مقاله کاربست اصول آیندهپژوهی در تبیین آینده جهان از منظر قرآن بررسی شد
![پیش نشست همایش دکترین مهدویت](/Original/1397/01/21/IMG12214673.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عزتالله احمدی، نویسنده مقاله کاربست اصول آیندهپژوهی در تبیین آینده جهان از منظر قرآن، در پیش نشست چهاردهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت که در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به ارائه کلیاتی از مقاله خود پرداخت.
وی اظهار داشت: آینده پژوهی دانش و رشتهای است که عمدتاً پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک روش علمی در میان رشتههای علمی دیگر پا به عرصه وجود گذاشت.
حجت الاسلام احمدی ابراز داشت: آینده پژوهی با استفاده از شناسایی و تحلیل رویدادها، آیندههای محتمل را به صورت نظاممند بررسی کرده و تلاش میکند آیندهای مطلوب را به تصویر کشیده و راههای رسیدن به آن را مشخص کند.
وی این مقاله را دارای دو رکن اصلی رویدادها و روندها معرفی و تصریح کرد: رویدادها حوادث و اتفاقاتی هستند که در زمانهای پیش و پس از رخدادهای دیگر به وقوع پیوستهاند و روندها نیز به تغییرات منظم، دورهای و مستمر در طول یک بازه زمانی مشخص اطلاق میشود.
نویسنده این مقاله با بیان این که آینده جهان و چگونگی پایان آن از دغدغههای همیشگی بشریت بوده است، عنوان کرد: بشر همواره کوشیده است تا از طریق شیوههای گوناگون به کشف رمز و رازهای آینده جهان بپردازد، از این رو یکی از مسائل مهم و اساسی در ادوار تاریخی بشر، پرسش از چگونگی پایان این عالم بوده است.
وی گفت: دین اسلام که کاملترین و آخرین دین الهی است، برای هدایت بشر ارائه گردیده و از موقعیت و جایگاه خاصی برخوردار است، به همین علت میتواند پاسخ شایستهای به این پرسشها بدهد.
این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: بشر میتواند با ارائه پرسشهای خود به قرآن کریم که به عنوان متقنترین و محکمترین متن در دین اسلام مطرح است، با روش اکتشافی و تفسیری، پاسخ درستی را از آن استخراج و استنتاج نماید.
وی ابراز داشت: علیرغم ناهمواریها و فراز و فرودهایی که در مسیر حرکت بشریت به سوی آینده وجود دارد، دیدگاه قرآن کریم نسبت به آینده جهان خوشبینانه بوده و چشماندازی که برای آینده جهان و جامعه بشری تصویر میکند، چشم اندازی روشن و آیندهای مطلوب است.
حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: از منظر قرآن کریم آن جامعهای آرمانی است که خورشید عدالت و حقیقت در آن طلوع نموده و در پرتو آن حاکمیت صالحان و نیکان شکل گرفته و جامعه بشری به سر حد کمال خویش نائل شده است./878/پ۲۰۲/ج