صفات منافقين از نگاه آيات قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسيرآيه 67 سوره توبه، گفت: سوره توبه از آخرين سوره هايي است كه به پيامبر اكرم(ص) نازل شد و در سالهاي آخرعمر پيامبر اكرم(ص) جريان نفاق در مدينه قوي و فراگير شده بود به همين علت، در اين سوره مكرر خداوند از صفات و خصوصيات منافقين صحبت ميكند.
وي ادامه داد: يكي از مصاديق اين آيات با دوران حاضر اين است كه انقلاب ما روز به روز شكوفاتر مي شود و هر چه از عمر انقلاب مي گذرد جريان هاي نفاق و منافقين نيز قويتر مي شوند از اين رو، اگر منافقين ابتداي انقلاب شخصيت هاي نظام را با گلوله ترور مي كردند، امروز استوانه هاي نظام را كه خار چشم دشمنان هستند را ترور شخصيتي ميكنند، به همين دليل شناخت منافقين و ويژگيهاي آنها لازم است تا مراقب باشيم در دام آنها گرفتار نشويم.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ›› منافقين از جنس يكديگر و شبيه به يكديگر هستند، كارهاي آنها مشابهت دارد و از يكديگر درس ميگيرند از اين رو، نفاق را نبايد تنها در بين آقايان جستجو كرد بلكه به بين خانم ها نيز وجود دارد.
وي افزود: اگر خداوند مي فرمايد ‹‹بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ›› به اين معني است كه رفتارهاي منافقين ممكن است با يكديگر تفاوت داشته باشد، اما روح نفاق يكي است و منافقي كه ابتداي انقلاب با اسلحه گرم ترور مي كرد با منافقي كه امروز در فضاي مجازي ترور شخصيتي ميكند يكي است اما نوع رفتارها تغيير كرده است.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند خصوصيت بعدي منافقين را كه به آن اشاره ميكند اين است كه ‹‹يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ›› در آيات قرآن امر به معروف و نهي از منكر مي شود، اما در اين آيه عكس آن را مي فرمايد و به كارهاي منكر امر ميكنند و از كارهاي معروف نهي ميكنند.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: منافقين هر كار خيري را مورد هجمه قرار مي دهند تا از انجام كار خير خود داري شود كه اين عمل همان مانع شدن از كار خير و تبليغ براي كارهاي فاسد است.
وي افزود: خداوند خصوصيت بعدي منافقين را كه به آن اشاره ميكند اين است كه ‹‹وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ›› خسيس هستند و نه تنها كار خير انجام نمي دهند، بلكه مانع انجام كار ديگران نيز مي شوند، چرا كه انسان منافق به روز قيامت ايمان و باور ندارد كه بخواهد انفاق كند تا چندين برابرآن را در قيامت از خدا بگيرد.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه 98 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ مَغْرَمًا وَيَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوَائِرَ›› برخي از اعراب پولهايي را كه انفاق مي كنند آن را ضرر مي دانند، منافق نيز كمك نمي كند و اگر كمكي را هم انجام دهند احساس ضرر و زيان ميكنند، چرا كه به روز قيامت ايمان ندارند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: مومن بر عكس منافق معتقد است آنچه را در راه خدا انفاق كند قبل از اينكه به نيازمند برسد، به خدا رسيده است و براي همين است كه مومن به هيچ عنوان از انفاق كردن كوتاهي نميكند.
وي افزود: از طرف ديگر منافقين هر گونه كاري كه دنيايي باشد به آساني برايش هزينه ميكنند، اما از هزينه كردن در راه خدا خود داري مي كنند، بنابراين خداوند اين افراد را به حال خود رها ميكند تا خوب ثروت اندوزي كنند و بعد ناگهان همه ثروت آنها را يك جا از آنها ميگيرد.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ›› اين افراد خدا را فراموش ميكنند و خداوند نيز آنها را فراموش مي كند.
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه انسان مومن هميشه نگران آخرت است، ابراز کرد: انسان مومن روزانه چندين نوبت در نماز مي گويد ‹‹مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ›› خدا مالك روز قيامت است، خداوند مي فرمايد، كساني كه روز قيامت را فراموش ميكنند ما نيز روز قيامت آنها را فراموش مي كنيم.
وي افزود: خداوند درانتهاي اين آيه مي فرمايد ‹‹إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ›› ريشه واژه فقه به معني چيزي است كه سرجاي خود نباشد، از اين رو خداوند منافقين را به چيزي كه سرجاي خودش نيست تشبيه كرده است./1307/پ203/ب1