: جوانی که قادر به انجام گناه بوده اما به خاطر رضایت و قربت خداوند گناه و معصیت را کنار می گذارد بنابر روایت حضرت رسول(ص) اجر هفتاد شهید را دارد.

وی با اشاره به اینکه حضور در عزداری امام حسین(ع) نیز یکی از اعمال عبادی مستحب بوده و در راستای اطاعت از فرمان خداوند مبنی بر اقامه شعائر الهی است، گقت: بنابراین حضور در روضه امام حسین(ع) نیز باید با قصد قربت همراه باشد تا از انسان پذیرفته شود در غیر این صورت اگر انسان در روضه امام حسین(ع) حاضر شود ولی قصد قربت نداشته باشند اجری معنوی از حضور در این محفل نورانی نصیب او نخواهد شد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات