۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۵۷۰۰۶۸
یادداشت؛

بن بست حقوق بشری کدخدا

هفتم الی دوازدهم تیرماه با عنوان «هفته حقوق بشر آمریکایی» نام‌گذاری شده، مجالی است تا به‌طور ویژه بر سیاهه جنایات آمریکا در حق انسان‌ها تأمل کرد و صفحاتی از کتاب ننگین توحش کدخدا در این بخش را مورد مداقه قرار داد.
جنگ افروزی آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، سردمدار نظام سلطه با ماسک حقوق بشر و تأمین صلح و امنیت دنیا زشت‌ترین و کریه‌ترین اقدامات ضدحقوق بشری علیه جمهوری اسلامی از کشتار زنان و کودکان بی‌گناه، ترور بزرگان، سیاستمداران، علما و مردم کوچه و بازار گرفته تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری را چند دهه پیش در همین ایام مرتکب شد و فصلی دیگر بر کتاب قطور سیاست‌های ضدبشری خود افزود.

بااین‌همه، کاخ سفید هنوز از گروگان گرفتن واژه «حقوق بشر» و تعدی به جان و مال و ناموس انسان‌ها نه‌فقط در ایران و سراسر دنیا شرمنده نیست، بلکه با وقاحت تمام، خود را پرچم‌دار و مدعی درجه‌یک حمایت از حقوق بشر در دنیا می‌داند و می‌خواند.

آمریکایی‌ها نام جلادانی که قریب به 17 هزار نفر از مردم ایران را با خشن‌ترین روش‌ها به شهادت رسانده‌اند از لیست سیاه تروریسم خط می‌زنند، در اجلاس منافقین در پاریس که مهد به‌اصطلاح دموکراسی و آزادی است، برایشان کف مرتب می‌زنند، این نمایش تهوع‌آور را هرسال تکرار می‌کنند، توهم برهم زدن جشن 40 سالگی انقلاب را بر زبان می‌آورند، خواب تاج‌وتخت برای خون‌ریزان منافق می‌بینند و این‌گونه در مقام عمل، حقوق بشر آمریکایی را در معرض قضاوت افکار عمومی جهان می‌گذارند.

گستاخی مستأجران کاخ سفید به حدی رسیده که حتی رژیم‌های کودک کش مانند رژیم‌های صهیونیستی و سعودی را مدافع آزادی و حقوق انسان‌ها معرفی می‌کند و ایران اسلامی را به همگامی با سیاست‌های آنان فرامی‌خواند ! «نوآم چامسکی»، تحلیلگر و زبان‌شناس سرشناس آمریکایی در سرمقاله‌ای که سه سال پیش برای روزنامه «هافینگتون پست» به رشته تحریر درآورد، با تشریح ترفندهای واشنگتن برای سوءاستفاده از ارزش‌های پرزرق‌وبرقی مثل «صلح»، «امنیت جهانی» و «حقوق بشر» نوشت: «آمریکا می‌خواهد با اسرائیلی که در غزه و دیگر مناطق مرتکب جنایت می‌شود یا عربستانی که وضعیت حقوق بشر آن بر کسی پوشیده نیست، به ایران درس اخلاق بدهند»!

وی با طرح این پرسش که چه کشوری تهدید واقعی برای جهان محسوب می‌شود می‌نویسد: «باوجودآن که مقام‌های بلندپایه و مفسران آمریکایی ایران را تهدید شماره یک برای امنیت جهان تلقی می‌کنند اما نتایج نظرسنجی موسسه‌های «گالوپ» و «وین» نشان می‌دهد آمریکا برنده جایزه «بزرگ‌ترین تهدید» در همه ابعاد برای بشریت است.» در عرصه بین‌المللی، آمریکا سیاست یک و بام و دوهوا را دنبال می‌کند و هر کشوری که بوی نفت و پول ازآنجا به مشام کدخدا برسد، بهشت حقوق بشر، آزادی و دموکراسی است و هر ملتی که دست واشنگتن را از مقدرات خود کوتاه کند، محور شرارت و دیکتاتوری نام می‌گیرد.

به قول ستون نویس روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» که سیاست‌های ضدحقوق بشری عربستان را زیر ذره‌بین قرار داده، «چرا این‌قدر در برابر نظامی که حقوق بشر را نقض می‌کند، تسامح به خرج داده می‌شود؟ حقوق بشر در عربستان نقض می‌شود، جلادان سعودی از کثرت مجازات‌های بدنی در عربستان خسته شده‌اند و مسئولان سعودی در ماه ژوئن سال 2017 میلادی هشت نفر جدید را برای گردن زدن استخدام کردند.» 

افزون بر این، واشنگتن چشم خود را به روی کشتار صدها فلسطینی و مجروح شدن هزاران تن از آن‌ها توسط نظامیان صهیونیست بسته و با زیر پا گذاشتن قطعنامه 194 سازمان ملل در به رسمیت شناختن حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینشان، اولین و بدیهی‌ترین حقوق آن‌ها را نادیده گرفته و به دنبال حذف مسئله فلسطین از طریق «معامله قرن» است. از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز به علت عدم توجه کشورهای دنیا به قرائت واشنگتن از این واژه و محکوم کردن جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی خارج می‌شود و از جانب دیگر، ایران اسلامی را به دلیل رعایت معیارهای اسلامی در احکام و قوانین جاری کشور تحریم می‌کند!   در صحنه داخلی نیز اوضاع حقوق بشر آمریکا اسف‌بار است.

امروز کسی نیست که بتواند منکر نقض سیستماتیک حقوق اقلیت‌ها، رنگین‌پوستان و مهاجران شود. اگر یک سیاه‌پوست مرتکب جرمی ‌شود، برچسب دزد و جانی به او زده می‌شود و اگر یک مسلمان مجرم شناخته شود، تروریست نام می‌گیرد اما در مورد سفیدپوستان آمریکایی یا اروپایی این‌گونه نیست، چراکه اگر جرمی مرتکب شوند، می‌گویند ازنظر فکری و روانی دچار مشکل بوده و باید برای بازگرداندن وی به شرایط ایده آل و نرم‌های اجتماعی، او را درمان کرد! این در حالی است که سیاست‌های ظالمانه و تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی آن‌چنان وسیع و گسترده است که صدای نهادهای قانونی و حقوقی آمریکا را هم درآورده و به‌عنوان نمونه، اخیراً ۱۸ ایالت آمریکا شکایتی را علیه دولت ترامپ بر سر سیاست جدا کردن کودکان مهاجر از والدینشان تنظیم کردند. 

از سوی دیگر، در هر ساعت از اجرای تئاتر مضحک به‌اصطلاح «مبارزه با تروریسم» که گسترش این پدیده شوم در غرب آسیا را در پی داشته و میلیون‌ها مهاجر و قربانی ره‌آورد آن بوده، ۱۴ میلیون دلار هزینه از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی رفته است. نتیجه چنین سیاست هایی این شده که در حال حاضر، 41 میلیون فقیر در آمریکا زندگی می‌کنند که یک‌سوم آن‌ها کودک هستند و اگر از کمک نهادهای خیریه ارتزاق نکنند، از گرسنگی خواهند مرد.

30 میلیون نفر هم به‌ نظام بیمه سلامت دسترسی ندارند. دو هفته پیش بود که «فیلیپ آلستون»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر اعلام کرد که میزان فقر در آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بالاست و بیشتر هم می‌شود. از طرفی، آمریکا با ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۵۱ زندانی، دارای بیشترین زندانیان جهان است و از این حیث، از پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیشی گرفته؛ این در حالی است که داعیه‌دار حقوق بشر و رعایت حقوق زندانیان، شکنجه مداوم و اجبار زندانیان به انجام امور سخت مانند بیگاری را وسیله تنبیه و اصلاح محکومین می‌داند.

با این حساب، وضعیت زندان‌های مخفی آمریکا در سراسر جهان و شکنجه‌های غیرقانونی در آن‌ها نیز کاملاً مشخص می‌شود. و بالاخره اینکه بدون تردید، آمریکا صاحب طولانی‌ترین سیاهه جنایات در تاریخ بشری است و پیداست نظامی که خود را ملت برتر می‌پندارد، مقید به رعایت قوانین بین‌المللی نیست. از نگاه چنین حکومتی، معیارهای حقوق بشری، برای دیگر کشورها و همسایه است نه آمریکای به‌اصطلاح قدرتمند و ابزاری است برای فرار روبه‌جلو و اهرمی برای کسب حداکثری منافع نامشروع جهانی./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: حمایت

ارسال نظرات