۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۴۳۳۷۰
مدیر عامل خبرگزاری رسا مطرح کرد؛

لزوم تهدید زدایی رسانه ای از حوزه و روحانیت/ دشمن می خواهد اندیشه سکولار را در حوزه به گفتمان تبدیل کند

حجت الاسلام محققی با اشاره به لزوم جریان سازی رسانه علیه تهدیدهای دشمنان در حوزه علمیه، تأکید کرد که حوزه اصیل حوزه ای است که در راستای اهداف انقلاب حرکت کند
تودیع و معارفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی در جمع مدیران، دبیران و کارکنان مؤسسه رسا، یک بحث اخلاقی از جامع السعادات درباره دو چهره بودن افراد را از آسیب های برخی محیط های کاری رسانه ها عنوان کرد و گفت: دورویی یک رذیله اخلاقی است که مرحوم نراقی نیز به آن اشاره کرده و نفاق را مخالفت درون با برون، نهان با آشکار دانسته است.

وی افزود: البته انسان در برخی موارد نباید عقاید خود را ابراز کند. چنان چه در اعتقاد شیعه پوشاندن اعتقاد از مخالفان برای حفظ جان یا همان تقیه لازم است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا مراتب دورویی را شامل اعتقادات، رفتار، گفتار و معاشرات با مردم دانست و عنوان کرد: نفاق در معاشرت این است که شخصی در ظاهر با دوست خود با لحن محبت آمیز و ناصحانه برخورد کرده ولی در پشت سر با بدگویی و تخریب، به اعتبار اجتماعی یا اقتصادی او نقص وارد کند.

وی یادآور شد: گاهی دو گروه یا دو سلیقه با هم رقابت دارند یا دشمنی و اختلاف بین آنها دیده می شود؛ منافق کسی است که با هر دو طرح دوستی می ریزد و پیش هریک از او تمجید و ستایش کرده و از طرف مقابل بدگویی  می کند.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه، حالت اخلاقی مقابل نفاق را وفاق و مدارا نامید و گفت: فضیلت اخلاقی این است که انسان سعی کند در آشکار و نهان یکسان باشد یا حتی سعی کند در غیاب افراد بهتر از پیش روی آنان برخورد کند.

حجت الاسلام محققی در بخش دیگری از سخنان خود به زلزله های اخیر در کشور اشاره کرد و با تأکید بر این که زلزله یک امتحان الهی و نشانه و یادآور برپایی قیامت است، ابراز داشت: در این چنین مواقعی رسانه ها از انتشار اخبار اضطراب آفرین و ترویج دهنده خرافات پرهیز کرده و با ارتقای  آموزش های همگانی وظیفه خود را انجام می دهند.

ارزش علمی هر جامعه وابسته به میزان پژوهش ها و نوآوری اندیشمندان آن است

وی ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، اعتبار و ارزش علمی هر جامعه را وابسته به میزان پژوهش ها و نوآوری های اندیشمندان آن جامعه دانست.

غلبه بر داعش نتیجه تدابیر رهبر انقلاب و فتوای مرجعیت دینی عراق بود

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به این که پیروزی امت اسلامی بر داعش نتیجه فتاوای هوشمندانه مرجعیت دینی عراق بود، عنوان داشت: داعش، یک کاریکاتور از اسلام با نسخه آمریکایی به دست نقاش سعودی بود. در چند سال گذشته، ایثار مدافعان حرم در کنار اطلاع رسانی ها و شفاف سازی های رسانه های کشور این مسأله را ثابت کرد.

وی تصریح کرد: در این پیروزی بزرگ نباید از تدابیر رهبر معظم انقلاب، فرمانده سپاه قدس حاج قاسم سلیمانی و نیروی حشد الشعبی غافل بود. این پیروزی نشان داد که استمرار بر ایستادگی در ابعاد مختلف نتیجه می دهد و جریان مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی در منطقه، امید تازه ای گرفت.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به این که باید در جهت تهدید زدایی دشمن تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: لازم است در این مسیر تلاش بیشتری داشته باشیم، البته به این معنا نیست که دچار توهم توطئه شده ایم بلکه بر اساس اخبار و اطلاعات مسوولان و متولیان امورو تحلیل های کارشناسان، حوزه انقلابی با آسیب ها و تهدیدهایی روبه رو است.

دشمن می خواهد اندیشه سکولار را در حوزه به گفتمان تبدیل کند

وی دغدغه مسوولان عالی حوزه و علما را تقویت نظام و انقلاب دانست و گفت: چه بسا منادیان جدایی دین از سیاست در سطوح مختلف حوزه پراکنده باشند ولی هنوز تبدیل به گفتمان غالب نشده اند. دشمن می خواهد این اندیشه را تبدیل به گفتمان کرده و با تبدیل گفتمان به جریان با پایگاه اجتماعی برای نظام هزینه تراشی کند.

حجت الاسلام محققی خاطرنشان کرد: تقویت گروه های هم فکر سکولار در حوزه، افزایش نفوذ جریانی و نفوذ اندیشه ای تهدیدهای دیگری است که برای حوزه امروز وجود دارد؛ امروز دشمن به راحتی با شبکه های اجتماعی در این زمینه کار می کند.

وی با بیان این که مراجع عظام تقلید همواره دلسوز فضلا، مطالبه کننده ارتقای سطح علمی طلاب و پیگیر امور حوزه ها هستند، ابراز کرد: اقدام دیگر دشمن،  ناکارآمدسازی و القای نارکارآمدی حوزه هاست. دغدغه همیشگی امام این بود که حوزه همیشه حامی و پشتیبان نظام باشد و حتی امام فردی را مأمور کرده بودند که مشکلات و معضلات کشور را خدمت مراجع وقت مطرح کرده و پاسخ بگیرد.

وی با بیان این که به تاکید رهبر معظم انقلاب، حل نیازها و مشکلات نظام در رأس وظایف حوزه قرار دارد، یادآور شد: جامعه و نظام، منتظر نظریه پردازی اندیشمندان حوزوی در موضوعات مورد نیاز هستند. به همین جهت تولید علم و نظام سازی از اهمیت فوق العاده ای در حوزه برخوردار است.

حوزوی بودن فصل مقوم خبرگزاری رسا است

وی یادآور شد: تبدیل رقابت ها به دشمنی ها، القای نارضایتی نسبت به وضعیت رو به رشد موجود و تعارض سازی بین مراکز انقلابی و مؤسسات حوزوی از دیگر مسائلی است که حوزه را تهدید می کند که باید در اطلاع رسانی توجه داشته باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به این که فصل مقوم این خبرگزاری، حوزوی بودن است، یادآور شد: حوزه اصیل حوزه ای است که به فکر ارتقای نظام و تقویت اندیشه های رهبر معظم انقلاب باشد. از این رو با سر بلندی خودمان را طلبه حوزه و سرباز نظام می دانیم./1330/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات